۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۷۲۷۲۲۷
مدیر حوزه علمیه خراسان:

حاج قاسم، تبلور اندیشه دفاعی رهبر انقلاب بود

حاج قاسم، تبلور اندیشه دفاعی رهبر انقلاب بود
خراسان رضوی - حجت الاسلام والمسلمین خیاط در ضمن بیان ویژگی های اندیشه دفاعی امام خامنه ای، تبلور آن را شخصیت حاج قاسم سلیمانی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان در همایش استانی اولین همایش بین المللی و پنجمین همایش ملی تبیین اندیشه های دفاعی امام خامنه ای بیان داشت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با توجه به ماهیت، اهداف، داعیه تمدن نوین اسلامی، زمینه سازی برای ظهور، حمایت از مستضعفان، دشمنی با ظالم و یاری مظلوم و نیز شعارهایی که مطرح کرده است و اصول دوم و سوم قانون اساسی به ویژه بند 16 ماده سوم مورد پذیرش دشمنان اسلام و دین نیست.

وی افزود: و از سوی دیگر موقعیت جمهوری اسلامی ایران، موقعیت ژئوپلیتیک آن در منطقه و وضعیتی که در آن قرار گرفته است و محل استقرار حکومت اسلامی چه محل جغرافیایی اش و چه امکاناتی که در اختیار دارد مثل معادن یا قرار گرفتن در مسیر حمل و نقل دنیا و نیز بحث انرژی همه را در کنار یکدیگر قرار بدهید می بینید که یک چنین نظامی قطعا مورد تحمل چپاولگران و زورگویان دنیا نخواهد بود و قطعا چنین نظامی از سوی دشمنان همواره مورد تهدید قرار گرفته و همواره به او هجوم خواهند برد.

مدیر حوزه خراسان ادامه داد: تا بحال تجربه آن را داشتیم و دیدیم که برای اینکه این نظام نپاید و نماند و از بین برود چه ها که نکردند و در این 43 سال چه توطئه هایی برای براندازی این نظام طراحی نکردند. طبیعتا یک چنین نظامی مورد حمله و هجوم است و باید که از خودش دفاع کند.

ضرورت دفاع و استواری بر یک اندیشه راهبردی

معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری بیان داشت: این نظام با این وضعیتی که دارد با توجه به ضرورت دفاع از خودش اگر بخواهد یک دفاع کارساز داشته باشد باید بر یک اندیشه ای استوار باشد بر یک اندیشه متین، راهبردی و آینده نگرانه استوار باشد اگر چنین اندیشه ای نداشت و این دفاع نباشد نمی تواند آنطور که باید از خودش دفاع کند و خدای ناکرده ممکن است در شرایط خاص در معرض هجوم قرار بگیرد.

وی افزود: باید بر چنین اندیشه ای استوار بوده و استراتژی داشته باشد برای اینکه بتواند از خودش دفاع کند حتما باید بتواند به یک الگوی دفاعی پایدار و قوی و قویمی برسد تا بتواند بر مبنای او اولا تلاش کند قدرت بازدارندگی ایجاد کند و اجازه ندهد دشمنان او طمع کرده و فکر اینکه به او هجوم کنند در سر بپرورانند و دوم آنکه اگر در جایی به هر شکلی مورد تهاجم واقع شد بتواند از خودش دفاع جانانه و مقتدرانه ای داشته باشد.

مدیر حوزه خراسان ادامه داد: از سوی دیگر می دانیم که نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر آموزه های اسلامی است تمام آنچه که در اینجا طراحی می شود در هر حوزه ای که باشد مثل همین حوزه دفاعی باید مبتنی بر آموزه های دینی و برگرفته از کتاب و سنت باشد و نمی تواند بر اساس اندیشه های وارداتی و غیر اصیل پایه گذاری شود قطعا باید این اندیشه از یک فهم مترقی از اسلام، از یک فهم متعالی از ابواب اسلام نشات گرفته باشد.

طراحی الگوی دفاعی ارزشمند

حجت الاسلام والمسلمین خیاط بیان داشت: این اندیشه باید متکی به فهم روشنی از تحولات، رویدادها و آنچه که پیرامون ما می گذرد باشد تا برای  دفاع از چنین نظامی الگو بدهد و بر مبنای او حسابی باز کرد.

وی افزود: در این بین اگر انسان بخواهد یک الگوی دفاعی ارزشمندی طراحی کند به چه اندیشه ای باید تکیه کرد؟ دیدگاه های چه کسی می تواند بیش از هر کسی مورد توجه قرار بگیرد؟ بی شک و بدون هیچگونه تامل و تردیدی به نظر می رسد که بررسی اندیشه های دفاعی شخصیتی مثل مقام معظم رهبری اولویت اول خواهد بود و بهترین اندیشه برای الگوی دفاعی چنین نظامی می تواند باشد.

دلایل اهمیت واکاوی اندیشه دفاعی امام خامنه ای

حجت الاسلام والمسلمین خیاط در ادامه با طرح سوال چرا؟! به آن پاسخ داد: چند ویژگی انسان در این شخصیت بزرگ می بیند که بر ضرورت تدوین این اندیشه بر مبنای تفکرات ایشان برای رسیدن به مدل و الگو تاکید می کند.

وی با اشاره به دانشگاه علوم اسلامی رضوی به عنوان برگزار کننده این همایش بیان داشت: تا بحال همایش های متعددی را این مجموعه محترم برگزار کرده و ان شالله بازهم ادامه داشته باشد. طبعا در حوزه مسائل علمی این همایش مقالات مختلف نوشته شده است تا ان شاءلله ما را به آن الگوی دفاعی درجه یک و ارزشمند برساند.

مدیر حوزه خراسان در ادامه با طرح سوالی دیگر که چرا این اندیشه واقعا اهمیت دارد و باید واکاوی شود؟ به چند نکته اشاره کرد و گفت: اول آنکه فردی که باید چنین اندیشه ای را برای ما بیان کند با توجه به اینکه در نظام جمهوری اسلامی باید همه چیز مبتنی بر قرآن و سنت باشد شخصیت مقام معظم رهبری یک مجتهد مسلم عادل دارای اشراف کامل به این موضوعات است. فردی که بر تمام ابواب اسلام تسلط دارد و مبانی فقهی و قرآنی این اندیشه را به خوبی می شناسد و از جمله کسانی است که حق دارد این نکته را به خوبی ترسیم کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: دوم آنکه تجربه ارزنده و ارزشمندی ایشان دارد که از روزاول بنیان گذاری نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماینده رهبر و بنیانگذار انقلاب در شورای عالی دفاع آن زمان بوده و حضور داشته و در جنگ وارد تجربه میدانی شده است.

وی افزود: ایشان از نزدیک میدان جنگ را به خوبی لمس کرد و در تمام جلسات حضور داشته و بعد از آن چند سال به عنوان مسول اجرایی کشور و رئیس جمهور بزرگترین جایگاه را بر عهده داشته و بعد هم به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران بیشترین تجربیات را در این زمینه ایشان در اختیار دارد.

معاون بین الملل بعثه رهبری در بیان نکته سوم گفت: ایشان راهبری سازمان های دفاعی و نظامی را از اول انقلاب برعهده داشته و فرماندهی کل قوای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و اشراف بر اقتضائات و الزامات این مسئله را داشته است.

وی افزود: و همچنین شناخت دقیق و عمیق و حساب شده از همه بازیگران بین المللی که در عرصه سیاست بین الملل نقش ایفا می کنند، دارد و آنها را خوب می شناسد و ماهیت آنها را می داند و آشنایی ویژه ای با تمام توطئه ها و ترفندهای آنها دارد.

مدیر حوزه خراسان ادامه داد: از سوی دیگر ایشان از یک هیئت مشورتی بسیار قوی هم برخوردار است و این روحیه را داشته که از دیدگاه های خبرگان، صاحب نظران در تمام سطوحی که مربوط به دفاع است و نیز در زمینه های دیگر هم بهره ببرد چه از جنبه علمی و یا از جنبه فناوری و همچنین نوآوری و غیره مشورت های دقیق و عمیقی می گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط بیان داشت: فردی که دارای چنین ویژگی های است قطعا دیدگاه های این انسان بزرگوار  در حوزه مسائل دفاعی مهم و قابل اتکا است گرچه پراکنده در مجموعه سخنرانی ها و خطبه های نماز جمعه و مباحث تفسیر و فقه و کتاب الجهاد و در بخش های مختلف و در جای های متعدد است اما ضرورت دارد که واکاوری شود.

مدیر حوزه خراسان افزود: قطعا و حتما این مجموعه محترم و این نشست عزیز به این  مسائل خواهد پرداخت و در غالب مقالات این اندیشه دفاعی را تدوین می کند تا به آن الگوی دفاعی مطلوب برسد.

وی ادامه داد: ضرورت بررسی این اندیشه ها مشخص است و هیچ فرد دیگری به این میزان تجربیات و توانایی ها در حوزه مسائل دفاعی ندارد که مطلبی را بیان کند. اندیشه های ایشان راهبردی و فراگیر و مبتنی بر اجتهاد در کتاب و سنت است.

ویژگی های اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری

مدیر حوزه علمیه خراسان بیان داشت: فراگیری این اندیشه به گونه ای که در بیان سرپرست دانشگاه رضوی هم مطرح شد افزون بر حوزه نظامی، شامل دیگر حوزه ها و مسائل می شود این دفاعی که مطرح می کنند صرفا در بحث نظامی نیست، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی را هم شامل می شود و در حوزه پدافند غیرعامل هم همه چیز را در بر می گیرد.

وی افزود: چند ویژگی در این اندیشه وجود دارد که برگرفته از آیات قران مجید است و اولین مورد در اندیشه دفاعی این مرد بزرگ، با وجود این که در حوزه دفاع و جنگ بود اما صلح طلب و مسالمت آمیز است و اساسا در پی اینکه بخواهد جنگ افروزی باشد، نیست.

مدیر حوزه خراسان در این باره به کلام ایشان در دیداری با ارتش استدلال کرد و گفت: ایشان می فرماید«ما جنگ افروز نیستیم ما بر طبق مبانیمان با جنگ افروزی مخالفیم اصول ما اقتضا می کند که پیام دوستی و صلح و محبت و امنیت و آرامش داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط بیان داشت: این اندیشه مبتنی بر آیات قرآن از جمله آیه 61 سوره انفال «وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» است که به ما الهام می کند اگرچه در مقام دفاع هستیم اما جنگ افروزی نخواهیم بود و این  پیام را به تمام بازیگران منطقه ای و بین المللی القاء می کند که اندیشه دفاعی این فرد در جایگاه رهبری هیچ گاه جنگ طلبانه نبوده و نخواهد بود.

مدیر حوزه خراسان به دومین ویژگی اشاره کرد و گفت: از جمله مبانی قرآنی اندیشه دفاعی ایشان رفع فساد و تباهی است بارها در سخنرانی ها این جمله را بیان می کنند که برای مقابله با فساد و تباهی که دشمن ایجاد می کنند چه در دنیا و چه در جهان اسلام و یا برای جمهوری اسلامی ایران دنبال هستند باید دفاع کرد و نگذاشت که این موضوع پایدار شود.

وی افزود: ایشان می فرمایند« اگر مجاهدت فداکارانه جوانان این مرز و بوم نبود این شهادت ها وجود نداشت همه ما و همه این ملت در زیر چتر سیاه ظلم و تجاوز و دخالت دشمنان اسلام و ایران دست و پنجه نرم می کردیم هرچه که داریم به برکت این جانفشانی  ها و فداکاری ها است.»

مدیر حوزه علمیه خراسان بیان داشت: اکنون اگر به آیات قران نظری بیاندازیم می بینیم که این نیز مبنای قرآنی دارد آیه 40 سوره حج می فرماید « وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا» و یا آیه 251 سوره بقره « وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ» می تواند مبنای این اندیشه باشد.

وی در بیان ویژگی سوم گفت: این اندیشه برای مقابله در برابر نیروهای متجاوز است علاوه بر آنکه قبل دفاع بازدارنده بوده در مقابل نیروی متجاوز نیز قرار می گیرد و مبنای قرآنی آن آیه 39 و 40 سوره حج است که می فرماید« أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ»

معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری در بیان ویژگی چهارم گفت: این اندیشه ماهیت بشر دوستانه دارد ضمن اینکه حق دفاع مشروع را برای خودش به رسمیت می شناسد به رغم اینکه  جنگ ها همراه با خشونت و پایمال  کردن حقوق است اما در این اندیشه آن خشونت و تجاوز و بی دلیل کارهای  غیر انسانی انجام دادن جایی ندارد و وقتی به قرآن کریم می نگریم می بینیم مبنای آن آیه 190 سوره بقره « وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ» است.

