۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۷۳۱۶۳۶
معارف رمضانی؛

لزوم رعایت آداب مهمانی بزرگان و پذیرایی خداوند در ضیافت رمضان

لزوم رعایت آداب مهمانی بزرگان و پذیرایی خداوند در ضیافت رمضان
خراسان رضوی - رییس دانشگاه رضوی در ادامه بیان معارف رمضانی از خطبه شعبانیه به لزوم رعایت آداب مهمانی بزرگان اشاره کرد و از پذیرایی خداوند در ضیافت رمضان سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام محسن جهانگیری در ادامه تبیین معارف رمضانی از خطبه شعبانیه پیامبر اکرم(ص) در باب فضائل ماه مبارک رمضان بیان داشت: «شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَيَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَيَّامِ وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اللَّيَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ» همه چیزی این ماه بهترین است هم خود ماه و هم روزها و ساعات و شب های این ماه بهترین است.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: همه آنچه به عنوان زمان اعم از ماه روز و شب و لحظات و ساعات در بیان پیامبر از بهترین ها معرفی شده تاکید بر این جهت دارد که این زمان با هیچ زمان دیگری قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: اگر انسان تصمیم دارد کار خیری انجام دهد و یا از شر و گناهی کناره گیری کند بهترنی زمان همین ماه رمضان است اکنون که در چنین روزهای عزیزی قرار داریم شایسته است که قدر تک تک لحظات آن را بدانیم مبادا بگذرد و تغییری در احوالات ما داده نشود.

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: پیامبر خدا فرمود «وَ هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ» ماه مبارک رمضان ماه خاصی است که شما به مهمانی خدا دعوت شده اید. در همه احوال  رزق و روزی ما را خداوند رزاق ذوالقوه متین عنایت می کند اما در این ماه خداوند ضیافت برپا کرده و مومنین به مهمانی دعوت شده اند.

وی افزود: کسی که مهمان دعوت می کند کرامت اقتضا می کند نهایت سعی خود را در اکرام مهمان داشته باشد. اگر شخصیت کریم و بزرگواری انسان را دعوت کند انتظار بهترین پذیرایی را داریم حال اگر خدا چنین مهمانی برپا کند انتظار بهترین ها را از آن داریم.

وی ادامه داد: بر این اساس در ادامه خطبه پیامبر(ص) می فرماید«وَ جُعِلْتُمْ فِيهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ» شما را همچون کسانی که مورد بزرگواری و کرامت  خداوند متعال هستند، قرار دادند خدا شما را به مهمانی اش دعوت کرده یعنی این ویژگی و خصوصیت به کسانی که ارزش آن را دارند که خدا به مهمانی اش دعوت کند، اختصاص یافته است.

آداب مهمانی بزرگان

حجت الاسلام جهانگیری بیان داشت: این قرار گرفتن در زمره اهل کرامت الهی با عنایت و تفضل خدا و هم با تلاش و کوشش ما میسر می شود یعنی اکنون که خداوند متعال اینگونه قرار داده و برما منت نهاده و احترام گذاشته ما نیز باید قدر این مهمانی را بدانیم.

وی افزود: و اما قدردانی چنین است که در مهمانی بزرگان آداب بزرگی را رعایت کنیم مبادا رفتار و اعمالی از ما سر بزند که شایسته این مهمانی نباشد و از این رو در بین سایر مهمانان  دچار شرم شویم.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: همانطور وقتی به مهمانی بزرگی دعوت می شویم کاملا مواظبیم که رعایت شان بزرگی خود را داشته باشیم حرکت یا سخنی از ما سر نزند که باعث بی آبرویی و وهن آن مهمانی شود در ماه مهمانی خدا نیز چنین باید باشد.

پذیرایی خداوند در ضیافت رمضان

وی بیان داشت: حال که اهل کرامت الهی قرار گرفتیم مبادا از ما رفتار ناشایستی سربزند یا در این مهمانی مشغول لهو لعب و اعمال بی فایده یا نعوذ بالله معصیت و گناه باشیم که آخرت خویش را خراب کنیم بلکه در تمام لحظات این ماه باید متوجه حضور در این فرصت ارزشمند بوده و شان آن را رعایت کنیم.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: پذیرایی خداوند متعال از مهمانانش در جملاتی در خطبه شریفه بیان شده که میل و رغبت انسان را به درک این ماه بیشتر می کند از این رو در تلاش است تا به این ضیافت بزرگ دعوت شود.

حجت الاسلام جهانگیری بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) در ادامه خطبه فرمودند «أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ» نفس های شما در این ماه پاداش تسبیح خداوند را دارد لحظه لحظه حضورتان در این مهمانی تسبیح خداوند محسوب می شود چون اهل کرامت الهی و مهمان خدا هستید.

وی افزود: «وَ نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَةٌ» در ادامه فرمودند استراحت شما هم در این ماه عبادت محسوب می شود بخاطر خستگی و تلاش برای دنیا و آخرت اگر خواب شما را فراگرفت این هم عبادت است.

تفاوت شرط صحت عمل با قبولی آن

رییس دانشگاه رضوی ادامه داد: و اما بیان «وَ عَمَلُكُمْ فِيهِ مَقْبُولٌ» یعنی هر کار نیکی که انجام دهید مهر قبولی بر آن می زنند. باید توجه داشت که شرایط صحت عمل با قبول عمل متفاوت است یعنی گاهی عملی مثل نماز و روزه را با شرایط صحت انجام می دهیم از وضو و قبله و ترتیب و موالات و قرائت و باقی مسائل آن را به درستی انجام می دهیم اما ممکن است که مورد قبول واقع نشود و یا جزئی از آن پذیرفته شود.

وی افزود: شرط قبول عمل غیر از صحت است در ماه رمضان هر عمل عبادی و یا هر خدمتی به خلق و خدا مورد قبول قرار می گیرد البته با توجه به این نکته که تقوای الهی را رعایت کنیم./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات