۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۷۳۵۹۳۹
استاد حوزه علمیه خواهران:

ابهامات واژگانی در لایحه عفاف و حجاب موجب بروز اشکال در مقام اجرا می شود

ابهامات واژگانی در لایحه عفاف و حجاب موجب بروز اشکال در مقام اجرا می شود
استاد حوزه علمیه خواهران لایحه جدید قانون حمایت از عفاف و حجاب را دارای ابهامات زیادی در معنای واژگان دانست و این ابهامات را موجب بروز مشکل در مقام اجرا عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست اصلاح و بازنگری در لایحه حمایت از عفاف و حجاب نخستین جلسه از مجموعه جلسات بررسی ایده‌های حوزویان به همت پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت با همکاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) برگزار شد.

در این نشست خانم معصومه سیفی استاد حوزه علمیه خواهران و فعال عرصه عفاف و حجاب با بیان اینکه این لایحه حدود ۱۲ اشکال دارد، مهم ترین این اشکالات را ابهام برخی واژه ها و معانی کلمات عنوان کرد و اظهار داشت: در بخش های مختلف این متن، ابهامات زیادی وجود دارد که در صورت برطرف نشدن در زمان اجرا، قطعا با مشکلات زیادی رو به رو خواهیم شد؛ مثلا در همان ابتدای لایحه و ماده یکم، عبارت «از طرق مقتضی» آمده که مشخص نیست این طرق مقتضی چیست، یا در جای دیگر صحبت از هنجار های اجتماعی است که بسیار معنای گسترده ای دارد و باید به هنجار های اجتماعی اسلام تغییر پیدا کند.

وی در ادامه برخی مجازات های مندرج در لایحه را غیربازدارنده خواند و تصریح کرد: باید برای کسانی که اصرار بر بی حجابی می کنند مجازات های سنگین تری در نظر گرفته شود و اخطار و تذکر به صورت کلی از متن لایحه حذف شود.

این استاد حوزه علمیه به بخشی از برخوردهای غیرموثر اشاره کرد و گفت: مثلا در بخشی از این لایحه آمده چنانچه متخلفی جریمه را پرداخت نکند، بانک ها حق ارائه خدمات به آن شخص را ندارند؛ نوجوانان عموما حساب بانکی ندارند یا چون در خانواده زندگی می کنند برایشان مشکل خاصی به وجود نمی آید از این رو باید خانواده و ولی خانواده را در مجازات ها دخیل کرد تا بازدارندگی لازم را داشته باشد.

وی یکی از ضعف های دیگر این لایحه را بی‌توجهی به آمران به معروف و ناهیان از منکر ذکر کرد و گفت: در این لایحه صحبتی در مورد آمرین نشده و باید مشخص و تصریح شود که اگر لایحه ای جداگانه در نظر گرفته شده رابطه و نسبتش با این لایحه که ارتباط بسیار زیادی باهم دارند چیست.

ارسال نظرات