۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۷۳۰۹۹۷
معرفی کتاب؛

اقتصاد،تولید و اشتغال

اقتصاد،تولید و اشتغال
کتاب اقتصاد، تولید و اشتغال و مباحثی پیرامون تعزیر دو کتاب از انتشارات دانشگاه عدالت در حوزه مباحق اقتصای است که مخاطب را با حوزه اقتصاد بیشتر آشنا می کند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب اقتصاد، تولید و اشتغال در 202 صفحه به قلم آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی(ره) می باشد که توسط انتشارات دانشگاه عدالت به چاپ رسیده است.

در بخش از این کتاب آمده است:

کسی که امکاناتی را در تولید و اشتغال دارد و کسانی را به کار گرفته و خانواده هایی را به شغل رسانده و یا افرادی را به شغل رسانده و خانواده های آن ها را به درآمد های آبرومندانه رسانده است، این عبادت است.

بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در پیام های نوروزی چند سال اخیر دارای نکات بسیار حساس و ثمر بخشی بود و بازتاب بین المللی بسیار خوبی داشت.

بحث تولید و اشتغال در کشور ما بحث بسیار مهمی است و باید در دستور کار تمام مسئولان و بخش های مختلف نظام قرار گیرد و نیز اقتصاد مقاومتی باید به خوبی فرهنگ سازی شود.

 به نظر می رسد یکی از علت های مهم، نرسیدن به اهداف و سیاست های نظام در سند چشم انداز، اصلاح نشدن نظام اقتصادی کشور است و برای جبران چنین نقیصه ی دولت و مجلس و تمامی ارکان نظام باید برنامه ریزی و نسبت به تهیه طرح جامع چگونگی اصلاح وضع اقتصادی کشور در ابعاد مختلف اقدام کنند.

اقتصاد،تولید و اشتغال

کتاب مباحثی پیرامون تعزیر نیز از دیگر کتابی است که توسط انتشار ات دانشگاه عدالت به قلم حجت الاسلام محمد حسین بیاتی در 158 صفحه به چاپ رسیده است.

 یکی از مباحث مهمی که در «فقه الجزاء» مطرح است، تفکیک بین حدود و تعزیرات است. در نظام های حقوقی دنیا روی «فردی سازی مجازات» تأکید زیادی می‌شود؛ به این معنا که باید برای هر مجرم یک «پرونده شخصیت» تشکیل داده شود. به بیان دیگر علی رغم اینکه یک سری ضوابط کلی بر مجازات و عقوبات حاکم است اما در عین حال هر مجرمی باید با لحاظ و متناسب با وضعیت روحی، خانوادگی، و اقتصادی‌اش که او را وادار به ارتکاب جرم نموده مجازات شود.

 «شخصی سازی» مجازات، به این معنی که به غیر از خود مجرم، نباید کسی تبعات ارتکاب جرم را متحمّل شود

در نظام‌های حقوقی غربی «فردی کردن جرم» را یکی از نقاط امتیاز این نظام‌ها می‌دانند و این در حالی است که در فقه اسلامی، روح نهاد «تعزیر» به فردی کردن مجازات بازگشت می‌کند.

اصل و اساس «تعزیر» هم مفهوماََ و هم تشریعاََ به معنای نصرت و یاری کردن است. در واقع تعزیر مجرم به معنای هدایت و نصرت مجرم است؛ از این‌رو ظروف و شرایط ارتکاب جرم در تعزیرات به صورت جدی لحاظ شده است و این علاوه بر اینکه وجه متمایز بین حدود و تعزیرات است، بیانگر تأکید شارع بر عنصر «فردی سازی مجازات» است.

ثواب «کتاب تعزیر» به روح شهدای مظلوم مدافع امنیت خصوصاََ دو شهید سعید، روح الله عجمیان و آرمان علی‌وردی تقدیم شده است.

ارسال نظرات