۱۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۷۴۶۸۱
استاد حوزه علمیه قم:

اندیشه سیاسی امام خمینی بر انقلاب اسلامی استوار بود نه اسلام انقلابی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نقش رسانه‌ها در شبهه افکنی و ایجاد فتنه گفت: نزد یهود پس از طلا، رسانه از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.
امام خميني (ره)



حجت الاسلام محمدهادی هدایت، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به این که فتنه در لغت به معنای آزمایش است، گفت: آزمایش در جایی انجام می شود که دوچیز از هم بازشناخته نشود. بنا به فرموده امام علی(ع) کسانی که فتنه را ایجاد می کنند بخشی از حق و پاره‌ای از باطل را می آورند به گونه‌ای که مخاطب حق را از باطل نمی شناسد.

وی افزود: ویژگی فتنه این است در حکومت های دینی اتفاق می افتد، چون در حکومت‌های غیر دینی حق و باطل کاملا از همه جدا و قابل شناخت است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به انقلاب اسلامی پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: پس از ایشان حدود 25 سال بعد در زمان ولایت امیرمومنان(ع) سه جنگ فتنه ای اتفاق افتاد. جنگ فتنه ای یعنی جنگی که باطل در آن مشخص نبود.

وی ادامه داد: در جنگ جمل کسانی مانند زبیر نفر چهارم اسلام و عایشه همسر پیامبر(ص) در مقابل امام علی(ع) ایستادند، امام (ع) شخصیتی جوان و در طرف دیگر پیرمردهایی بودند که همه از صحابه و مردم آنها را در حکم مشاور پیامبر(ص) می‌دیدند.

این استاد حوزه علمیه در ادامه به جنگ صفین اشاره کرد و گفت: در این جنگ آن سوی میدان معاویه قرار داشت که خود را امیرمومنان می دانست و بنا به فرمایش امام علی(ع) سخت ترین جنگ ایشان بود. جنگ نهروان هم در برابر افراد به ظاهر مومن صورت گرفت.

وی اظهار داشت: اوج فتنه ها در زمان امیرمومنان(ع) بود و نتیجه آن چیزی جز خوار شدن ولایت نبود. خود امام می فرمایند «الدهر انزلنی ثم انزلنی حتی یقول علی و معاویه» یعنی این تهاجم فرهنگی و فتنه یک ثمره داشت و آن این بود که ولایت خوار شد.

این پژوهشگر حوزوی گفت: هرگاه ولایت خوار شود واقعه بعدی کربلاست، چون هرگاه ولایت خوار شود افرادی بجای ولی می آیند که ملعن بالفسق هستند وقتی اینها سرکار آمدند کربلا پدید می آید یعنی هیچ چیز دین را نجات نمی دهد مگر ریخته شدن خون معصوم.

وی خاطر نشان کرد: با آمدن امام زمان(ع) اگر کربلایی هم اتفاق بیافتد کربلای پیروز است و خون معصوم در آن ریخته نمی شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: این فرمول هم اکنون به روز است. انقلاب اسلامی پیامبر اکرم(ص) که پیروز شد در فاصله 30 سال حق و باطل آنچنان با هم مخلوط شد که واقعا تشخیص آن از هم کار دشواری شد، در انقلاب اسلامی ایران نیز این رویداد در حال شکل‌گیری است از این رو این جنگ تازه در حال شروع شدن است و با برپایی یک یا دو راهپیمایی این فتنه ها نمی خوابد، و بلکه بدتر از این هم در پیش است.

وی با اشاره به این که نهج البلاغه کتاب روز و منطبق بر احوال کنونی است چرا که کلمات آن 30 سال پس از انقلاب اسلامی پیامبر(ص) بیان شده است، گفت: بنا به فرموده امام علی(ع) در نهج البلاغه «انما البدء وقوع الفتن اهواء تتبع»؛ فتنه وقتی اتفاق می افتد وباطل زمانی جرات حرف زدن پیدا می کند که افراد از هوای نفس پیروی کنند؛ ‌وقتی حق بر جامعه حاکم باشد و یک عده از مسلمان‌ها و دیندارها به دین و دانسته های خود عمل نکنند فتنه پدید می آید.

حجت الاسلام هدایت ادامه داد: در زمان انقلاب اسلامی پیامبر اکرم(ع) دین کامل شد ولی چون مردم به این دین کامل در حکومت امیرمومنان(ع) عمل نکردند ثقیفه به وجود آمد. ثقیفه از یک تهاجم فرهنگی پدید آمد، یک گوینده (رسانه) شبهه عدم مقبولیت ولایت علی(ع) را در مقابل مشروعیت آن مطرح کرد همین شبهه، فرهنگ جامعه دینی را که همان ولایت مداری است عوض کرد و حکومت الهی مولای متقیان(ع) را به دموکراسی رای گیری تغییر داد.

