۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۷۳۹۷۷۲
حجت الاسلام اژدری مطرح کرد؛

ضرورت ثبت نام در سامانه سماح برای سفر اربعین حسینی

ضرورت ثبت نام در سامانه سماح برای سفر اربعین حسینی
اصفهان _ مدیرکل حج و زیارت استان اصفهان گفت: سامانه سماح برای برنامه ریزی خدمت رسانی، امنیت و ارائه خدمات فرهنگی به زائران اربعین حسینی(ع) بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسین اژدری مدیرکل حج و زیارت استان اصفهان، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تبریک روز خبرنگار و تأکید بر جایگاه اصحاب رسانه در عرصه امید آفرینی در جامعه و حساسیت فعالیت‌های خبرنگاری، گفت: مراسم اربعین حسینی مراسمی بسیار عظیم است و حتی اگر اصحاب رسانه یک نفر را تشویق کنند برای حضور در این مراسم مانند این است که به کسی پول بدهید تا به زیارت امام حسین(ع) مشرف بشود، از طرفی بعد سیاسی موضوع در عصر حاضر که دشمنان در تلاش برای اسلام هراسی و هتک حرمت اسلام هستند نیز مسأله اربعین بسیار مهم است.

حجت الاسلام اژدری با اشاره به تلاش دشمن برای مأیوس کردن مردم از حضور در زیارت امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: سامانه سماح برای سازمان حج و زیارت درآمد ندارد اما در خصوص برنامه ریزی برای امنیت و ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی(ع) بسیار مهم است، در خصوص ثبت نام در این سامانه استان اصفهان رتبه سوم را دارد و تا کنون بیش از ۶۰ هزار نفر در اصفهان در این سامانه ثبت نام کرده‌اند و در کل کشور بیش از ۸۰۰ هزار نفر در سماح ثبت نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: در کشور تا کنون ۲۵ هزار نفر ثبت نام برای سفر هوایی داشته‌اند و مابقی زمینی بوده است و بیشترین درخواست برای انتخاب مرز مهران بوده است که ۳۹۹ هزار نفر تاکنون از این مرز درخواست خروج داشته‌اند و ۶ هزار نفر نیز از طریق مرز دریایی درخواست عبور دارند و ۲۲۲ هزار نفر از ثبت نام کنندگان در سماح بانوان هستند و از مجموع ثبت نام کنندگان یکصدهزار نفر زیر ۱۸ سال هستند.

مدیرکل حج و زیارت استان اصفهان، تصریح کرد: مسأله امنیت زائران برای ما بسیار مهم است و وقتی می‌توانیم امنیت و سلامت ایشان را تأمین کنیم که به لحاظ آماری اطلاعات دقیقی داشته باشیم و این موضوع نیازمند ثبت نام مردم در سامانه سماح است. اگر این سامانه هماهنگ یا دیگر سامانه‌ها نیز باشد می‌توانیم اقدامات بیشتری در خصوص ارائه خدمات به زائران عزیز داشته باشیم.

حجت الاسلام اژدری با بیان اینکه یکی از مسائل و خدمات در نظر گرفته شده در سامانه سماح موضوع بیمه است، اظهار کرد: کسی که در سامانه سماح بخواهد بیمه بشود با سه سطح پوشش با هزینه ۳۵ هزار تومان، ۴۵ هزار تومان و ۵۵ هزارتومان امکان درخواست و ثبت بیمه را دارد. سامانه سماح با راهور هماهنگ است و مسأله ترافیک نیز از طریق این سامانه برنامه ریزی خواهد شد و در خصوص ازدحام در مرزها برای زائران به ویژه سالمندان اطلاع رسانی خواهد شد تا اگر کسی مایل به تغییر مرز است اقدام کند.

وی ادامه داد: در طول مسیر و همچنین بین الحرمین پایگاه ثابت برای افراد گمشده وجود دارد و در عتبه مقدسه اباعبدالله (ع) و عتبه مقدسه حضرت قمربنی هاشم(ع) و پایگاه‌های گمشدگان پایگا‌ه‌هایی برای اشیا گمشده نیز وجود داشته و امکان مراجعه برای زائران وجود دارد.

مدیرکل حج و زیارت استان اصفهان از پیگیری برای برقراری پرواز مستقیم از اصفهان به سوریه خبر داد و گفت: در آینده نزدیک با توجه به درخواست‌های مردم، پرواز از اصفهان به سوریه و برعکس برقرار خواهد شد و امیدوار هستیم بتوانیم خدمات خوبی به مردم اصفهان در این زمینه ارائه بدهیم. در زمینه حج عمره از مردم خواهشمندیم که هیجانی برخورد نکرده و اقدام به خرید فیش‌های حج با قیمت بالا نکنند، اگر کسی ساکن اصفهان نباشد به هیچ وجه فیش حج به نام او صادر نخواهد شد و این موضوع در جلوگیری از گران شدن فیش حج مؤثر است، از مردم خواهشمندیم ما را در زمینه دلالی‌گری فیش حج آگاه کنند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام مهدی گرجی نماینده بعثه رهبری در سازمان حجت و زیارت استان اصفهان با بیان اینکه اصحاب رسانه می‌توانند از فرصت اربعین استفاده کنند تا برای بیداری مردمی که ناآگاه هستند یا دچار حیرانی شده‌اند استفاده کنید، گفت: کمیته فرهنگی ستاد اربعین فعالیت های فرهنگی این سفر مهم و مواکب را برنامه ریزی می‌کند، همچنین ذیل کمیته فرهنگی کمیته رسانه فعالیت می‌کند و یک سری دستور العمل‌های فاخری با نظر رهبر معظم انقلاب در خصوص سفر اربعین تدوین و تنظیم شده است.

وی ادامه داد: برنامه‌های خاص فرهنگی نظیر سخنرانی، نماهنگ، سرود، تجهیز مواکب و فعال کردن بخش‌های مختلف فرهنگی کشور در زمینه سفر اربعین، از جمله اقدامات کمیته فرهنگی اربعین است، البته سفر اربعین اساسا یک سفر فرهنگی است و با همکاری دستگاه‌های مختلف برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی مختلفی در این سفر ارائه خواهد شد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات