۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳
کد خبر: ۷۳۰۴۰۱
سرپرست دانشگاه رضوی مطرح کرد؛

اسلامی سازی علوم انسانی، رسالت اساسی حوزه و دانشگاه

اسلامی سازی علوم انسانی، رسالت اساسی حوزه و دانشگاه
حجت الاسلام امامی با اشاره به جایگاه علم در آیات و روایات، آن را یکی از پایه های رسیدن به تمدن نوین اسلامی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام محمد امامی، سرپرست دانشگاه رضوی در افتتاحیه همایش انقلاب اسلامی و تحول علوم اسلامی و انسانی ضمن تبریک ایام و اعیاد شعبانیه و خوش آمدگویی به مهمانان و تقدیر از برگزار کنندگان این همایش به فرمایش امام علی(ع) در باب علم اشاره کرد و گفت: حضرت در بیانی می فرماید «العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ»

وی افزود: موضوع بحث تحول در علوم به ویژه در علوم انسانی بعد از انقلاب است ضرورت گسترش این تحول و راهکارهای افزایش تحول در علوم انسانی برای رسیدن به مقصد نهایی که ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

زیرساخت های تمدن نوین اسلامی

حجت الاسلام امامی بیان داشت: تمدن آخرین هدف انقلاب اسلامی است بعد پیروزی انقلاب و آثار شگرف در موضوعات مختلف اعم از عقیدتی، فرهنگی سیاسی و غیره، گام بعد تشکیل جامعه و بعد تشکیل دولت اسلامی که هنوز محقق نشده و بعد نظام اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی است.

وی افزود: تمدن زیرساخت هایی همچون حکومت و نظام و دولت و جامعه و امکانات و علم می خواهد. یکی از اساسی ترین زیرساخت های به وجود آمدن تمدن، علم است از این رو امام علی(ع) علم را به سلطان تعبیر کرده است.

سرپرست دانشگاه رضوی بیان داشت: انقلاب اسلامی این زیرساخت ها و پایه ها را دارد اما باید مورد استفاده قرار بگیرد جامعه و دولتمردان متخصصان و مسئولان باید این ها را به کار بگیرند.

وی افزود: اینکه انقلاب این زیرساخت ها را دارد از آموزه های اسلام و اصول جهان شناسی اسلام برداشت می شود در قرآن و روایات جایگاه فوق العاده بالایی برای علم در نظر گرفته شده است.

علم عنصر امتیازبخشی

حجت الاسلام امامی بیان داشت: در جامعه اسلامی اگر چند عنصر امتیاز بخشی به افراد وجود داشته باشد یکی از آنها علم است.

وی با قرائت آیه «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ..» گفت: این اختصاص به علم خاصی مثل قرآن و کلام و حدیث ندارد بلکه مطلق علوم در آموزه های اسلامی ارزش دارد به جز مواردی که می خواهد در اهداف نامقدس استفاده شود.

سرپرست دانشگاه رضوی بیان داشت: اگر قرار است جامعه تداوم داشته و رو به پیشرف و تحول باشد و قوام داشته که به تمدن پایدار منجر شود باید از نظر علمی قوی باشد.

وی با قرائت « يَٰمَعۡشَرَ ٱلۡجِنِّ وَٱلۡإِنسِ إِنِ ٱسۡتَطَعۡتُمۡ أَن تَنفُذُواْ مِنۡ أَقۡطَارِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ فَٱنفُذُواْۚ لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلۡطَٰنٖ» بیان داشت: این آیه در کنار روایت امام علی(ع) را می شود باهم تفسیر کرد هرچند برخی مفسرین این آیه را مربوط به معاد می دانند.

وی افزود: می خواهید رشد کنید پیشرفت داشته باشید تحول ایجاد کرده و به فضا دست یابید در نهایت باید علم داشته باشید تا بدان برسید.

کسب سلطنت و سیطره با علم

حجت الاسلام امامی بیان داشت: علم قدرت و سلطنت و سیطره می آورد این واقعیتی است که در جهان امروز می بینیم « مَن وَجَدَهُ صالَ به » هرکه علم به دست آورد به وسیله آن می تواند به دیگران هجوم آورده، غلبه پیدا کرده و موقعیت خود را تثبیت کند.

وی ادامه داد: هر که علم به دست آورده می تواند امکان و ابزار دفاع از خود تهیه دیده و قدرت بازدارندگی ایجاد کرده تا طمع و توطئه دشمن را خنثی کند.

سرپرست دانشگاه رضوی گفت: اگر جامعه ای دنبال علم نبود مثل این کشورهای ضعیف مجبور هستند دنباله روی یک قدرت باشند به خاطر فقر علم و غلبه دشمن بر آنهاست که تحت سلطه هستند چرا به آلمان و ژاپن اجازه دنبال کردن هر علمی را نمی دهند برای اینکه دوباره قدرت پیدا نکنند.

وی افزود: بحمدالله جمهوری اسلامی به عنوان یک ابزار و راهکار و راهبرد اصلی تحول در علم و پیشرفت علمی را بعد پیروزی انقلاب به عنوان راهبرد دنبال کرده و برای رسیدن به هدف نهایی حتی الامکان از آن استفاده کرده است.

مقایسه قبل و بعد انقلاب در زمینه علم

حجت الاسلام امامی بیان داشت: تحول و پیشرفت های علمی که معلول انقلاب هستند اگر با قبل مقایسه شود بعضا قابل مقایسه نیست می توانیم ادعا کنیم در همه زمینه های علمی تحول شگرفی داشتیم.

وی افزود: کشوری بودیم که تمام محصولات صنعتی و اقتصادی نیازمندی های حتی پزشکی را وارد می کردیم از بنگلادش پاکستان و هند پزشک عمومی وارد می شد. حال آنکه اکنون در زمینه همین علم پزشکی در رده های بالا قرار داریم.

سرپرست دانشگاه رضوی بیان داشت: انسان وقتی شرایط قبل انقلاب را دیده با توجه به امکانات اقتصادی آن زمان که فروش بسیار نفت و جمعیت کم و عدم جنگ و تحریم بود در مقایسه با شرایط اکنون می بینیم که پیشرفت بسیاری در شرایط تحریم و جنگ داشتیم.

وی افزود: دشمن برای جلوگیری از پیشرفت و تحول در حوزه های علمی و غیره در همان روزهای آغاز انقلاب توطئه های خودش را در ابعاد مختلف ایجاد کرد.

وی ادامه داد: از ترور شخصیت های علمی سیاسی و حرکت های حزبی در بخش های مختلف کشور گرفته تا توطئه برای کودتا و جنگ تحمیلی با تحریم های شدید همه جانبه که بسیار شنیدین حتی سیم خاردار به ما نمی دادند، مانع شد اما انقلاب پیشرفت کرد و به اینجا رسیدیم.

حجت الاسلام امامی بیان داشت: تعداد دانشجو، استاد و دانشگاه قبل انقلاب را با الان با وجود تحریم و جنگ و کارشکنی و نفوذ و خیانت مقایسه کنید.

وی افزود: اگر قرار است به قله هدف انقلاب، یعنی تحقق تمدن نوین اسلامی برسیم راه بسیار و تلاش دوچندان می خواهد. در گام دوم تلاش بیشتری نیاز است نسبت به مرحله اول که یکی از آنها حوزه علوم انسانی اسلامی است.

باری از روی شانه های انقلاب و نظام برداریم

سرپرست دانشگاه رضوی گفت: بخشی از حوزه های علمی اعم از حوزه و دانشگاه باید در زمینه های مورد نیاز فعالیت کنند مسولیت ما هم در این زمینه تعریف می شود رشد و گسترش علوم انسانی اسلامی در زمینه های آموزش و پژوهش است.

وی افزود: در حوزه علوم غیر انسانی کار بیشتر و تحول بهتری داشتیم اما علوم انسانی اسلامی خیر! بنابراین وظیفه دانشجوها به ویژه حوزوی ها به خصوص دانشگاه رضوی سنگین است باید باری از دوش نظام و انقلاب برداریم.

حجت الاسلام امامی بیان داشت: ما در این زمینه برنامه ای ده ساله تدوین و تصویب کردیم کاملا مورد رضایت نیست اما یک گام برای بردن پژوهش های بنیادی به کاربردی و تامین نیاز های جامعه است که با استفاده از دانشجویان و اساتید و امکانات موجود حرکت می کنیم.

وی در پایان گفت: از برنامه ده ساله که دو برش سه ساله و یک چهار ساله دارد در برنامه سه ساله نخست در حال فعالیت هستیم که امیدواریم مدیون عنایات رضوی و خون شهدا نباشیم./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات