۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۷۳۱۷۲۰
معارف رمضانی(۵)؛

انتخاب شقاوت یا سعادت

انتخاب شقاوت یا سعادت
رییس دانشگاه رضوی در ادامه بیان معارف رمضانی از وجود زمینه سعادت انسان در رمضان و دوری از شقاوت سخن گفت و نسبت به انفاق و صدقه در این ماه بنابر توصیه پیامبر(ص) تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام جهانگیری رییس دانشگاه رضوی در ادامه بیان شان وفضیلت ماه مبارک رمضان در خطبه شعبانیه پیامبر(ص) گفت: رسول خدا(ص) بعد از آنکه فرمودند با نیت صادقه و قلوب پاکیزه از خدا بخواهید توفیق روزه و تلاوت قرآن بدهد در ادامه جمله« فَإِنَّ الشَّقِیَّ مَنْ حُرِمَ غُفْرَانَ اللَّهِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْعَظِیمِ» را بیان کردند. یعنی کسی که از غفران و رحمت خدا محروم شود در این ماه انسان شقی و به دور از سعادت خواهد بود.

رییس دانشگاه رضوی افزود: شقاوت یعنی انسان دور از آن سعادتی باشد که خدای متعال برای انسان ها رقم زده و آن عبودیت و بندگی خداست او انسان را خلق کرده تا خدا را بشناسد و عبادت او را به پا داشته تا در دنیا و آخرت سعادتمند باشد.

وی ادامه داد: اگر کسی به این فلسفه دقت نکند و گرفتار شقاوت شود از سعادتی که خدا در دنیا و آخرت رقم زده دور خواهد شد یکی از این راه های رسیدن به سعادت در این خطبه دعا کردن و درخواست از خدا با نیت صادق و قلب پاک معرفی شده است.

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: وقتی پیامبر(ص) شقی و بدبخت را کسی می داند که از غفران و رحمت خدا محروم باشد، یعنی دعای از روی نیت صادق و قلب پاک که درخواست روزه و تلاوت قرآن است  و در جمله قبل به آن اشاره کرد انسان را به سعادت می رساند و از این نکته غافل شدن انسان را به شقاوت می رساند که محروم ماندن از آمرزش و غفران خدای متعال در این ماه عظیم است.

وی افزود: اگر کسی سعادت می خواهد باید درب خانه خدا با شرایطی که گفتیم دعا کند تا خدا توفیق روزه و تلاوت قرآن به او بدهد. همه اسباب سعادت و نجات را خدا در این ماه عظیم فراهم کرده و زمینه رسیدن به مقام بلند تقوا و استجابت دعا آماده است از این رو حیف است که از این فرصت غفلت کرده و عمل و عبادت در این ماه بجا نیاوریم تا مستحق این غفران الهی باشیم.

حجت الاسلام جهانگیری بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام در ادامه فرمودند «وَ اذْکُرُوا بِجُوعِکُمْ وَ عَطَشِکُمْ فِیهِ جُوعَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ عَطَشَهُ» در آینده همه صحنه هایی بعد مرگ خواهیم داشت که قابل مقایسه با دنیا نیست بعد برزخ قیامت برپا می شود و بر اساس روایات همه گرفتار هستند مگر اینکه خدای متعال به لطف و فضلش عنایت کند تا رها شویم.

وی افزود: یکی از این گرفتاری ها گرسنگی و تشنگی قیامت است در روزی طولانی که بیش از هراز سال دنیایی طول می کشد و بنابر بیان قرآن 50 موقف است و هر موقف هزار سال که 50 هزار سال طول می کشد انسان باید تغذیه شود و اگر خدا لطف نکند درد جانکاهی برای اوست که در دنیا برای ما متصور نیست.

رییس دانشگاه رضوی ادامه داد: پیامبر فرمود وقتی در دنیا روزه می گیرید یاد گرسنگی و تشنگی فوق العاده قیامت بیفتید که در آنجا جز فضل و عنایت خدا چیزی دست ما را نمی گیرد از تقارن این دو جمله« وَ اذْکُرُوا بِجُوعِکُمْ وَ عَطَشِکُمْ فِیهِ جُوعَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ عَطَشَهُ» استفاده می شود که اگر این ساعات و لحظات یک روز را برای خدا روزه گرفتید و مواظب مفطرات و مبطلات روزه بودیم در قبال این گرسنگی و تشنگی محدود دنیایی خدا به فضلش گرسنگی و تشنگی قیامت را از ما بر می دارد.

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: مسلما انسان عاقل این ساعات محدود فناپذیر را به جای آن زمان طولانی و عجیب و غریب برای روزه گرفتن و تحمل گرسنگی و تشنگی انتخاب می کند که دچار آن سختی و گرفتاری بزرگ تر نشود.

وی افزود: در ادامه نیز فرمودند «وَ تَصَدَّقُوا عَلَی فُقَرَائِکُمْ وَ مَسَاکِینِکُمْ» این جمله متناسب با گرسنگی و تشنگی در ماه رمضان است، خیلی از انسان ها در ایام عمرشان تغذیه مناسب دارند از مواهب دنیایی برخوردارند و درکی از گرسنگی و تشنگی در ایام سال ندارند اما برخی هستند که به واسطه فقر و دست تنگی حتی یک وعده سیر هم نمی خورند مگر اینکه دیگران به آنها کمک و رسیدگی کنند.

رییس دانشگاه رضوی ادامه داد: وقتی انسان گرفتار این وضع می شود بیشتر حال فقرا را درک می کند یعنی گرسنگی و تشنگی در ماه رمضان سبب می شود که به یاد فقرا و مساکین بیفتیم و به آنها کمک کنیم از این رو پیامبر(ص) در این جمله  می فرمایند صدقه بدهید انفاق کنید و به فقرا و مساکین رسیدگی کنید.

حجت الاسلام جهانگیری در بیان تفاوقت فقیر و مسکین گفت: فقیر خرج یک سال خود را ندارد و درمانده است اما مسکین وضعش از او هم بدتر است خرج همان روز خود را هم ممکن است نداشته باشد.

وی افزود: بنابر توصیه پیامبر(ص) در این خطبه وظیفه ما روزه داران است که از فقرا و مساکین دستگیری کنیم و انفاق و صدقه در همه ایام پسندیده و در این ماه تاکید بیشتری شده است./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات