۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۷۳۰۱۲۶
رئیس اداره ارزیابی اساتید حوزه‌ خواهران خبر داد:

طراحی و تدوین نظام‌واره دوره‌های آموزشی ـ ارتقائی اساتید حوزه‌ خواهران

طراحی و تدوین نظام‌واره دوره‌های آموزشی ـ ارتقائی اساتید حوزه‌ خواهران
رئیس اداره ارزیابی و ارتقای اساتید حوزه‌های علمیه خواهران از طراحی و تدوین نظام واره دوره‌های آموزشی ـ ارتقائی اساتید به عنوان نقشه راه خبر داد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، هادی معارفی، رئیس اداره ارزیابی و ارتقاء اساتید حوزه های علمیه خواهران در گفت و گویی با تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار داشت: در ستاد معتقدیم اساتید گرامی، والاترین، بالاترین و مهم ترین سرمایه انسانی حوزه های علمیه خواهران هستند که عطف توجه به آنها قطعا توجه به تربیت هزاران بانوی عالمه است؛ با این نگاه دوره های آموزشی ـ ارتقائی اساتید در ۲ بعد مهارتی و علمی با حفظ کرامت و شأن اساتید و ایفای نقش بانوان در خانواده و جامعه در حال به سازی است.

طراحی و تدوین نظام واره دوره‌های آموزشی ـ ارتقائی اساتید

وی افزود: در اولین گام این بهسازی، نیازمند نقشه راهی هستیم که خط و ربط و ارتباط برنامه ها را تقویت و موازی کاری و احساس کم‌ثمری، دوره ها را کمرنگ نماید و اساتید معزز با اثربخشی بیشتر، ترغیب به حضور و شرکت موفق و مؤثر در دوره‌ها شوند، لذا در همین راستا نظام‌واره دوره های آموزشی ـ ارتقائی اساتید به عنوان آن نقشه راه تدوین گردیده که در حال نهایی‌سازی است اما این صرفا تدابیر سازمانی است که کافی نیست و به نظر لازم است با مشوق ها و حمایت هایی که مدنظر داریم، خودارتقائی و توسعه فردی را توسط خود اساتید محترم پررنگ تر کنیم.

رئیس اداره ارزیابی و ارتقاء اساتید حوزه های علمیه خواهران با بیان این که در این نظام واره به دنبال آنیم که تمامی اساتید در یک بازه زمانی مکفی که با وظایف خانوادگی و اجتماعی آنان تزاحمی پیدا نکند و یک آهنگ یکنواخت و منظم در طول سنوات خدمت، اساتید معزز را به ارتقاء علمی و مهارتی سوق دهیم، ادامه داد: قطعا برنامه ریزی یکسان برای همه اساتید، بدون در نظر گرفتن مراتب بالای علمی برخی اساتید، کار پسندیده ای نیست که در این نظام واره بدان توجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: از جمله دیگر مزایای این نظام واره پررنگ نمودن حمایت‌ها از اساتید شرکت کننده و موفق در دوره‌هاست؛ حمایت‌های مالی، غیرمالی و انگیزشی که بعضا در خود معاونت آموزش، یا مرکز یا نهادهای حوزوی و غیرحضوری باید دنبال و پیگیری شود و روز به روز به این سبد حمایتی افزوده شود.

آقای معارفی گفت: با پیگیری های به عمل آمده و توجه معاون محترم آموزش، در حال حاضر چندین حمایت که در خود معاونت آموزش قابلیت اجراء داشته، از اساتید شرکت کننده و موفق در دوره ها، ابلاغ شده است.

دوره های آموزشی  ارتقائی مهارتی و علمی اساتید، معبری برای الگو شدن اساتید در میان طلاب

وی با بیان این که معتقدیم «تسلط اساتید به علمی که تدریس می کنند و آشنایی آنها بدان در مواجه با فراگیران و طلاب» و «بهره مندی اساتید از شیوه های تدریس پژوهش محور و ابزار نرم افزاری و سخت افزاری تکنولوژی آموزشی در فعالیت های یاددهی و یادگیری»، قطعا مقبولیت ذاتی اساتید را در فراگیران و طلاب حاصل می نماید، بیان داشت: در پس این مقبولیت است که استاد در دیگر موارد از جمله رفتاری و تربیتی الگو می شود و دوره های علمی و مهارتی ضمن خدمت اساتید برای همراهی با اساتید برای افزایش همین هدف است.

ارتقاء علمی مدرسان در گرو انجام یک فعالیت عملی ـ علمی ـ پژوهشی است

رئیس اداره ارزیابی و ارتقاء اساتید حوزه‌های علمیه خواهران گفت: معتقدیم ارتقاء علمی مدرّسان در گرو انجام یک فعالیت عملی ـ علمی ـ پژوهشی است که ماندگاری و پایداری دارد؛ با این نگاه در فرآیندی جدید برای دوره های علمی اساتید، انجام فعالیت های عملی را به دوره های علمی افزودیم تا ضمن فراهم نمودن شرایط تسهیلی برای عبور موفق اساتید شرکت کننده در سرفصل‌های آموزشی دوره های علمی که توسط اساتید بارز و ارزشمند کشوری ارائه می گردد؛ اساتید شرکت کننده را به مزایایی رهنمون نماییم.

وی با بیان این که این فعالیت ها به نوعی «هویت بخشی علمی»، «ایجاد و توسعه رزومه علمی» و «انگیزه بخشی خودارتقائی و توسعه فردی» مدرسان و سوق دادن آنها را به «طرح درس پژوهش محور» و «استاد پژوهشگر» منجر می نماید، افزود: از پس انجام همین فعالیت ها نیز می توان در بلندمدت، رتبه بندی اساتید و جشنواره علمی ـ مهارتی اساتید را رقم زد.

آقای معارفی ادامه داد: لازم به توضیح است فعالیت های عملی که اکنون به دوره های علمی اشراب شده اند نیازمند مهارت آنچنانی نیستند که لازم باشد آن مهارت آموزش داده شود؛ هر چند در مراحل بعدی به دنبال افزایش دامنه آن فعالیت و آموزش لازم به اساتید محترم خواهیم بود.

وی با اشاره به این که ارتباط و تعامل معاونت های آموزش و پژوهش در ستاد و استان و مدارس می تواند گفتمان سازی مشترک اساتید را از این فعالیت ها رقم زند که پیگیر این تعامل در سطح مطلوب خواهیم بود، گفت: در اداره ارزیابی و ارتقاء اساتید برآنیم در نیمه اول سال ۱۴۰۲ تمامی اساتید را با انجام این فعالیت های عملی ـ علمی ـ پژوهشی به دوره های علمی فرا بخوانیم.

ترمیم و اصلاح دوره های مهارتی اساتید در ۳ عرصه «آموزشی»، «پژوهشی» و «رفتاری ـ تربیتی»

رئیس اداره ارزیابی و ارتقاء اساتید حوزه های علمیه خواهران اظهار داشت: طرح درس پژوهش محور مدرسان ارجمند، که بعدا بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد، یک سازمان و نهاد علمی را منتظر نظام آموزشی و شیوه تحصیلی پژوهش محور و یا استاد پژوهشگر نمی گذارد، هر چند اگر این موارد هم محقق شوند تعلیم و تربیت فراگیران را مؤثرتر و اثربخش تر خواهد نمود؛ با این نگاه دوره های مهارتی اساتید را در ۳ عرصه «آموزشی»، «پژوهشی» و «رفتاری ـ تربیتی» در حال اصلاح و ترمیم داریم تا بتوانیم مهارت های لازم طرح درس پژوهش محور را به مدرسان ارجمند تقدیم کنیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با همدلی و هم افزایی بیشتر، تربیت هزاران بانوی عالمه به زودی محقق شده و اسباب خشنودی حضرت حق جل جلاله و امام عصر ارواحنافداه فراهم شود.

آقای معارفی در پایان ادامه داد: آماده دریافت نظرات مستدل و راهگشای اساتید در راستای بهسازی دوره‌های ارتقائی از طریق مدیریت‌های استانی و نیز آدرس الکترونیکی h.maare@whc.ir هستیم.

ارسال نظرات