وی گفت: همه مردم خلافت برحق علی(ع) را می‌دانستند ولی یک شبهه و تبعیت از هوای نفس نگذاشت که حق را بگویند؛ یعنی بواسطه شبهه، افراد متدین حق را کنار می گذارند و دنبال باطل را می‌روند، دقیقا چیزی که الان اتفاق می افتد، بواسطه شبهه پراکنی ماهواره ها و سایت ها افراد دین مدار هم به دنبال باطل می روند.

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: این فتنه کمر اسلام را شکست، الان هم برخی ولایت را زیر سئوال می برند و می گویند ولایت فقیه آیت الله خامنه ای مشروعیت دارد ولی مقبولیت ندارد؛‌ اینها معتقدند کسانی که این ولایت را قبول ندارند فقط همین اندک دانشجو نیستند بلکه در قشرهای مختلف هم افرادی هستند که همین نظر را دارند و این حرف به همان جریان ثقیفه برمی‌گردد.
حجت الاسلام هدایت افزود: بعد از شبهه و تبعیت از هوای نفس، فتنه و جنگهای داخلی پدید می‌آمد، ریشه این جنگهای داخلی هم از دو تفکر نشات می گیرد. اول تفکر «انقلاب اسلامی » یعنی هر حرکتی که انجام می دهیم باید بر محور اسلام باشد مرحوم امام این تفکر را داشتند و معتقد بودند که باید همه مواضع دینی را حفظ کنیم یعنی اسلام اصل است نه انقلاب. بخاطر حفظ اسلام است که انقلاب می کنیم.

تفکر دوم «اسلام انقلابی» است که برخی آن را مطرح کردند، در این تفکر، انقلاب اصل است و اسلام هم بخاطر انقلاب است. یعنی انقلاب یکی سری موازینی دارد و هرگاه آن موازین نبود انقلاب می کنیم و مهم نیست ابزار این انقلاب چه باشد. چه اسلام چه هر چیز دیگر، مهم انقلاب است.

وی ادامه داد: در جریان انقلاب گروهی از منافقان خدمت حضرت امام(ره) رسیدند و خواستار پذیرش همکاری آنان در نهضت اسلامی شدند اما امام آنها را طرد کرد، ولی برخی به امام نامه نوشتند و دلیل آوردند که به دلیل کمی نیرو به آنها نیاز داریم و نباید طردشان کنیم، این بخاطر همین تفکر اسلام انقلابی بود و در واقع «شبهه هدف، وسیله را توجیه می کند» را سرمشق قرار دادند.

این پژوهشگر حوزه علمیه ادامه داد: یکی از عوامل عمده ای که باعث ایجاد فتنه در دین می شود و افرادی که تفکرات باطلی دارند جرات به اجرا درآوردن و عمل کردن به آن را پیدا می کنند کنار کشیدن قشر دینی جامعه از این گونه افراد است، ماهواره‌ها و موبایل ها به عنوان یک رسانه سهم مهمی در شبهه پراکنی دارند. از همین روست که یهودیان پس از طلا به رسانه اهمیت می دهند و بواسطه آن برجهان سلطه پیدا می کنند.

وی با بیان این که یکی از کشورهایی که براثر تهاجم فرهنگی از نظر دینی از بین رفت ، اندلس بود، ادامه داد: حکومت اسلامی اندلس را جنگ نظامی از بین نبرد، بلکه فتنه شراب و شهوت از بین برد ،‌چون شراب و شهوت قدرت فکر و اندیشه را از بین می برد و گرایش انسان را به سوی باطل تقویت می کند.

این استاد حوزه افزود: کار رسانه از نظر اندیشه، ایجاد شبهه و از نظر عمل ترغیب به تبعیت از هوای نفس است و از آنجا که رسانه قابل کنترل نیست تقوا در زمینه فردی و اجتماعی اهمیت می یابد که هرگاه رعایت نشود باعث زیاد شدن گناه و وقوع فتنه می شود.

وی در پایان به اهمیت شناخت جنگ نرم اشاره کرد و گفت: ما همیشه جنگ نرم را با جنگ سخت و جنگ نظامی اشتباه می گیریم در حالی که قواعد جنگ نرم با جنگ نظامی کاملا متفاوت است. از این رو باید نسبت به شناخت ویژگی‌ها، شرایط و راه‌های مقابله با آن مطالعه و توجه بیشتری داشت./916/ت302/ع

ارسال نظرات