۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۷۵۱۸۱۸
یادداشت؛

جامعه مدرسین هدف مارهای خوش خط و خال

جامعه مدرسین هدف مارهای خوش خط و خال
به تعبیر امام خمینی جناحی که در پس تخریب و شکست جامعه مدرسین پیروز شود یقینا روحانیت نیست.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از نهاد‌های ریشه دار و همیشه پیوسته با انقلاب است که در مقاطع مختلف و حساس نهضت امام راحل رحمه الله علیه ید پر تلاش و پشتوانه انقلاب اسلامی بوده است. به همین جهت است که در تاریخ انقلاب اسلامی هر کجا معاندین و بد خواهان نتوانسته اند اقدامی را علیه اصل انقلاب رقم بزنند رو به تخریب نهاد‌های پیوسته به آن آورده اند.  

جالب آنجا است که برخی در انقلابی بودن این نهاد تشکیک می‌کنند و چهره‌ای منفعل و بی اهمیت نسبت به ارزش‌های انقلاب از این نهاد انقلابی به تصویر می‌کشند. باید خطاب به ایشان گفت لازم نیست تا در مقام پاسخگویی به این انحراف قرار بگیریم چرا که پیش از آن امام خمینی رحمه الله علیه پاسخ این کلام ناصواب را داده است.

امام می فرمایند: شما عمری را در درس و بحث‌ ‌گذرانده اید و در مبارزات همیشه یار و مددکار مردم بوده اید، شما فشار رژیم گذشته را ‌احساس کرده اید و برای شکست طاغوت با کمک سایر اقشار تلاش نموده اید. من به‌ ‌شما علاقه دارم و امیدوارم به آرمان اسلامی مان که حکومت اسلام در جهان و شکست‌ ‌دشمنان آن است برسیم ... حضرات مدرسین محترم، شما حاصل سالها تلاش حوزه های علمیه می باشید. من به هیچ‌ ‌وجه خدمات ارزندۀ شما را فراموش نمی کنم ... من به شما بزرگان حوزه ها دعا ‌می کنم و شما را یاران باوفای اسلام عزیز می دانم و از خداوند متعال می خواهم تا قلوب‌ ‌ما را به هم نزدیک و نزدیکتر گرداند. شما امیدهای آینده هستید. مردم و طلاب باید قدر ‌شما عزیزان را بدانند باید آنها توجه کنند که خدای نخواسته به دست آنان مقاصد سوء‌ ‌دشمنان اسلام اجرا نگردد.(۱)

دشمن حافظه تاریخی را نشانه گرفته و با هدف قرار دادن آن است که میتواند به مقاصد شوم خود دست پیدا کند. نهادی انقلابی را غیر انقلابی جلوه و صورتی تاریخی و علمی به سخنانشان میدهند و سپس به تخریب آن میپردازند. همان مسیری که در داخل نیز توسط خط نفوذ پیگیری می شود. تاکید امام بر قدردانی طلاب که لازمه دست نیافتن دشمنان به مقاصد شومشان است به همین علت است که امام چنین روزی را تصور میکرد که عده بیایند و با تخریب جامعه مدرسین انقلاب را نشانه روند و ظاهر سخنانشان را نیز طوری جلوه دهند که با تخریب این نهاد به دنبال تحقق منافع انقلاب و اوامر ولی هستند. چنین سخنی به ظاهر زیبا است اما باطنش همان مار خوش خط و خالی است که امام رحمه الله علیه در منشور روحانیت ما را به شدت از آن تحذیر داده است. 

امام میفرمایند: آیا مدرسین محترم که ستون محکم انقلاب در حوزه‌های علمیه بوده‌اند - نعوذبالله - به اسلام و انقلاب و مردم پشت کرده‌اند؟ مگر همانها نبودند که در کوران مبارزه حکم به غیرقانونی بودن سلطنت دادند؟ مگر همانها نبودند که وقتی یک روحانی به ظاهر در منصب مرجعیت از اسلام و انقلاب فاصله گرفت، او را به مردم معرفی کردند؟ آیا مدرسین عزیز از جبهه و رزمندگان پشتیبانی ننمودند؟(۲)

سپس امام ان روی سکه و نتیجه این تزویر را متذکر می شود که: آیا مدرسین عزیز از جبهه و رزمندگان پشتیبانی ننمودند؟ اگر خدای ناکرده اینها شکسته شوند چه نیرویی جای آنان را خواهد گرفت؟ و آیا ایادی استکبار، روحانی نماهایی را که تا حد مرجعیت تقویت نموده است، فرد دیگری را بر حوزه‌ها حاکم نمی‌کنند؟ و یا آنها که در توفان پانزده سال مبارزه قبل از انقلاب و ده سال حوادث کمرشکن بعد از انقلاب نه غصه مبارزه و نه غم جنگ و اداره کشور را خورده‌اند و نه از شهادت عزیزان متأثر شده‌اند و با خیالی راحت و آسوده به درس و مباحثه سرگرم بوده‌اند می‌توانند در آینده پشتوانه انقلاب اسلامی باشند؟ راستی شکست هر جناحی از علما و طلاب انقلابی و روحانیون و روحانیت مبارز و جامعه مدرسین، پیروزی چه جناحی و چه جریانی را تضمین می‌کند؟ جناحی که پیروز شود یقیناً روحانیت نیست.(۳)

به تعبیر امام جناحی که پیروز شود یقینا روحانیت نیست. همین حجت را بر ما تمام می‌کند که فریب حرف های پوچ و مواضع در حقیقت ضد انقلابی آنان‌ را حتی اگر لباس روحانیت را به تن و آرم انقلابی را به بازو زده باشند نخوریم و در مقابل نیز به مقابله و پرده برداشتن از مقاصد شومشان بپردازیم. 

وَإِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُمْ وَإِنْ یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ کَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَة عَلَیْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ (۴)

(۱) نامه به جامعه مدرسین سوم تیر ۱۳۶۷

(۲) منشور روحانیت

(۳) همان

(۴) آیه ۴ سو

ره منافقون

ارسال نظرات