۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۷۴۰۴۹۲
یادداشت؛

پیشرفت خارق العاده در سایه تحریم

پیشرفت خارق العاده در سایه تحریم
در شرایط تحریم صددرصدی، ایران امروز در زمینه تولیدات دفاعی از موشک و سامانه‌های پدافند هوایی و پهپاد و تسلیحات سبک و سنگین گرفته تا ناوشکن‌های چند هزار تنی و انواع جنگنده و زیردریایی به قدرت اول منطقه بدل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، ایران از همان ماه‌های اول پس از انقلاب اسلامی دچار تحریم‌های تسلیحاتی بود و این تحریم ها در همه حوزه ها وجود داشت اما سختی بیشتر آن جا بود که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه تسلیحاتی وابستگی تقریبا صددرصدی به خارج کشور وجود داشت.

مستشاران خارجی در بزنگاه جنگ تحمیلی از کشور رفتند و ایران حتی تعمیرات تسحیلاتی که در اختیار داشت را بلد نبود با تلاش و همتی که دانشمندان جوان از خود نشان دادند توانست در مدت کوتاهی بعد از انقلاب به رشد عجیب و غریبی در صنایع دفاعی دست پیدا کند.

پیشرفت خارق العاده در سایه تحریم

این پیشرفت زمانی خارق العاده توصیف می‌شود که بدانیم در شرایط تحریم صددرصدی و حتی ترور دانشمندانی همچون شهید فخری زاده صورت گرفته و ایران امروز در زمینه تولیدات دفاعی از موشک و سامانه‌های پدافند هوایی و پهپاد و تسلیحات سبک و سنگین گرفته تا ناوشکن‌های چند هزار تنی و انواع جنگنده و زیردریایی به قدرت اول منطقه بدل شده است.

همین توان در تولید و استفاده از تسلیحات و تجهیزات رزمی باعث شده است که جمهوری اسلامی ایران از سویی در تولید امنیت خود کاملا بومی و درون زا باشد و از سوی دیگر به سطح بالایی از بازدارندگی دست یابد که بیش از سه دهه خیال خام تهاجم به ایران عزیز از سر دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بیرون شده است.

رهبر معظم انقلاب در رابطه با پیشرفت های صنایع دفاعی کشور فرمودند: صنایع دفاعی ما برجسته است، خوشبختانه یکی از بخش‌های بسیار خوبِ همکاری با دانشگاه، بخش صنایع دفاعی ما است، یعنی آنها با دانشگاه همکاری دارند؛ متأسّفانه دستگاه‌های دیگر کمتر همکاری دارند؛ آنها خوب همکاری دارند؛ صنایع دفاعی، موشک، پهپاد و غیره.

معظم له در ادامه افزودند: صنعت مهمّ هسته‌ای با ابعاد گوناگونی که دارد، چند سال قبل از این، آن‌وقتی که هنوز نیروی هسته‌ای حقّ مسلّم ما بود، اینجا در همین حسینیّه نمایشگاه مفصّلی زدند؛ غالباً جوان بودند من وارد شدم و شاید یکی دو ساعت در این نمایشگاه دور زدم؛ همه بچّه‌های جوان! همین هم‌سن‌های شماها، خب اینها را بچّه‌های دانشگاه درست کردند، دانشجوها درست کردند، فارغ‌التّحصیل‌ها درست کردند.

پیشرفت خارق العاده در سایه تحریم

حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای در ادامه اظهار داشتند: فنّاوری رادار، صنایع هوافضا، علوم زیستی، زیست‌فنّاوری، ده‌ها محصول پیشرفته در ساخت داروهای نوترکیب، فراورده‌های بیولوژیک، دانش و صنعت بسیار مهمّ سلّولهای بنیادی، که یافته‌های علمیِ بسیار خوبی در سطوح بالای جهانی، بچّه‌های مرحوم شهید کاظمی (رحمة الله علیه) ایجاد کردند، درست کردند و آن یافته‌های علمی را تبدیل کردند به فنّاوری، از آن فنّاوری هم استفاده کردند برای درمان؛ الان سلّول‌های بنیادی یکی از کارهای مهمّ کشور است و کارهای بزرگی هم دارد انجام می‌دهد، دانشمندانش هم جزو دانشمندهای بالای جهانی هستند و از این قبیل؛ اینها همه خدمات دانشگاه‌ها است.[1] 

ایشان همچنین با انتقاد از کسانی که توان دفاعی کشور را کوچک می‌پندارند، گفتند: به توانمندی‌های داخل معتقد باشد، بعضی‌ها هستند داخل را اصلاً قبول ندارند؛ همان حرف قدیمی را می‌گویند که در داخل، فقط لولهنگ را می‌توانند بسازند؛ نمی‌دانند که در داخل چه خبر است. یک وقتی یکی از آقایان یک چیزی راجع به مسئله‌ی دفاعی گفته بود، من گفتم یک تور دفاعی بگذارید تا آقایان بیایند یک خرده‌ای بچرخند و ببینند از لحاظ دفاعی در کشور چه خبر است.

رهبر معظم انقلاب در ادامه افزودند: توانمندی‌های کشور را واقعاً مطمئن باشند و معتقد باشند به توانمندی‌ها. و به جوانان معتقد باشند، جوانها را قبول داشته باشند، جوانها را به عنوان پیش‌ران حرکت عمومی کشور بشناسند و به آنها اعتماد کنند. بنده از سابق با جوانها مرتبط بودم و سالها است که به اینها در مسائل گوناگون اعتماد می‌کنم؛ واقعاً هر جایی که جوانها وارد می‌شوند این جوری است که گره‌های سخت را باز می‌کنند و مشکل‌گشایی می‌کنند. خود این رئیس‌جمهور به جوانها معتقد باشد. مردمی باشد. امیدوار باشد؛ آدمِ مأیوس و بدبین و با نگاه تلخ به آینده و تاریک به آینده نباشد.[2]

…………………………….

[1]  بیانات رهبر معظم انقلاب 1397/7/25

[2] بیانات رهبر معظم انقلاب1400/1/1

ارسال نظرات