۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۸
کد خبر: ۷۳۰۷۱۷
دکتر نجفی:

فهم فلسفه تاریخ به درک بیشتر انقلاب اسلامی کمک می‌کند

فهم فلسفه تاریخ به درک بیشتر انقلاب اسلامی کمک می‌کند
خراسان رضوی - نجفی گفت: درک فلسفه تاریخ به درک بیشتر انقلاب اسلامی کمک می‌کند و امکان فهم تحولات آینده و نقش آفرینی در آن را فراهم می‌سازد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی دانشگاه رضوی با مشارکت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی سلسله نشست های انقلاب اسلامی و تحول در علوم اسلامی و انسانی را برگزار کرد.
 
در ابتدای جلسه دو تن از دانشجویان دانشگاه رضوی کتاب فلسفه تحول تاریخ در شرق و غرب اسلامی تالیف دکتر موسی نجفی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را ارائه دادند و پس از آن دکتر نجفی به زمینه های تولید این کتاب و توضیح محتوای آن پرداخت.

دکتر نجفی به طور مختصر به مقایسه علم عمران ابن خلدون در مقایسه با فلسفه تاریخ حکمت متعالیه ملاصدرا که شهید مطهری ارائه داد پرداخت. تاریخ ابن خلدون با نگاهی به گذشته، فلسفه انحطاط تاریخی تمدنی اسلام را روایت می‌کند و شهید مطهری ناظر به تاریخ تحقق نیافته ای که در حال وقوع است، فلسفه تاریخ خود را مطرح کردند.

وی معتقد بود شهید مطهری بر مبنایی که آن آرمان در آن محقق می شد که آن هم انقلاب اسلامی بود اعتقاد داشت، بر این اساس با تکیه بر چارچوب شهید مطهری ۵ دوره تاریخی را برای تمدن اسلامی تعریف کرد.

دکتر نجفی بیان داشت: دوره اول دوره تکامل است و دوره دوم دوره انحطاط و دوره سوم باز دوره تکامل و دوره چهارم هم دوره انحطاط و در نهایت دوره پنجم که با وقوع انقلاب اسلامی برابر است دوره تکامل است.

وی با اشاره به اینکه این ۵ مرحله در برابر ۵ دوره تمدن غرب قرار دارد گفت: درک فلسفه تاریخ به درک بیشتر انقلاب اسلامی کمک می‌کند و امکان فهم تحولات آینده و نقش آفرینی در آن را فراهم می‌سازد.

گفتنی است، در پایان جلسه دکتر نجفی پاسخگوی پرسش های دانشجویان حاضر در جلسه بود./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات