۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۷۳۳۳۸۹
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد؛

اولویت ها و رویکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی

اولویت ها و رویکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی
اصفهان ـ حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تأکید کرد که دو اولویت اول ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی حوزه حجاب و عفاف و دیگری بحث آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ظهر امروز در شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان، با بیان اینکه استان اصفهان به لحاظ تاریخی علاوه براینکه از یک تمدن ایرانی اسلامی از جمله هنر، فقه، رجال، تفسیر، ریاضیات، طب، هیئت و حتی علوم غریبه برخوردار و منشأ آن بوده، منشأ گسترش آن در اکثر کشورهای اسلامی هم بوده است، گفت: لذا جزء باروهای اعتقادی ما است که اصفهان نصف جهان است و خیلی باید در این استان کار کرد.

وی در ادامه در خصوص شورای عالی انقلاب فرهنگی، خاطرنشان کرد: اولین درخواست من این است که شورا را بشناسید سندی در شورا نوشته شده به نام سند ملی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی که ششمین رتبه جهان را دارد و این سند اجرا شده است و اگر مانند این سند، سند هسته‌ای را در جهان می‌نوشتیم قطعا مانعی که در حوزه فناوری هسته‌ای ایجاد می‌کنند ایجاد نمی‌شد و در همین راستا یکی از اولویت‌های بنده سند امنیت غذایی است که به جد دنبال آن هستیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر به این سند توجه نشود 6 الی 7 سال دیگر با سیل بحران امنیت غذایی روبرو هستیم و اینجور نیست که همه همّ و غم ما را حجاب بگیرد و بقیه امور را کنار بگذاریم.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه اظهار کرد: در شورای انقلاب فرهنگی هرهفته جلسات متعدد شورای انقلاب فرهنگی داریم و این جلسات را به جد دنبال میکنیم و اعضای شورای فرهنگی عمدتاً برخی دو روز یا سه‌ روز درهفته درگیر هستند و به لطف الهی امری که رهبری فرمودند شورای عالی قرارگاه امنیتی فرهنگی باشد همین‌گونه است و تقریباً هرهفته با رییس جمهور و وزاری فرهنگی جلسه داریم و روی مباحث فرهنگی مباحثات عملیاتی داریم.

وی در ادامه عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مطابق با بیانات مقام معظم رهبری ۴ وظیفه دارد، راه‌بینی که یعنی رصد و ارزیابی و تحلیل و برنامه‌ریزی؛ دوم راهبردی است یعنی فقط وظیفه شورای عالی سیاست گذاری نیست؛ سوم راهبری و اجرای سند و چهارم راه‌سنجی یعنی بازرسی و اثرسنجی فرهنگی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: لذا در دبیرخانه شورای عالی مرکز و ستاد رصد و ارزیابی و وضعیت‌سنجی مانیتوریک مانند همراه اول و مجموعه‌های دیگر تشکیل دادیم و کار دیگر پیوند شورای عمومی فرهنگی با مجموعه تشکلهای مردمی است که رهبر معظم انقلاب هم بر آن تاکید دارند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه خاطرنشان کرد: البته دو اولویت مهم فرهنگی در کار ما هست که دنبال می‌کنیم، یکی حوزه حجاب و عفاف و اولویت دیگر بحث آموزش و پرورش است که سال‌ها است از آن غفلت کردیم و اولویت‌های علم و فناوری هم دو اولویت مهم داریم یکی امنیت قضایی و یکی هوش مصنوعی که به جد دنبال خواهیم کرد و به همین دلیل اتحادیه اروپا هم بنده و هم کل شورای عالی را تحریم کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه اصلی‌ترین شاخص و چیستی قرارگاه‌های فرهنگی در استان‌ها، داشتن رویکرد توحیدی ولایی جهادی است، تصریح کرد: اگر این رویکرد نباشد اثربخش نیستیم، راه اندازی مرکز رصد فرهنگی علمی فناوری در استان برای تحیل و برنامه‌ریزی، شناخت و اولویت‌بندی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رکن سوم برش فرهنگی این نقشه است که وقتی رصد انجام شد می‌توانیم برنامه استان را در حوزه فرهنگی اجتماعی تدوین کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه اظهار کرد: تنها راه حل تهدیدهای فرهنگی شناسایی فناوری‌های نرم فرهنگی اجتماعی مانند برنامه راهیان نور، مهدکودک‌های مسجد محور، اردو محوری و... است، چرا که اگر‌ بخواهیم معارف اهل بیت(ع) را به این نسل بدهیم رویکرد فلسفی، کلامی پاسخ نمی‌دهد بلکه بهترین رویکرد برای تاثیرگذاری، رویکرد عرفان اهل‌بیت(ع) است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات