۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۷۳۷۵۸۴
آیت الله مظاهری تأکید کرد؛

لزوم ورود حوزه به عرصه فناوری های نوین/ فکر و دانش؛ سلاح میدان جنگ اندیشه ها

لزوم ورود حوزه به عرصه فناوری های نوین/ فکر و دانش؛ سلاح میدان جنگ اندیشه ها
آیت الله مظاهری شکل گیری اندیشه‌های التقاطی را در خلأ اندیشه های سالم خواند و تشخیص انحرافی بودن این اندیشه ها را برای بسیاری از مخاطبان غیرممکن دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین مظاهری در پیامی به افتتاحیه رویداد تبادل فناوری اطلاعات در حوزه علوم و فرهنگ اسلامی که در سالن همایش های امین مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، ورود حوزه های علمیه به عرصه فناوری های نوین را بسیار ضروری دانست که لازم است علاوه بر آن معارف انسان ساز و جامعه ساز اسلامی را به زبان روز عرضه کنند.

متن پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

گسترش خیره کنندۀ دانش و دستاوردهای گوناگون علمی در جهان معاصر، که محصول تلاش بشر و استفاده از ابزارهای نوین و ظرفیت‌های نویافته و ارتباطات پیشرفته در این جهت است، بی‌شک، رویداد بسیار بااهمیتی است که باید مطمحِ نظر حوزه های علمیه و دانش پژوهان علوم اسلامی و خصوصا دستگاه های مدیریتی حوزوی نیز قرار داشته باشد تا علاوه بر اینکه از قافلۀ دانش جهانی بازنمانند، بتوانند با تجمیع ظرفیت‌های موجود در بکارگیری ابزارهای جدید و زمینه های نوین، در مسیر گسترش و تعمیق دانش دین و علوم وابسته بکوشند و معارف انسان‌ساز و جامعه‌ساز اسلامی را به‌زبان روز و به فراخور نیازهای انسان معاصر، خصوصا نسل پرسشگر و تکامل خواه امروز، منتشر و ترویج و تبلیغ نمایند.

در این زمینه باید سخن بلند و عمیق عالم روشن‌‎نگر، مرحوم علامه سید شرف الدین عاملی «قدس سره» را همواره به یاد داشته باشیم که «لا ینتشر الهدى الّا من حیث انتشر الضّلال». امروز با استفاده از ظرفیت های بسیار وسیع فضای مجازی و ارتباطات نوین نه تنها هنجارهای اخلاقی و اجتماعی، به شکلهای مختلف مخدوش می‌شود و ابهت ارزشهای انسانی و فرهنگی و دینی در ذهن و دل بینندگان و استفاده کنندگان از این فضاها شکسته میگردد و از حیث عملی و رفتاری، توسعۀ دین زدائی و تخریب فرهنگ و اخلاق، به شدت دنبال میشود، بلکه تحریف دین و اندیشۀ دینی و مفاهیم و تعالیم اسلامی و تخطئه و شکستن آن معارف نیز با بهره‌گیری از همین فضاها و امکانات نوین به شکل بسیار گسترده‌ای در حال جریان است و چنانکه می دانیم در عرصه جنگ اندیشه‌ها جز با سلاح فکر و دانش با اسلحه دیگری نمی‌توان به میدان مبارزه رفت. اندیشه‌های التقاطی و مغشوش و تقلبی و جعلی در خلأ اندیشه های سالم و حقیقی و خالص پدید می آیند و البته برای بسیاری از مخاطبان، تشخیص اعتبار و واقعیت آن ها ممکن نخواهد بود.

اینک جای خوش وقتی است که تلاشی مبارک برای تجمیع ظرفیت های بالفعل و شناسایی ظرفیت های بالقوه حوزوی در جهت توجه و برنامه ریزی برای استفاده هرچه بهتر و بیشتر از فناوری های نوین و عرصه های جدید تولید و نشر معارف دینی در حال شکلگیری است و امید است با عنایت خداوند تعالی و همت وافر مسؤولان محترم نهادهای علمی و پژوهشی حوزه علمیه و حمایت و پشتیبانی دستگاه های ذی ربط، این تلاش و سعی مشکور، به انجام مبارک نائل گردد. ان‌شاءالله

حسین مظاهری

16 ذی الحجه 1444

14 تیر 1402

ارسال نظرات