وی افزود: در آیه 8 سوره مائده می فرماید « وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ» با اینکه حق مشروع خود می داند از تجاوز و تهاجم با قدرت دفاع کند هرگز در پی این نیست که خدای نکرده تجاوزکارانه بخواهد زیاده طلبی داشته باشد.

مدیر حوزه خراسان ادامه داد: بُعد دیگر آن که تبلورش را در قانون اساسی می بینیم تلاش برای نجات محرومان و مستضعفان است که در این اندیشه دفاعی دیده می شود آیه 39 سوره انفال می فرماید« وَقَٰتِلُوهُمۡ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتۡنَةٞ وَيَكُونَ ٱلدِّينُ كُلُّهُۥ لِلَّهِ فَإِنِ ٱنتَهَوۡاْ فَإِنَّ ٱللَّهَ بِمَا يَعۡمَلُونَ بَصِيرٞ» و آیه 75 سوره نساء « وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا» بر همین موضوع تاکید دارد.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط بیان داشت: ویژگی دیگر در این اندیشه صلح طلبی و در عین حال تقویت بُنیه دفاعی در همه جهات است که در آیه 60 سوره انفال می فرماید « وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»

مدیر حوزه خراسان افزود: بیان مقام معظم رهبری نیز چنین است که «ارتقاء توانمندی دفاعی و قدرت بازدارندگی به منظور دفاع از  حاکمیت و تمامیت ارضی و منافع و امنیت ملی و مقابله با تهدیدهای خارجی و ایجاد توازن منطقه ای» را مطرح می کنند و در کتاب جهاد به این موضوع پرداخته و بحث کرده اند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های این اندیشه مردم پایه بودن است و برای حفظ وحدت همه آحاد ملت درحالی که در زمان جنگ است تلاش می کند و در واقع این تلاش برای وحدت امت اسلام است.

حاج قاسم تبلور اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری بود

مدیر حوزه علمیه خراسان در پایان به حدیثی از پیامبر(ص) پیرامون حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: نبی مکرم اسلام (ص) در مقام معرفی زهرای اطهر می فرماید« وَ لَوْ كانَ الْحُسْنُ هَيْئَةً{شخصاً} لَكانَتْ فاطِمَةَ» اگر انسان بخواهد همه نیکی ها و خوبی ها را در غالب یک شخص مجسم ببیند تبلور  و تجلی آن در غالب انسان فاطمه اطهر است.

وی افزود: برگرفته از این فرمایش و برمبنای آن عرض می کنم که «لَوْ كانَ الفِکر الدِّفاعی الاِمام الخامنه ایهَيْئَةً{شخصاً} لَكانَتْ الجِنرال القاسم سلیمانی رحمت الله علیه»

مدیر حوزه خراسان ادامه داد: حقیقتا اگر انسان بخواهد تبلور اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری را در غالب یک انسان و شخص مجسم ببیند، کمال اندیشه اعم از مردم پایه بودن و متکی بر ایمان قوی و متکی بر قرآن و سنت بودن، حمایت از مستضعفین و برای همه مردم بودن، روحیه تجاوزکاری نداشتن و هرچه که به عنوان ویژگی های قرآن و غیر قرآنی اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری تصور کنید در غالب یک شخص مجسم کنید آن شخص قطعا کسی جز مرحوم حاج قاسم سلیمانی نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط گفت: انصافا حاج قاسم همه این موارد را متبلور کرد ارزش این اندیشه را اگر بخواهیم در بیرون و اثرگذاری و برتر بودن آن را ببینیم قطعا نمود آن شخصیت مرحوم سردار بزرگ حاج قاسم سلیمانی است.

وی افزود: ان شالله روح این مردم بزرگ از ما راضی باشد و راهش که حقیقتا یک مکتب و تبلور یک اندیشه بود بتوانیم بخوبی دنبال کرده و از آن الهام بگیریم./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات