۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۷۴۱۷۴۸
به مناسبت روز وقف منتشر شد؛

گزارشی کوتاه از ترویج و جذب وقف علمی از سوی دانشگاه رضوی

گزارشی کوتاه از ترویج و جذب وقف علمی از سوی دانشگاه رضوی
کارگروه جذب وترویج وقف دانشگاه علوم اسلامی رضوی به مناسبت روز وقف از فعالیت های خود در زمینه ترویج و جذب وقف علمی گزارشی کوتاه ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، 22 شهریور که به نام وقف نامگذاری شده است بهانه ای شد تا کارگروه جذب و ترویج وقف دانشگاه علوم اسلامی رضوی در گزارشی کوتاه به نشر فعالیت های خویش در این زمینه پرداخته و از «وقف علمی» به عنوان فاخرترین و مفیدترین گونه‌های وقف نام ببرد.

متن این گزارش از قرار زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ‌

الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لاَ يُتْبِعُونَ مَا أَنْفَقُوا مَنّاً وَ لاَ أَذًى لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاَ هُمْ يَحْزَنُونَ‌ (بقره/ 262)

اکنون عرصه های متعددی برای وقف وجود دارد که از جمله آن ها: پزشکی، علم و آموزش، تحقیقات و پژوهش، علوم جدید، محیط زیست و ترویج دین به شکل های مدرن است (مقام معظم رهبری حفظه الله).

با تسلیت ایام ارتحال نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و ولی نعمتمان حضرت ثامن الحجج علیه آلاف التحیه و الثناء، 22 شهریور روز وقف را گرامی می داریم.

سنت حسنۀ وقف که در آموزه‌های قرآنی و روایی اسلام اهمیت، فضیلت و ثواب بسیار زیادی برای آن ذکر شده، زیباترین و روشن‌ترین مصداق احسان، انفاق، صدقۀ جاریه، تعاون و باقیات‌الصالحات است. از صدها سال پیش تاکنون، واقفان خیراندیش با اختصاص بخشی از اموال خود برای خدمت مستمر به جامعه در قالب روش پسندیده (وقف)، منشأ خدمات فراوان علمی، فرهنگی، هنری، رفاهی، بهداشتی در جامعه بوده‌اند. وجود زیارتگاه‌ها، مساجد، درمانگاه‌ها و بیمارستانها، مدارس، دارالایتام‌ها، کتابخانه‌ها و هزاران مورد دیگر، بهترین گواه و شاهد دراین‌باره است.

اما در این میان، «وقف علمی» فاخرترین و مفیدترین گونه‌های وقف است. وقف علمی عبارت از هرگونه وقفی است که در جهت پیشرفت و شکوفایی علم، به‌ویژه علوم دینی صورت پذیرد.

مدارس و حوزه‌های علمیه از ثمرات وقفِ علمی‌اند و پیشینۀ برخی از آنها به چند صد سال می‌رسد. دو مدرسۀ علمیۀ «میرزا جعفر» و «خیراتخان» در جوار حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام که هم‌اکنون با نام دانشگاه علوم اسلامی رضوی به تربیت طلاب علوم دینی و نشر معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام اهتمام دارد، از نمونه‌های بارز وقف علمی است.

به مناسبت روز وقف، گزارشی کوتاه از فعالیت های دانشگاه علوم اسلامی رضوی در راستای ترویج و جذب وقف علمی به شرح ذیل به استحضار می رسد:

1-  39پارسای دفاع شده و یا در حال تدوین در موضوعات مربوط به وقف؛ 

2- انتشار دو عنوان کتاب در باره وقف و یک اثر در دست چاپ؛

3- انتشار بیش از چهارده مقاله در باره وقف و نذر در نشریات مختلف از سوی اعضای هیئت علمی؛

4- جذب 6 مورد وقف جدید در سال 1401 و 1402 با تلاش و پی‌گیری اعضای محترم هیئت علمی؛ 

لازم به ذکر است که است که تا پایان سال 1400، موقوفات دانشگاه 3 مورد بوده که اکنون به 9 مورد رسیده است.

5- تدوین و تصویب آئین‌نامه ترویج و جذب وقف و نذر علمی؛

6- برگزاری جلسه تکریم و تقدیر از واقفان دانشگاه با دعوت آنان به مشهد و پذیرایی از آن بزرگواران؛

7- تلاش در جهت احیای موقوفات و بهره برداری بهینه از آنها؛ دو نمونه آنها عبارتند از:

الف) راه‌اندازی سایت پاسخ به پرسش‌های دینی با عنوان «اندیشه رضوان» با استفاده از درآمد موقوفه یزد (در جلسه واقفان دانشگاه در آبان 1402، از این سایت رونمایی خواهد شد).   

ب) تکمیل منزل موقوفه گلبهار؛ این ملک که در سال1397 وقف درمان طلاب و دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی شده بود، در حد سفت کاری بود. با توجه به اینکه هزینه تکمیل آن زیاد بود، مورد بهره برداری قرار نگرفته بود و از این جهت موجب ناراحتی واقف شده بود. بحمدالله امسال با اختصاص حدود 350 میلیون تومان از سوی اعضای هیئت علمی به صورت قرض‌الحسنه به این امر خیر، این ملک تکمیل و آماده بهره برداری شد.

یادکرد این نکته لازم است که خیّرانی که علاقه‌مند به وقف بخشی از اموال خود هستند، می‌توانند پس از وقف، این‌ اموال را تا زمانی که در قید حیاتند، در اختیار داشته باشند. دانشگاه علوم اسلامی رضوی برای ارائۀ مشاوره به همۀ خیّران و نیک‌اندیشانی که مایل‌اند بخشی از اموال خود را در این مسیر وقف نمایند، اعلام آمادگی می‌کند.

شمارۀ تلفن ثابت: 05132218990، داخلی 340 و 341 و 333

شمارۀ تلفن همراه: 09155084181

کارگروه جذب و ترویج وقف دانشگاه علوم اسلامی رضوی

جواد رستمی
ارسال نظرات