۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۷۴۶۲۸۳

خراسان‌جنوبی پیش رو در آبیاری‌های نوین

خراسان‌جنوبی پیش رو در آبیاری‌های نوین
مدیر آب و خاک و امورفنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: سطوح اجرا شده سامانه‌های نوین آبیاری استان از ابتدای سال تا کنون هزار و ۳۹۴ هکتار و در حال اجرا ۷ هزار و ۸۷۲ هکتار است.

استمرار ۲۲ ساله قهر طبیعت در خراسان جنوبی سبب شده تا منابع آبی به ویژه منابع آبی کشاورزی در استان به شدت کاهش یابد و شاهد تغییر روند الگوی کشت با کاشت گیاهان کم آب بر و متناسب با اقلیم و روش های سنتی آبیاری در خراسان جنوبی باشیم.

همین تغییر روند روش های آبیاری سبب شده تا شاهد گسترش و توسعه روش های نوین آبیاری در خراسان جنوبی باشیم که این استان نیز در اجرای روش های نوین آبیاری جزو استان های پیش روی کشور به حساب می آید.

آن طور که محمد اکبری، مدیر آب و خاک و امورفنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی امروز به رسانه ها اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۵۰ میلیارد تومان برای توسعه سامانه های نوین آبیاری استان مصوب شد.

وی افزود: در مرحله اول  ۵ میلیارد تومان  به صورت اسناد خزانه اسلامی به استان ابلاغ شد که  قرارداد عاملیت مابین سازمان جهاد کشاورزی و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در مرحله انعقاد است.

مدیر آب و خاک و امورفنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: سطوح اجرا شده  سامانه های نوین آبیاری استان از ابتدای سال تا کنون هزار و ۳۹۴ هکتار و در حال اجرا ۷ هزار و ۸۷۲ هکتار است به طوری که  خراسان جنوبی جزو استان‌های پیشرو به لحاظ سطوح اجرا شده و درحال اجراست.

محمدی در ادمه از تسریع در اجرای هوشمندسازی سامانه های نوین آبیاری در سطح ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی  خراسان جنوبی در سال جاری خبر داد و گفت: استان خراسان جنوبی جزء ۱۸ استان پایلوت کشور برای اجرای هوشمندسازی سامانه های نوین آبیاری است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی اظهارداشت: کنترل از راه دور، برنامه ریزی و زمان بندی آبیاری، اطلاع از هدر رفت و نشت آب، آبیاری و کوددهی و اصلاح الگوی مصرف آب از مزایای اجرای سیستم های هوشمند نوین آبیاری است.

به گفته محمدی از آغاز طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری در کشور، بیش از ۳۹ هزار هکتار از اراضی استان به این سیستم ها مجهز شده است.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح راندمان آبیاری بین ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش می یابد.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات