۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۷۲۷۳۴۱
در بیانیه ای؛

دانشگاه رضوی اقدام وقیحانه نشریه فرانسوی را محکوم کرد

دانشگاه رضوی اقدام وقیحانه نشریه فرانسوی را محکوم کرد
خراسان رضوی - دانشگاه علوم اسلامی رضوی با صدور بیانیه ای اقدام موهن نشریه فرانسوی در توهین به مقام عالیقدر مرجعیت دینی تشیع را محکوم کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، در واکنش به توهین مذموم رسانه فرانسوی به مقام عالی‌قدر مرجعیت دینی تشیع، دانشگاه رضوی ضمن محکوم کردن این گستاخی، در بیانیه ای این اقدام نابخشودنی را ناشی از افول تمدن غربی، و تعارضات و معضلات درونی حل‌ناشدنی آنها دانست.

در این بیانیه هجمه پیش‌دستانه به امور فرهنگی، سیاسی و اقتصادیِ کشورها و فرهنگ‌های دیگر را راه حل گریز ناپذیر و از سرگرفتاری فرانسه در فضای بحرانی کنونی خواند که در نهایت نیز گریبانگیر آنها خواهد بود.

دانشگاه رضوی این اقدام موهن را نه فقط نسبت به ارزش های اسلامی بلکه توهین به هر انسان آزاده ای دانست و آن را نشانگر استیصال نظام سلطه در مقابل آرمان‌های بزرگ و رو به گسترش انقلاب اسلامی معرفی کرد.

در این بیانیه با اشاره به سیره و آثار حضرت رضا (علیه‌‌السلام) از روی گشاده تفکر اسلامی و تشیع نسبت به گفت و گوی ادیان و نحله های فکری سخن به میان آمده و این اقدام را سبب بسته شدن باب گفت و گو و تعامل بین ادیان الهی دانسته است.

متن این بیانیه از قرار زیر است:

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

«يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ» توهین، هتاکی و جسارت به ساحت قدسی انسان‌های آزاده و افکار و منش توحیدی ایشان رسم دیرین جبهه کفر و الحاد در طول تاریخ بشریت بوده است؛آنان که شعار آزادی سر می‌دهند اما مستکبرانه هر گونه اندیشه مخالف خود را به شدت سرکوب کرده و به سخره می‌گیرند.

و بار دیگر فرانسه با همان سودای موهوم خود از آزادی، اعتقادات و ارزش‌های دینی امت اسلامی را آماج تخریب و تمسخر قرار داد. نظامی که همزمان با شنیده‌شدنِ نوای افول تمدن غربی، خود با تعارضات و معضلات درونی حل‌ناشدنی روبرو است.

در این فضای بحرانی، شاید راه‌حل گریزناپذیر و از سرِ گرفتاری بر آنها، همین اقدامی باشد که نهادهای مختلف این کشور، در سال‌های اخیر در دستور کار قرار داده و آن، هجمه پیش‌دستانه به امور فرهنگی، سیاسی و اقتصادیِ کشورها و فرهنگ‌های دیگر باشد؛ در فضای غبارآلودی که به‌واسطۀ این دست‌اندازی ایجاد خواهد شد، معضلاتِ درونیِ این کشور یحتمل برای مدتی و مخصوصاً در فضای رسانه‌ای به حاشیه می‌رود اما همچنان گریبانگیر آن‌ها خواهد بود.

این سناریو که در سال‌های اخیر همواره در دستورِ کار کشورهای غربی، مخصوصاً فرانسه بوده است، این‌بار توسط مجله‌ و روزنامه‌نگاری بدسابقه که توهین و گستاخی به پاک‌ترین انسان‌ها را پیشتر رویۀ عادی خود ساخته بود، تکرار شده است. این مجله و روزنامه‌نگارِ بدنام، به‌نام هنر و خبرنگاری، در گذشته به پیامبر عظیم‌الشان اسلام (صلی‌الله علیه‌وآله) توهین‌های نابخشودنی مرتکب شده بود و این‌بار پیکان شوم حملۀ خود را معطوف به مقام عالی‌قدر مرجعیت دینی تشیع کرده و به‌نام پاک‌ترین و والاترین مفاهیم بشری یعنی آزادی، آن‌را به مسلخ مطامع دنیوی خود کشانده است.

این توهین، نه تنها اهانت به ارزش‌های اسلامی و انقلابیِ جامعۀ ایران است، بلکه دلِ هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد و البته بیش از هر مقولۀ دیگری، نشانگر استیصال نظام سلطه در مقابل آرمان‌های بزرگ و رو به گسترش انقلاب اسلامی است.

دانشگاه علوم اسلامی رضوی به‌عنوان بخشی از جامعۀ اسلامی و نهاد جامع حوزه و دانشگاه، این اقدام ضد انسانی، ضد ایمانی، نفرت‌انگیز و خشونت‌طلبانه را نشانی از تعرض به امت اسلام، مرجعیت شیعه، ملت شریف ایران و اسلام عزیز دانسته و ضمنِ محکومیتِ آن، چند نکته را بیان می‌دارد:

 1) سیره و آثار حضرت رضا (علیه‌‌السلام) که دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در کنار مضجع شریفِ این امام همام قرار دارد، نشانگر آن است که تفکر اسلامی و تشیع، همواره نسبت به گفتگوی با ادیان و دیگر نحله‌های فکری، روی گشوده داشته است، اما توهین و جسارت نسبت به اعتقادات مسلمین و شیعیان، باب هرگونه گفتگوی حق‌طلبانه‌ای را می‌بندد. بنابراین از مجامع بین‌المللی انتظار می‌رود نسبت به هتک حرمت آموزه‌های اسلامی و توهین به نمادهای دینی حساسیت داشته و این دست اقدامات را با اشد مجازات همراه سازند تا امکان گفتگوهای عقلانی و حق‌طلبانه همواره مفتوح بماند.

2) این دست اقدامات نه تنها خللی در اعتبار و ارزشِ هویت انقلابیِ جامعۀ ایران وارد نمی‌آورد، بلکه چنانکه تجمعات اعتراضی چند روز آینده در ایران نشان خواهد داد، نتیجه‌ای جز رسوایی چهرۀ واقعی نظام سطله نخواهد داشت. در این میان، آنچه برای جهانیان آشکار شده و خواهد شد، ماهیتِ پوچ شعارهای ظاهراً آزادی‌خواهانه‌ای است که در یک سدۀ گذشته، توسط فرانسه و بعضی دیگر از کشورهای غربی در سطح جهان مطرح شده و در عمل، به‌شکل معکوس محقق گردیده‌اند و نتیجه‌ای جز استبداد و سلطه به همراه نداشته‌اند.

3) از دستگاه‌های سیاسی و نهادهای مردمی و حکومتی در ایران نیز انتظار می‌رود با حمایتِ مردم مسلمانِ ایران در اعتراض به این اقدام موهن، تمام توان خود را برای برخورد با این اقدام ناپسند و پیشگیری از وقوع مجدد چنین جنایاتی به‌کار گیرند و این پرونده را پیگیری و نتایج آن به محضر ملت عظیم الشان و همه آزادگان سراسر جهان گزارش نمایند./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات