۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۷۳۱۶۰۳
معارف رمضانی؛

بهترین عمل در ماه رمضان

بهترین عمل در ماه رمضان
خراسان رضوی - رییس دانشگاه رضوی با اشاره به خطبه ای از پیامبر اکرم(ص) به بیان اهمیت فرصت رمضان و بهترین عمل در این ماه پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام محسن جهانگیری، رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه بیان معارف رمضانی از روایات اهل بیت علیهم السلام گفت: سال نو، بهار طبیعت همراه با بهار قرآن فرا رسیده و فرصت بسیار عالی و ارزشمندی است که نباید از این زمان گرانقدری که خدا برای بشر قرار داده به راحتی  گذشت.

وی بیان داشت: خداوند در ماه مبارک رمضان فضائل و برتری و خوبی های بسیاری قرار داده  که شایسته است انسان از همه لحظات و نفس های عمر خودش  در این ماه غافل نشود.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: بنابراین هرلحظه را باید به یاد خدا در مسیر عبودیت خدا  و در مسیر بازسازی و بازپروری خویش و جبران گذشته ها بسر برده و از این مهمانی بزرگ الهی حداکثر بهره را ببریم.

وی بیان داشت: ما در این ماه عزیز خدا که امسال همراه شده با ایام بهار و شروع سال نو یک مقایسه ناقصی را می توانیم داشته باشیم که تلنگری برای قدردانی فرصت رمضان است.

حجت الاسلام جهانگیری افزود: در جوار امام رضا علیه السلام که قبله مشتاقان است حضور داریم و می بینیم این مکان پر می شود از حضور زائران و دوستداران ایشان، همه در این ایام مصادف با تعطیلی اشتیاق به حضور دارند از نقاط مختلف کشور و دنیا به اینجا می آیند تا از نعمت معنویت و همجواری چند صباحی بهره ببرند و زیارت کنند.

وی ادامه داد: در چنین فرصتی عزیزان کاسب که با زوار سروکار دارند بسیار قدردان فرصت هستند و خواب، استراحت، خورد و خوراک را برخود حرام می کنند تا بتوانند از این زمان حضور زوار بیشترین بهره را برده و این ساعات و ایام را که در کسب و کارشان قابل مقایسه با دیگر ایام سال نیست، استفاده کافی داشته باشند.

حجت الاسلام جهانگیری بیان داشت: چند برابر ایام معمول در این ایام کار می کنند و از فضای بازاری استفاده می کنند شبانه روزی به زوار خدمت می کنند تا بهره مادی آن را هم داشته باشند.

وی افزود: مقایسه گرچه ناقص است اما رمضان اینگونه است ایام و ساعاتش با هیچ روز و ساعتی قابل مقایسه نیست به لحاظ ارزشی که دارد هرمقداری که بتوان فرصت و توجه بیشتری کرد تا از آن بهره  ببریم هم در بُعد مادی و هم معنوی جا دارد و شایسته است.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: نباید کوتاهی کرد و بی توجه بود در روایات ما در مورد برتری و خوبی های ماه رمضان سفارش بسیار شده و مطالبی را مطرح کرده اند از این جمله روایت ولی نعمت ما ایرانی ها امام رضا علیه السلام است.

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: امام رضا علیه السلام از پدرش و پدرانشان تا امیرمومنان علی علیه السلام نقل می کند که امام فرمودند روزی پیامبر گرامی اسلام خطبه ای برای ما خواندند. «عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله خَطَبَنَا ذَاتَ یَوْمٍ فَقَالَ: أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ ..»

وی افزود: پیامبر فرمودند ای مردم ماه خدا به سوی شما روی آورده که همراه با سه تحفه الهی است که در جای دیگری یافت نشود و آن برکت و رحمت و مغفرت است که فراوان در اختیار شما قرار دادند.

رییس دانشگاه رضوی ادامه داد: لحظه لحظه این ماه متصف به این سه مورد است و این ماه همراه با مهربانی و رحمت الهی خواهد بود خدای متعال در این ماه بسیار بسیار سایه رحمتش را بر سربندگانش  گسترانده، چنان که در روایت آمده است.

حجت الاسلام جهانگیری بیان داشت: مغفرت و آمرزش الهی خطاها و گذشته گناه آلود را در بر می گیرد. مسیرهای نادرستی که انسان در طول عمر طی کرده اگر اصلاح و جبران و توبه نکند آخرتش را خراب کرده و عذاب همراه او می شود اما به برکت این ماه مورد مغفرت قرار می گیرد.

وی افزود: شایسته است با همین سه تحفه انسان خیلی قدردان ماه خدا باشد و ببیند چه اعمالی شایسته تر است تا بدان اشتغال ورزد که البته در سوالی که امام علی علیه السلام در این خطبه می پرسد حضرت ورع و تقوای الهی را به عنوان بهترین عمل در این ماه مطرح می کنند که در ادامه بیان معارف رمضانی بدان خواهیم پرداخت./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات