۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۷۳۱۶۸۵
معارف رمضانی(۴)؛

از خدا چه و چگونه بخواهیم؟

از خدا چه و چگونه بخواهیم؟
خراسان رضوی - رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه بیان معارف رمضانی به تقوا به عنوان شرط اجابت دعا اشاره کرد و از چگونگی درخواست از خداوند سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام جهانگیری در ادامه بیان معارف رمضانی از خطبه شعبانیه بیان داشت: یکی از کرامت ها و بزرگواری هایی که خداوند به بندگان محبت داشته در بیان پیامبر گرامی اسلام « وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ» است هرعملی که شما در این ماه انجام می دهید مورد قبول واقع می شود.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: خداوند در قرآن می فرماید «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ» خدا فقط عمل انسان های باتقوا را قبول می کند در آیه شرفیه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ» در ارتباط وجوب روزه در انتهای آیه پس از آنکه می فرماید روزه بر شما واجب شد آنچنان که بر دیگر امت های قبل نیز واجب بود تاکید می کند «لَعَلَّكُم تَتَّقونَ» شاید این زمینه فراهم شود شما اهل تقوا باشید.

وی ادامه داد: یعنی زمینه فراهم شده و اگر انسان دل بدهد و متوجه موقعیت باشد زمینه برای دستیابی به مقام تقوا فراهم شده است و این مقامی است که اگر به آنجا رسیدیم کوچکترین عمل ما مورد قبول خداوند قرار می گیرد اما متاسفانه اگر به این مقام انسان نائل نشود هیچ عملی از او مورد قبول واقع نخواهد شد.

تقوا چیست؟

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: تقوا این است که انسان در آنجایی که خدا امر بر حضور کرده ، حاضر و در آنجا که نهی کرده نیز فرمان بردار باشد معاصی را محدوده غضب الهی بداند و وارد آنجا نشود و از سوی دیگر واجبات الهی را به عنوان تکلیف حتمی خود بداند و مراقبت کند که هرگز ترک نشود.

وی افزود: توجه به عظمت این ماه و بهره برداری از فیوضات این ماه زمینهِ نیل به مقام تقوا را از سوی خداوند مهیا شده، فراهم می کند و از سوی دیگر رسیدن به این مقام نوید قبولی عمل در پیشگاه خداوند را به همراه دارد.

حجت الاسلام جهانگیری بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) در فراز دیگر می فرماید« وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ» دعای شما در ماه مبارک رمضان مورد اجابت پرودرگار قرار می گیرد.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: انسان دوست دارد حوائجش مستجاب شود و برای ما نقل شده برخی از اولیاء الهی کراماتی داشتند و خداوند در دنیا آنها را مستجاب الدعوه قرار داده است و مردم دست به دامن انها بودند تا حوائج شان اجابت شود.

وی ادامه داد: در جوار قرب نورانی ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام قرار داریم و به زیارت که می رویم درخواست می کنیم امام دعا کند تا حاجت ما را خداوند اجابت کند و یقین داریم دعای او مورد اجابت خداست و این مقام بزرگی است که خدا نصیب اولیاء و بندگان خوب خود می کند و آنها را مستجاب الدعوه قرار می دهد.

از خدا چه و چگونه بخواهیم؟

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: به عظمت و شرافت این ماه خدای متعال مهمانان خویش را تکریم کرده و دعای آنان را مورد اجابت قرار می دهد به عبارتی انسان در این ماه مستجاب الدعوه می شود.

وی افزود: در این حالت از خدا چه بخواهیم؟ و با چه حالتی باشد تا خداوند اجابت کند.؟ باید دید اولیاء الهی چه حالتی دارند که خداوند دعای آنها را اجابت می کند اگر ما چنین شدیم از خدا در این ماه چه بخواهیم؟

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: پیامبر در ادامه این خطبه عزیز و شریف می فرماید« فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ » سه مطلب را اینجا مطرح می کند که ابتدا از خدا درخواست کنید از خدای خودتان و درب خانه او نه غیر، باید رفت، مگر آنکه خدا کسانی مثل ائمه را ارج و قرب و ارزشی داده و دوست دارد از طریق آنها بخدا رجوع کنیم و حاجت بخواهیم.

حجت الاسلام جهانگیری بیان داشت: مطلب دیگر در نوع درخواست از خدا، وجود نیت صادق است اگر چیزی را از خدا می خواهید از ته دل با نیت صادقه و درست از خدا بخواهیم.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: باید توجه داشت که هرچه از خدا درخواست می کنیم یک بار مسولیت برگردن ما خواهد گذاشت حال چه از نعمت های اخروی و چه دنیوی باشد باری بر دوش ما خواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین اگر سلامت خواستیم باید شکرانه آن را بجا بیاوریم اگر ثروت یا مقام و موقعیتی خواستیم نیز باید شکرانه آن را بجا بیاوریم.

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: اگر کسی از خدا خواسته ای دارد اما ملتزم به لوازم آن نباشد این فرد نیت صادق ندارد و بی فایده است باید یقین به اجابت داشته باشیم مگر اینکه به صلاح و مصلحت نباشد.

وی افزود: اگر قرار به اجابت است من نیز باید ظرفیت آن و لوازم آن را داشته باشم و در مقابل آن وظیفه خود را انجام بدهم تا اجابت شود.

دو درخواست بنده از خدا در رمضان

رییس دانشگاه رضوی درخواست از طریق دل پاک و طاهر را به عنوان سومین مورد از نوع درخواست از خدا مطرح کرد و گفت: دلی که زنگار گناه دارد یا کینه و نفرت و بدبینی در آن وجود دارد با آن نمی شود درخواستی از خداوند داشت با دل پاکیزه از هوا و هوس و گناه باید دعا کرد تا دعا اجابت شود.

وی افزود: حال اگر شرایط را رعایت کردیم چه دعایی کنیم چه بخواهیم که بهترین نتیجه را در رمضان برای ما داشته باشد حضرت در ادامه می فرماید «أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِهِ».

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: گرفتن روزه در این روزه ها با همه ویژگی اش اعم از اجتناب از مفطرات ظاهری و باطنی به عنوان یکی از درخواست های از خداوند در این ماه مطرح شده است.

حجت الاسلام جهانگیری در ادامه گفت: نباید دروغ بگوید و یا با گوش خود صدا یا موسیقی حرام بشنود و یا مشغول لهو لعب یا کارهای ناپسند باشند بلکه ترک گناه و انجام واجبات در این حالات رهیز از مفطرات، معنای روزه گرفتن در این ماه است که از خداوند درخواست می کنیم.

وی افزود: درخواست دیگر توفیق تلاوت قرآن است که بسیار در روایات بدان توصیه شده است مبادا روزی بر انسان بگذرد و لحظاتی را در کنار قرآن و مشغول به آن نباشد در تمام سال تاکید به خواندن قرآن شده اما در رمضان تاکید فراوان بر ختم قرآن شده است./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات