۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۷۳۱۵۸۳
معارف رمضانی؛

رمضان ماه صبر و مواسات است

رمضان ماه صبر و مواسات است
خراسان رضوی - رییس دانشگاه رضوی به بیان معارف ماه رمضان در روایات پرداخت و از آن به عنوان ماه صبر و مواسات نام برد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام محسن جهانگیری، رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی به مناسبت ورود به ماه مبارک رمضان به بیان معارف رمضانی در روایات اهل بیت علیهم السلام پرداخت.

حجت الاسلام جهانگیری ضمن تبریک ایام سال نو و ورود به ماه مبارک رمضان بیان داشت: وارد شدیم به ماه رمضان ماه ضیافت خدا، ماهی که در روایات و سخنان اهل بیت علیهم السلام بسیار با فضیلت و برکت معرفی شده و ان شالله از این روایاتی که از ایشان رسیده مواردی را عرض خواهیم کرد.

وی افزود: از امام باقر علیه السلام روایتی از سخنان پیامبرگرامی اسلام در آخرین جمعه ماه شعبان چنین نقل شده است که « خطب رسول الله (صلی‏ الله ‏علیه‏ وآله) الناس فی آخر جمعه من شعبان فحمد الله و اثنی علیه ثم قال: ایها الناس! انه قد اظلکم شهر فیه لیلة خیر من الف شهر و هو شهر رمضان فرض الله صیامه و جعل قیام لیلة فیه بتطوع صلاة کتطوع صلاة سبعین لیلة فیما سواه من الشهور و جعل لمن تطوع فیه بخصلة من خصال الخیر و البر کاجر من ادی فریضة من فرائض الله عز و جل. ومن ادی فیه فریضة من فرائض الله کان کمن ادی سبعین فریضة من فرائض الله فیما سواه من الشهور و هو شهر الصبر و ان الصبر ثوابه الجنة و شهر المواساة و هو شهر یزید الله فی رزق المومن فیه و من فطر فیه مومنا صائما کان له بذلک عند الله عتق رقبة و مغفرة لذنوبه فیما مضی‏.»(ثواب‌الاعمال، صفحه 143(

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: ای مردم ماهی بر شما سایه افکنده که در آن شبی است بهتر از هزار ماه و آن رمضان است. ماهی به شما نزدیک شده که در آن شبی قرار دارد افضل از هزار ماه و خدا روزه در این ماه را واجب قرار داده است نماز مستحبی را به منزله ۷۰ نماز قرار داده و هر خوبی را در این ماه باعظمت مانند اجر واجبی از واجبات قرار داده است و اگر کسی در این ماه واجبی انجام دهد برابر با ۷۰ واجب در غیر این ماه محاسبه می شود.

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: ضریب کار بسیار بالاست انجام این مستحبات حدقل ۷۰ برابر لحاظ می شود پیامبر فرمودند «و هو شهر الصبر، والصبر ثوابه الجنة، وشهر المواساة» ماه رمضان ماه صبر است.

وی افزود: انسان درمقابل فرمان خدا و طاعات و عبادات صبر و خویشتن داری داشته باشد از مفطرات و مبطلات روزه بپرهیزد و اگر این تمرین صبررا در ماه رمضان به خوبی انجام بدهد در مقابل معاصی و بلاها و دشواری ها و مشکلات هم صبر او زیاد می شود و می تواند تحمل کرده و به مقامات بلند دست پیدا کند.

حجت الاسلام جهانگیری بیان داشت: ثواب و اجر صبر کردن بهشت است همانطورکه در قرآن پاداش صابرین را بهشت وعده دادند. و اما در ادامه فرمود هوالشهر المساوات، و یا هوالشهر المواسات، یعنی در این ماه فقیر و غنی چه آنکه داراست و چه آنکه در جامعه جزو طبقات پایین بلحاظ دارایی  محسوب می شود و موقعیت اجتماعی مالی مناسبی ندارد همه مساوی هستند باید روزه گرفته و اطاعت امر خدا کنند.

وی افزود: ممکن است شخصی که وضع مالی بهتری دارد خوارک بهتری در سحرو افطار داشته باشد و آنکه دستش تهی است نتواند آنچنان که باید ازغذای خوب در افطار و سحر استفاده کند اما در حال روزه این خودداری از خوردن و آشامیدن برای غنی سخت تر از فقیر است .فقیر این گرسنگی و محرومیت را بهتر می تواند بگذراند که به این وضع در زندگی آشناست اما در اصل روزه گرفتن مساوی هستند و این واجب  برای آن دو یکسان است.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: واژه دیگر در برخی نسخ روایات مواسات وارد شده به این معنی که انسان آنچه دارد اگر دست او بازتر است همه را برای خود ندانسته و دیگران را که تهی دست هستند در این اموال خویش سهیم بداند و برای آنها سهمی قرار بدهد.

وی افزود: ماه مبارک رمضان ماه مواسات است انسان غنی وقتی این گرسنگی را تحمل می کند بیشتر یاد فقرا و محرومین می افتد بنابراین قدری از ثروتی که خدا به او داده و دستش امانت خدا محسوب می شود به دیگران انفاق و دسترسی می کند.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: این مواسات و همدلی و شریک دانستن دیگران در آنچه خدا داده از ویژگی های ماه رمضان است.از سوی دیگر وقتی خیرات و مورات انجام می دهد نباید نگران کمبود رزق و روزی و ثروتش باشد فرمود « و هو شهر یزید الله فی رزق المومن فیه» رزق و روزی مومنین در این ماه افزایش پیدا می کند.

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: انسان در این ماه از ارزاق مادی و معنوی بهره فراوان می برد در جنبه های مادی و معنوی از نظر سلامت روحی و جسمی از نظر امنیت و ثروت های مادی، رمضان بسیار متفاوت با دیگر ماه ها است و خود انسان برکت رزق و روزی و افزایش آن را درک می کند.

وی ادامه داد: حضرت فرمودند اگرکسی یک شخص روزه دار مومن را افطاری دهد خدا به او حدقل دو پاداش بزرگ عنایت می کند پاداش آزادسازی بنده در راه خدا و بخشش گناهان او را عنایت می کند.

حجت الاسلام جهانگیری در پایان گفت: در پاسخ به عدم تمکن مالی در افطاری حضرت فرمود خدا کریم است و این ثواب را به افطار یک جرعه شیر یا یه لیوان آب یا خرمایی نیز می دهد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات