۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷
کد خبر: ۷۵۱۹۱۹
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار مطرح کرد؛

پاسخ مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی به شهردار تهران/ باید با اختلاس گران به شدت برخورد شود

پاسخ مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی به شهردار تهران/ باید با اختلاس گران به شدت برخورد شود
آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اهمیت بیت المال در جامعه اسلامی، تصریح کرد: مسئولان باید حساسیتشان به بیت المال زیاد باشد و با اختلاسگران به شدت برخورد کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا آيت الله محمدجواد فاضل لنكراني در دیدار رئيس ديوان محاسبات استان قم که امروز در دفتر مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی برگزار شد با بیان اینکه يكي از وظايف مهم حكومت اسلامي مصون‌سازي بيت‌المال از دستبرد افراد ناصالح است، گفت: امكانات مالي كشور باید خيلي دقيق، منظم و مشخص باشد. مقدار آن و موارد مصرف و حتي توزيع عادلانه‌ آن بين همه مردم، كاملاً مشخص باشد.

وی افزود: اگر آنچه كه فقه ما درباره بيت المال بیان کرده است عملي شود بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي از بين مي‌‌رود. امروز دولت به زحمت بيت المال را فقط در حقوق كارمندان و مقداری نیز در عمران و آبادي كشور و مقداری هم در يارانه‌ها مصرف مي‌كند، در حالي كه دايره بيت المال وسيع‌تر از اينهاست و اگر درست مصرف شود و به دست اهلش برسد ما يك فقير و يك جوان بيكار وجواني كه قدرت بر ازدواج نداشته باشد، نخواهيم داشت.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) بيت المال را يك پتانسيل قوي در حكومت اسلامي برشمرد و بیان کرد: سفارش اكيد دين اين است كه  مصرف بیت المال در اختيار تعداد معدودي از افراد نباشد. اما متأسفانه بخشي از دولت‌هاي گذشته به اين جهت درست توجه نكردند و هميشه بيت المال مسلمين در اختيار يك عده‌اي خاص بوده، حتي در مورد وام گرفتن از بانك‌ها، نوع مردم دچار مشكل بوده‌اند.

وی ادامه داد: بسیار مهم و ضروری است که در ديوان محاسبات راجع به بيت المال و كارايي آن از نگاه ديني و فقهي يك كار علمي پژوهشي انجام بدهيد هرچند وظيفه اوليه شما نيست و خود دولت در مرحله كلان بايد چنين برنامه‌اي با همكاري گروه‌هاي پژوهشي حوزه‌هاي علميه داشته باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی به ضرورت تبيين کارایی بیت المال از منظر فقهی اشاره داشت و تصریح کرد: يكي از مميزات حكومت اسلامي از ساير حكومت‌ها همين دقت در صرف بیت المال است، در بسياري از حكومت‌ها فرد حاكم همه امكانات را در اختيار خودش و يك عده خاص قرار مي‌دهد اما در حكومت اسلامي از آن شخص اول حكومت تا ضعيف ترين افرادي كه در دورترين روستاها زندگي مي‌كنند همگي در بيت المال به مقدار كارايي خود و دايره فعاليت‌‌هايشان حق دارند. بيت المال بودجه ای است براي همه. اين جهت بايد براي همه خصوصاً مسئولين امر درست تبيين بشود.

استاد درس خارج حوزه علمیه با تاکید بر نقش بیت المال در تأمين امنيت جامعه خاطرنشان کرد: امنيت اجتماعي و امنيت اقتصادي در جامعه زمانی حفظ مي‌گردد و دزدي و اختلاس و كلاهبرداري و قتل و غارت كم مي‌شود كه شما براي بيت المال برنامه درستی تنظيم كرده باشيد.

نگاه‌تان به ديوان محاسبات فقط به چهارچوب اداري آنجا نباشد. با جلب اعتماد مردم، بر اقتدار کشور افزوده و امنيت در جامعه افزايش مي‌یابد.

وی با بیان اینکه بيت المال كارايي خيلي زيادي دارد، اذعان کرد: اين مقدمه را بدين جهت عرض كردم كه نگاه‌تان به ديوان محاسبات فقط به چهارچوب اداري آنجا نباشد كه شما وظيفه داريد بودجه دستگاه‌ها را بررسي كنيد درست مصرف كرده‌اند يا نه؟ البته اين كاري است كه بايد انجام بشود. اما در نگاه كلان بايد در جلسات خود با رؤساي ادارات به آنها متذكر شويد كه در صرف بيت المال بيشتر از مال شخصي خودشان احتياط كنند، اين موجب تمايز حكومت اسلامي گرديده و با جلب اعتماد مردم، بر اقتدار کشور افزوده، امنيت در جامعه را افزايش مي‌دهد.

آیت الله فاضل لنکرانی ضمن گلایه از عدم برخورد جدی با اختلاس گران و چپاول کنندگان اموال مردم اظهار داشت: سر و صداي چند اختلاس بزرگ در جامعه مطرح است كه دل مردم را خون می کند، اما متأسفانه عكس العمل جدي از سوي مسئولین مشاهده نمي‌شود گويا چيزي واقع نشده، اين براي ما و مردم قابل تحمل نيست.

امنيت اجتماعي و امنيت اقتصادي در جامعه در گرو مصرف صحیح بیت المال است

وی معناي اختلاس را دستبرد به حق هشتاد ميليون انسان درجامعه عنوان داشت و گفت: اين اختلاس چرا انجام شد؟ چه كسي انجام داد؟ مجازاتش به کجا رسید؟ بازتابي از اقدام مسئولين ديده نمي‌شود. گاهي يك خبري در فضاي مجازي منتشر مي‌شود و مجبور مي‌شوند يك موضع محدودي بگيرند. اين رويه غلط است، بايد مسئول دولت اسلامي حساسيتش به بيت المال آنقدر زياد باشد كه وقتي يك اختلاسي مي‌شود خوابش نبرد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) ابراز کرد: یک مسئول اسلامی چنان با جديت باید مسئله بیت المال و اختلاس در جامعه را دنبال كند و واكنش نشان بدهد كه مردم اميدوار شوند اينها به بيت المال بيشتر از مال خودشان توجه دارند چرا بعد از اين همه دولت‌هايي كه آمدند و رفتند تازه در اين دولت درآمد وزارت نفت به خزانه برود.

مسئولان نظارتی و دیوان محاسبات بگونه ای عمل کنند كه براي مردم اطمينان خاطر ايجاد شود.

وی ادامه داد: انسان تعجب مي‌كند در اين 40 سال ده‌ها شركت در وزارت نفت درآمدهاي كلان داشته‌اند، اين درآمدها كجا رفته است؟ اين چيزي هست كه مردم نمي‌توانند بپذيرند، اين از اوليات يك حكومت است، حتي اگر حكومت ديني هم نباشد. از اوليات يك حكومت تعيين برنامه و دستورالعمل براي تشخيص و منابع درآمد و نظارت قوی بر نحوه توزيع و مصرف آن است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به اینکه ديوان محاسبات و مراكز نظارتي براي مراقبت از اموال بيت المال قوي‌تر و محكم‌تر عمل كنند، تصریح کرد: مسئولان نظارتی و دیوان محاسبات بگونه ای عمل کنند كه براي مردم اطمينان خاطر ايجاد شود اگر نفت كشور فروش مي‌رود پول آن در جهت منافع کشور و مردم درست مصرف مي‌شود.

وی به خاطره ای از مرحوم حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی پرداخت و گفت: در خاطر دارم يكي از شهرداران سابق تهران قصد داشت مبلغي را از درآمد شهرداري به بخشي از حوزه‌ي علميه بدهد. مرحوم والد ما به او پيغام دادند شما درآمد شهرداري تهران را بايد براي شهر تهران صرف كنيد و حق نداريد آن را در بيرون از تهران مصرف نمایید، اين فقه است، اين دقتی هست كه بايد مسئولين دولت و نهادها داشته باشند.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: رئيس يكی از دولتهاي پیشین به ونزوئلا رفته بود و تعهداتي به آنها داده بود، پدرم فرمود با وجود آمار زیاد بيكاري بين جوانان ما، این تعهدات شرعاً جايز نيست و تمام اين بودجه‌اي كه به آنها تعهد داده اگر از ايران به آنجا منتقل شود این فرد ضامن است. بله گاهي يك بودجه‌هايي را براي حفظ كشور و تقويت بنيه مسلمین در برابر دشمن مثل مدافعين حرم، يا تقويت حزب الله كه نتيجه‌اش تقويت خود ايران و حفظ جان مسلمان‌ها است، دولت با اجازه رهبري متعهد مي‌شود اين امري جداست.

وی افزود: شما امروز به خوبي مشاهده مي‌كنيد كه آمريكا ماليات‌هاي اخذ شده از مردمش را تماماً در اختيار اسرائيل قرار مي‌دهد تا منافع خاورميانه را غارت كند. خدا درجات شهيد سليماني را بالا برد كه با امكانات كم فتنه داعش را از بين برد و گرنه داعش امروز در خيابان‌ها و خانه‌هاي ما بود، يك موارد اينجنيني ضرورت دارد و بحثي در آن نيست و همه علما هم آن را قبول دارند اما زائد بر آن بايد در وهله اول براي مردم و جوانان كشور صرف شود.

مدرس حوزه علمیه ضمن گلایه از همايش‌هاي بي‌خاصيت و پرهزينه در پایان سال اظهار داشت: چرا اين همايش‌ها برگزار مي‌شود؟ برخي از نهادها و سازمان‌ها دو سه ماه مانده به پايان سال براي آنكه كاري كنند تا بودجه‌اي كه در اختيارشان هست مصرف شود و به خزانه برنگردد اقدام به چنين كاري مي‌كنند. وقتي مي‌رسيم چرا؟  مي‌گويند اگر مازاد را برگردانيم سال بعد بودجه ما را كم مي‌كنند، اين قضيه را حل كنيد.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: يك مسئول دولتي اگر گفت من بودجه سازمانم را به مقدار ضرورت صرف كردم و امسال اين مقدار اضافه آوردم  بايد مورد تشويق قرار گيرد نه آنكه بگويند اين علامت بي‌عرضه‌گي توست كه نتوانسته اید مصرف نمایید، البته ممكن است مواردي هم معلول بي‌عرضگي باشد كه آن حرف ديگري است. تلاش كنيد اين همايش‌هاي دولتي را نيز سازماندهي كنيد.

ارسال نظرات