۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۷۵۰۴۹۹

بازی تلویزیون با جان مردم!

بازی تلویزیون با جان مردم!
درست در روزهایی که پویش ملی سلامت از سوی وزارت بهداشت در حال برگزاری است، رسانه ملی اقدام به تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان به سلامت می‌کند.

فشارخون، بیماری‌های قلبی، گرفتگی عروق و سکته مغزی و سرطان! شاید هرگز فکر نمی‌کردید خوراکی‌های موردعلاقه‌تان می‌تواند شما را در معرض ابتلا به این بیماری‌ها قرار دهد.آنطور که متخصصان تغذیه عنوان می‌کنند این خوراکی‌ها تقریبا هیچ ترکیب سودمندی ندارند اما متاسفانه چندی است صدا و سیما دوباره اقدام به تبلیغات گسترده آن کرده است.

«چیپس» میزان زیادی نمک و سدیم دارد که به میزان قابل‌توجهی سطح سدیم بدن را نامتعادل می‌کند، همچنین حاوی ماده‌ای شیمیایی به نام آکریلامید است که در غذاهای فرآوری شده وجود دارد و می‌تواند منجر به بروز انواع سرطان‌ها شود.«پفک» هم سرشار از روغن‌های با اسیدچرب ترانس بالاست که برای بدن بسیار زیان آور است. از طرفی با توجه به اینکه روغن موجود در پفک تحت حرارت زیاد قرار می‌گیرد، عملا اکسیده شده و سرطان زاست.نمک بالای پفک و چیپس می‌تواند موجب افزایش فشار خون شود و مشکلات قلبی و کلیوی را به دنبال داشته باشد. رنگ و مواد افزودنی در آنها می‌تواند موجب بروز حساسیت‌های پوستی شود.

اصرار رسانه ملی بر تبلیغات این کالاها درحالی است که طبق دستورالعمل ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت که توسط وزیر بهداشت به دستگاهها ابلاغ شده است، «تبلیغات خوراکی‌هایی همچون چیپس، پفک و نوشابه‌ها ممنوع است.»

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت احمد اسماعیل زاده با اشاره به برگزاری پویش ملی تغذیه سالم می‌گوید ما در این طرح تلاش می‌کنیم مصرف نمک در کشور کاهش یابد از همین رو از رسانه ملی تقاضا داریم تبلیغات این کالاها را متوقف کند و به اجرای این طرح کمک کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت حسین فرشیدی می‌گوید «بیش از ۵۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور دارای اضافه وزن و چاقی هستند.» همچنین «جمعیت مبتلا به پیش پرفشاری خون در کشور بیش از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر» تخمین زده می‌شود.

تبلیغ کالاهای آسیب رسان به سلامت مختص این دو محصول نیست و بارها در رسانه ملی شاهد تبلیغات محصولاتی مانند آدامس، نوشابه انرژی‌زا، روغن و سس مایونز و ... هستیم.

درحالی‌ مسؤولان رسانه ملی دلیل پخش حجم زیاد تبلیغات را کسب منابع مالی جهت ساختن برنامه‌های مفید و فاخر اعلام می کنند که مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت معتقد است «سلامت مردم باید بر کسب درآمد ارجحیت داشته باشد.»

کارشناس تغذیه زهرا عبداللهی با تاکید بر مضرر بودن تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت، می‌گوید تبلیغ چنین کالاهایی از رسانه تصویری مردم و مصرف کننده را تشویق به مصرف بیشتر می‌کند و متاسفانه جرایم تبلیغات به حدی کم است که متخلف به راحتی آن را پرداخت می‌کند و کار خود را انجام می‌دهد. قوانین موجود برای نظارت باید به نحوی بروز رسانی شود که بازدارنده باشد.

منبع: فارس
ارسال نظرات