موضوعمحور بودن، آسیب اصلی پژوهشهای علوم انسانی است
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالحسن غفاری در نشست علمی مجازی آسیب شناسی پژوهش در علوم انسانی از سلسله نشستهای همایش مجازی «علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری» که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با اشاره به آسیبهای حوزه پژوهش علوم انسانی خاطرنشان کرد: مباحث مربوط به این حوزه اعم از نقدها، آینده پژوهشها و گذشته پژوهشها، کاستیها، نقصها و بایدها و نبایدها و مخصوصاً نسبت با مسأله تولید علم باید جدی گرفته شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: این مسأله باید در حدی باشد که هم در سطح جامعه علمی نهادینه شود و دوم این که مسأله پژوهش در حوزه علوم جدی گرفته شود؛ همچنین باید موانع و مشکلات سر راه این حوزه مرتفع شده و بایستگیها لحاظ شود و محقق در عرصه تولید علم مورد حمایت قرار بگیرد.
وی با بیان این که در عرصه علوم انسانی یکی از مسائل مهم آسیب شناسی در حوزه پژوهش است، گفت: باید بحث کنیم که کدام مسائل اولویت هستند و کدام مسائل به عنوان اولویت قلمداد شده در حالی که اصلاً مسأله مهمی نبوده اند و همچنین انگیزهها و امکاناتی که در حوزه پژوهش وجود دارد و ارائه راهکارها و پاسخ به نقدها و ارائه طریق یکی از جدیترین مباحث در این حوزه است.
حجت الاسلام غفاری یادآور شد: سوالات متعددی در حوزه آسیب شناسی پژوهش و ارائه راهکارها وجود دارد که یکی از آسیبها اکتفا به مباحث موضوع محور است که در حوزه علوم انسانی خیلی دیده میشود و باعث شده که از مسأله محوری دور شویم و یا کمتر مورد توجه قرار بگیرد.
وی عنوان کرد: آسیبی که این بحث میزند این است که از مسائل عینی و ملموس و انضمامی جامعه فاصله میگیریم و به مباحث انتزاعی و مفهومی نزدیک میشویم که این پژوهشها نیز در نهایت گرهای از مشکلات نمیگشاید، به همین دلیل بحث و ارائه نظر و راهکار در این عرصه اهمیت دوچندانی دارد.