۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۷۲۷۲۲۶
سرپرست دانشگاه رضوی:

ناامیدی مردم از عملکرد مدیران، رخنه ای برای نفوذ دشمن است

ناامیدی مردم از عملکرد مدیران، رخنه ای برای نفوذ دشمن است
خراسان رضوی - حجت الاسلام امامی مدیریت قوی را یکی از ابعاد جنگ دفاعی دانست و عملکرد مدیری که سبب ناامیدی مردم شود را رخنه ای برای نفوذ دشمن معرفی کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام محمد امامی، سرپرست دانشگاه رضوی در همایش استانی اولین همایش بین المللی تبیین اندیشه های دفاعی امام خامنه ای با اشاره به آیه 60 سوره انفال در قرآن کریم بیان داشت: قرآن کریم در یکی از آیات گوهربارش پیرامون اهمیت دفاع می فرماید «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ»  موضوع بحث همایش استانی اولین همایش بین المللی و پنجمین همایش ملی تبیین اندیشه های دفاعی امام خامنه ای بُنیه دفاعی است و بحث دفاع قبل از جنگ و درگیری است.

وی افزود: برای دفاع آمادگی قبلی نیاز است تمهیدات پیشین نیاز است جامعه ای می تواند از خود به خوبی دفاع کند که از تمهیدات و امکانات لازم و کافی برخوردار باشد و از قبل این موارد را تهیه دیده باشد.

سرپرست دانشگاه رضوی بیان داشت: در این آیه هم اشاره شده که مسلمانان از قبل این آمادگی را کسب کنند آنچه دغدغه دیرین و همواره مقام معظم رهبری است می فرماید برای مقابله با دشمنان آنچه را در توان دارید تمهید کنید و آنچه را که نیاز است آماده کنید برای اینکه قدرت بازدارندگی ایجاد شود و دشمن خیال حمله به شما را در سر نپروراند.

وی افزود: برای این منظور مقدار خاصی مد نظر نیست آنچه تاثیرگذاراست تا آن هدف بازدارندگی و ترس دشمن از تهاجم به مسلمانان تامین شود مد نظر است.

حجت الاسلام امامی ادامه داد: آنچه می تواند این را تعمیم دهد شامل تمام ابزارها و عناصر دخیل در بازدارندگی است می تواند جنگ افزار باشد می تواند اقتصاد قوی و مقاوم باشد که در مقابل جنگ اقتصادی دشمن فلج نشود و مواردی دیگر همچنان که جنگ ابعاد مختلف دارد دفاع از آن و عوامل بازدارندگی آن مختلف است.

مدیریت قوی یکی از ابعاد دفاعی جنگ است

سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان داشت: مدیریت قوی و مناسب، نیروی انسانی مدیر و مدبر و کارا، متعهد و متخصص همه ابزار مورد استفاده در یک دفاع همه جانبه در یک جنگ همه جانبه است.

وی افزود: مدیرانی که به گونه ای عمل می کنند که سبب نگرانی و نا امیدی مردم می شوند این ها در واقع در جبهه دفاعی خودی رخنه ای ایجاد می کنند که دشمن نفوذ پیدا کند بنابراین مدیریت قوی یکی از ابعاد دفاعی جنگ است.

دبیر کمیسیون آموزش شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: تبلیغات قوی، برخورداری از روحیه و ویژگی های تقویت کننده نیروهای خودی در مقابل دشمن یکی از ابعاد جنگ است در گذشته هم در جنگ ها از تبلیغات و تخریب نیروهای مقابل خود از طریق شعار و شعر و ادبیات و رسانه های روز استفاده می شد همانطور که امروز استفاده می شود.

وی افزود: در جنگ های صدر اسلام قوای طرفین رجز می خواندند شعار می دادند امروز ابزار رسانه و فضای مجازی را داریم این نوعی از همون جنگ تبلیغاتی آن زمان است که امروز هم وجود دارد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در هر یک از این مواردی که بیان شد کمیت و مقدار هم مشخص نشده و آیه شریفه عمومیت دارد. هر امکاناتی در ابعاد مختلف مثلا در بُعد نظامی هر تسلیحات و هر امکان نظامی که بازدارنده است و دشمن را از تهاجم به جامعه اسلامی و آرمان اسلامی باز می دارد، وظیفه جامعه اسلامی است که آنها را تهیه کند وَأَعِدُّوا فعل امر است.

قدرت بازدارندگی

حجت الاسلام امامی درادامه بیان داشت: از این عمومیت ممکن است یک مورد استثنا و به دلیل خاص خارج شود و هدف هم استفاده نیست آیه اشاره ندارد بلکه به دنبال این است که قدرت بازدارنده گی ایجاد کند که جامعه از تهاجم دشمن در ابعاد مختلف مصون بماند.

وی افزود: در جنگ های صدر اسلام گاهی دستور می دادند رزمندگان مسن صورت خود را با رنگ سیاه خضاب کنند تا دشمن آنها را جوان دیده و از رویارویی بترسد این قدرت بازدارندگی است.

حجت الاسلام امامی گفت: پیامبر اکرم(ص) در مدینه دستور دادند بازاری ساخته شود و مسلمانانی که در آنجا خدمات فروش دارند از مالیات معاف باشند چرا که اقتصاد دست خودشان بیفتد این یک بُعد قدرت است. امام علی(ع) در زمان خلافتشان دستور دادند صرافی ها در اهواز در اختیار یهودیان قرار نگیرد به تعبیر امروز بازار ارز دست یهود نباشد تا به اقتصاد کشور نتوانند ضربه بزنند.

سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: مخاطب آیه چه کسی است؟ حاکمیت؟ ولی فقیه؟ یا نه عموم مردم؟! مرحوم علامه طباطبائی می گوید دشمن منافع تک تک انسان ها را هدف قرار می دهد وقتی به جامعه حمله می کند و آسیب می زند همه افراد متاثر و متضرر می شوند بنابراین اینجا آیه همه مومنان را و تک تک افراد را مسول این مهم می داند.

وی افزود: البته مسولیت حاکمیت بیش از سایر افراد است اما این وظیفه همه افراد محسوب می شود که در راستای حفظ امنیت جامعه اسلامی و بازدارندگی جامعه در مقابل دشمن احساس مسولیت داشته و برای تامین امنیت گام بردارند./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات