۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
کد خبر: ۷۳۴۳۷۰

کتاب «طلبه تمدن‌گرا» منتشر شد

کتاب «طلبه تمدن‌گرا» منتشر شد
کتاب «طلبه تمدن گرا» اثر حبیب الله بابایی است که توسط انتشارات کانون اندیشه جوان چاپ و منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «طلبه تمدن گرا» اثر حبیب الله بابایی است که توسط انتشارات کانون اندیشه جوان در 168 صفحه چاپ و منتشر شده است.

طلبۀ تمدن‌گرا در هویت طلبگی‌اش برخوردار از بینش و نگرش کلان است، از اسلام و قرآن فهم اجتماعی و جهانی دارد، رخدادهای بزرگ جهانی و رخدادهای تمدنی در جهان امروز را رصد کرده و آن را از منظر دین و جهان‌بینی دینی تفسیر و تبیین می‌کند، در تبلیغ گفتمان دینی و اخلاقی خود به یک زمان و مکان خاص بسنده نمی‌کند و آنگاه درمرحله اقدام و کنش‌گری هم در مقیاس یک تمدن عمل می‌نماید و در مقیاس یک تمدن نیزموج‌سازی نموده و دست به تغییرات بزرگ می‌زند.

نویسنده کتاب در این باره گفت: بی‌شک طلبه‌های تمدن‌گرا رسالتی بزرگ‌تر و اثری عمیق‌تر در دنیای امروزشان خواهند داشت.

نخستین کتاب با موضوع طلبه‌تمدن‌گرا در کانون اندیشه جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی توسط حجت‌الاسلام حبیب‌الله بابایی پژوهشگر و نویسنده 

وی در مورد برخی ویژگی‌های این تحقیق گفت: این تحقیق، اثری ترویجی برای طلاب است که شاخص‌ها و ویژگی‌های تمدنی در زیست و هویت طلبگی را بدانند و چه بسا آن را در سیره و سلوک خود پیاده کنند. بی‌شک طلبه‌های تمدن‌گرا رسالتی بزرگ‌تر و اثری عمیق‌تر در دنیای امروزشان خواهند داشت.

بابایی افزود: اهمیت موضوع از آن رو است که طلبه‌ها به رغم انگیزه‌های ایمانی و انقلابی خود و به رغم رشد و ترقیِ جهانی برخی از آنها، تصویر و تعریف روشنی از طلبۀ تمدن‌گرا ندارند و این موضوع اساساً در جایی و یا در نوشته و کتابی برای آنها ترسیم نشده است. چنین کتابی می‌تواند زمینه‌ای باشد برای تدریس این قبیل از مقولات در نظام آموزشی حوزه‌ها و برای نهادینه کردن این شاخص‌ها در نظام تربیتی طلاب علوم دینی.

وی در مورد رویکردهای کلی این اثر اظهارکرد: رویکرد کلی این نوشته تمدنی بوده و تلاش کرده برخی از شاخص‌ها و ویژگی‌های تمدنی که مناسب زیست طلبگی است را بیان کند و آن را بر عالم طلبگی تطبیق نماید. محورهای بحث در این کتاب ذکر شاخص‌های مدرن و شاخص‌های قرآنی در موضوع تمدن و آنگاه فهرست و توضیح شاخص‌های رویکرد تمدنی و بینش تمدنی در طلبه‌های تمدن‌گراست. علاوه بر ذکر این شاخص‌ها، به محورهای ذیل هم اشاره شده است: تفسیر تمدنی از مقولات دینی، تفسیر الهیاتی از امور تمدنی، رویکرد تمدنی در میان علمای اسلام (نمونه‌ها)، تمدن اسلامی و حوزۀ علمیه، حوزۀ علمیۀ معاصر و مؤلفه‌های تمدنی آن، چالش‌ها برای طلبه‌های تمدن‌گرا.

رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مورد ویژگی شاخص و مزیت‌های نسبی این اثر تصریح کرد: هرچند در مورد حوزه و روحانیت و همین طور هویت صنفی روحانیت و زیست طلبگی کتاب‌هایی نوشته شده است، ولی در مورد طلبه تمدنی و معنای و شاخص‌های به نظر می‌رسد این نخستین کتابی است که می‌تواند زمینه را برای تألیف کتاب‌های بهتر و مؤثرتر فراهم کند. با عنایت به توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری به نگرش تمدنی و استقبال طلبه‌های انقلابی در حوزه‌ها از مباحث تمدنی پیش‌بینی می‌شود که این اثر مورد استقبال خوبی قرار گیرد. 

طلبه مطلوب باید رویکردی عینی، زندگی ساز و بلکه تمدن گرا در فهم دینی، طراحی حیات دینی و صورت بندی قواره های اجتماعی داشته باشد. او باید امام خمینی، اهداف الهی اش، حرکت بزرگش و ا متداد و گستره امروز اقدام و منویات او را به خوبی بشناسد.

اندیشه تابناک دردانه عصر باید برای او همچون نزدیک ترین عزیزانش و ملموس ترین حوادث زندگی اش روشن باشد و به او و کل حیات و حرکت او به چشم تفسیری ارزشمند از قرآن و عترت بنگرد. این ها چیزهایی است که آدم باید از جان مایه بگذارد تا به آن برسد.

کتاب «طلبه تمدن‌گرا» منتشر شد


طلبه مطلوب باید آن چنان با اهداف نهضت مقدس اسلامی و اصول صحیح پیگیری آن ها انس گرفته باشد که شبانه روز خود را صرف رسیدن به آن نماید و مطلوبی جز آن نداشته باشد.
طلبه مطلوب باید حق گرا، آزاد اندیش، متواضع و بی ادعا باشد؛ الگوهای متعالی داشته باشد و بهترین انسان ها را الگوی خود برگزیند.

در این کتاب، ابتدا درخصوص اهمیت "یافتن راه "در طلبگی سخن گفته می‌شود و نویسنده برخی از تجربه‌های خویش را در این زمینه مختلف مطرح می‌نماید. سپس به عناصر ضروری می‌پردازد که برای یافتن راه در طلبگی و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی نیاز است.

همچنین در این اثر به شاخصه‌های لازم برای کارکرد درست راه‌یابی انقلابی پرداخته می شود که چند گروه از مهمترین شاخصه‌ها در این زمینه عبارتند از :

1-    شاخصه‌های بینشی
2-    شاخصه‌های ارزشی
3-    شاخصه‌های متناسب با طرحهای راهبردی
4-    شاخصه‌های متناسب با دیده‌بانی
در بخش دوم این کتاب یک تیپ تخصصی برای طلبه عنوان می‌شود و نقش رهبری یک طلبه در مجامع گوناگون بیان می‌شود. سپس کارکردهای کلیدی رهبری از جهات مختلف بیان می‌شود که برخی از آنها عبارتند از:

1-    سررشته داری تحولات اجتماعی
2-    آرمان خواهی در جامعه چراکه رهبری آرمان‌خواه‌ترین شخص جامعه است
3-    نگرش سازی که برای افراد تولید نگرش می‌کند و می‌تواند نگرش آنها را ارتقا بخشد
4-    دیدن و نمایاندن افق‌ها
5-    در اختیار گرفتن آینده به کمک بصیرت خود
6-    دیدن ظرفیتهای مهم و اصلی
7-    بسیج نیروها برای پیشبرد اهداف و رسیدن به آرمانها

این تالیف نوشته حجت الاسلام محمدرضا فلاح شیروانی می باشد که تبیینی نوین از زندگی مطلوب طلبه در تناسب با عصر انقلاب اسلامی می باشد. در این کتاب با خوانشی تربیتی از الگوی امام خمینی (ره)، سعی شده گامی به سوی تعریف یک تیپ تخصصی متناسب با آنچه که در عصر انقلاب اسلامی از طلاب توقع و انتظار می رود برداشته شود.

ارسال نظرات