۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۷۳۰۲۷۵
کارشناس پاسخگویی به سوالات دینی:

پاسخگویی به مباحث اعتقادی نیازمند فهم و تبیین منظومه‌ای است

پاسخگویی به مباحث اعتقادی نیازمند فهم و تبیین منظومه‌ای است
اصفهان - حیدری در بیان رعایت نکته مهم و اساسی در پاسخگویی به شبهات گفت: در پاسخگویی به شبهات اعتقادی فهم و تبیین منظومه‌ای باید جایگزین فهم آموزه‌ای گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، گارگاه پاسخگویی به شبهات حجاب و عفاف با همکاری دفتر تبلیغات استان و با حضور دکتر جواد حیدری کارشناس پاسخگویی به سوالات دینی در حوزه علمیه نرجس خاتون دولت آباد برگزار شد.

در این کارگاه حیدری در راستای توجه به آیتم های پاسخگویی به شبهات و بخاطر سپردن این مهارت‌ها، گفت: در پاسخگویی به شبهات طریقه برخورد ما باید به گونه‌ای باشد که مخاطب اگر مرتبه اول رجوعش به پاسخگوی دینی است رغبت داشته باشد برای ارجاعات بعدی نه اینکه اولین‌بار رجوع او آخرین بارش باشد.

وی با تاکید بر رعایت نکته مهم و اساسی در پاسخگویی به شبهات، اظهار کرد: برای پاسخگویی به شبهات فهم و تبیین ما در مباحث اعتقادی باید منظومه‌ای باشد چرا که فهم آموزه‌ای گاهی موجب ایجاد شبهه می‌گردد در حالی که برای در اختیار قراردادن مطالب به صورت کامل، جامع، صحیح و بدون نقص باید تمام مهره‌های پازل اعتقادی در کنار یکدیگر قرار بگیرد تا خدشه‌ای به اعتقاداتمان وارد نگردد.

کارشناس پاسخگویی به سوالات دینی با توجه به تفاوت قائل شدن میان سوال و شبهه بیان کرد: در سوال مخاطب حقیقتا بدنبال فهمیدن است در حالی که در ایجاد شبهه هدف مخاطب ایجاد اختلاف و یا تشکیک در اذهان عمومی است.

حیدری در خصوص کشف دغدغه پرسشگر در طرح شبهات، گفت: در ابتدای پاسخ به شبهه باید قبل از پاسخگویی اولاً عامل ایجاد سوال را جویا شد، ثانیا بایسته است دغدغه پرسشگر را متوجه شویم زیرا اگر از فضای ذهنی او مطلع نگردیم نه تنها پاسخ مطلوب به او داده نمی‌شود، بلکه مشکلی بر مشکلاتش افزوده می‌گردد. لذا باید از طریق سوالات کاشف دغدغه ذهن مخاطب شناخته شود تا تشخیص دهیم سوال وی برخاسته از مشکل شناخت شناسی یا مشکل روانشناختی است.

وی در ادامه مهارت‌های پاسخگویی به شبهات ادامه داد: با مستند حرف زدن و مستند پذیرفتن می‌توانیم 50 درصد از شبهات و حتی سوالات مطرح شده در فضای مجازی را حل کنیم به این نحو که از پرسشگر مطالبه دلیل و سند کنیم و خود ما هم با سند حرف بزنیم.

کارشناس پاسخگویی به سوالات دینی با اشاره بر ایده‌آل و نرمال بودن پاسخگویی به شبهات در پایان، گفت: یک پاسخ ایده‌آل پاسخی است که اولاً پاسخگوی آن با مخاطب خود ارتباط خوبی برقرار کند ثانیاً معارف را بنحو منظومه‌ای فهم و تبیین کرده باشد و ثالثاً اهل تحقیق و پژوهش و پرسشگری باشد و نهایتا خود را بی‌نیاز از آموختن نداند./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات