۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۷۵۲۲۶۷

نگاهی به سوابق کاندیداهای خبرگان معرفی شده از سوی جامعه مدرسین در اصفهان

نگاهی به سوابق کاندیداهای خبرگان معرفی شده از سوی جامعه مدرسین در اصفهان
در زیر به بررسی سوابق کاندیداهای مندرج در لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از استان اصفهان می پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با سابقه بیش از نیم قرن سیاست ورزی و دین شناسی یک نهاد مؤثر در راهنمایی مردم به سوی انتخاب اصلح می‌باشد؛ گرچه فقهای معرفی شده از سوی شورای محترم نگهبان شأنیت علمی و فقهی لازم را برای حضور در مجلس خبرگان رهبری دارند و صلاحیت آن بزرگواران احراز شده است، اما براساس مطالبه عموم مردم، جامعه مدرسین با برگزیدن برخی شاخص‌ها و تعیین مصداق‌ها تلاش داشته است استحکام بیشتری به رأی مردم ببخشد و مسیر انتخاب را برای آنان هموارتر کند.

در زیر به بررسی سوابق کاندیداهای مندرج در لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از استان اصفهان می پردازیم.

آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد در شهریور ماه سال 1323 شمسی در روستای ظفرقند اردستان در خانواده ای روحانی متولد شد. پدرش مرحوم آیت الله حاج میرزا علی طباطبایی نژاد از روحانیون اردستان و مادرشان فرزند آیت الله حاج شیخ اسدالله معین اصفهانی بود. شایان ذکر است برادر ایشان حجت الاسلام و المسلمین حاج سیدنورالله طباطبایی نژاد مردم اردستان در دوره اول مجلس شورای اسلامی بوده و از شهدای حادثه هفتم تیر هستند.

او پس از طی دوران ابتدایی در سال 1337 با مشورت پدر با هدف فراگیری علوم دینی راهی قم شد. تا سال 1343 دروس مقدماتی و بخشی عمده ای از کتب سطح حوزه را فراگرفت، در اواخر سال 1343 تقریبا همزمان با تبعید امام خمینی (س) به ترکیه برای ادامه تحصیل به نجف رفت و در آنجا در محضر اساتیدی همچون شهید آیت الله مدنی، شهید آیت الله غروی و آیت الله راستی کاشانی حضور یافت.

سپس در درس خارج فقه امام خمینی (س) و درس خارج اصول آیت الله العظمی خوئی شرکت کرد و مدتی را نیز از دروس خارج آیت الله العظمی بروجردی و آیت الله العظمی سیدعبدالعلاء سبزواری و آیت الله العظمی آمیرزا باقر زنجانی بهره برد. او فلسفه را نزد مرحوم آیت الله شیخ عباس قوچانی و مرحوم آیت الله لنکرانی فراگرفت.

طباطبایی نژاد اواخر سال 1348 از نجف به ایران بازگشت و بعد از ازدواج به دلیل نبود امکان برگشت به حوزه علمیه نجف، به ادامه تحصیل خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم پرداخت و از محضر اساتیدی از جمله مرحوم آیت الله العظمی حاج سیدمحمدرضا گلپایگانی و آیت الله العظمی وحید خراسانی بهره برد، او تا سال 1360 به این روش ادامه داد و پس از آن با توجه به این که دوره خارج اصول را به طور کامل فراگرفته بود و بیش از 14 سال در درس خارج فقه علماء شرکت کرده بود نیازی به ادامه تحصیل ندید و بیشتر زمان خود را به تدریس و پرداختن به کار قضایی می پرداخت.

وی تدریس در حوزه را از سال 1342 آغاز کرد و تا کنون نیز به تدریس ادامه می دهد. ایشان علاوه بر تدریس در حوزه های علمیه دوره های معارف اسلامی را در دانشگاه اصفهان و دانشکده سپاه قم تدریس کرده اند. ایشان حتی در دوران نمایندگی مجلس نیز تدریس در حوزه علمیه مدرسه شهید مطهری تهران را ادامه دادند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایشان در سال 1360 به دعوت شورای عالی قضائی به عضویت دادگاه عالی انقلاب درآمدند و تا اوایل سال 1366 در این جایگاه به فعالیت پرداختند، در سال 1366 عضو دیوانعالی کشور شدند و به عنوان عضو معاون شعبه 27 که در شهر مقدس قم بود به امر رسیدگی به پرونده های قضایی پرداختند.

در فاصله سال های 1367 تا 1375 به عنوان نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، در این دوران به صورت همزمان از سوی شورای نگهبان به عنوان نماینده آن شورا به شورای عالی آموزش و پرورش کشور معرفی شده و با حکم رئیس جمهور وقت طی دو دوره به آن سمت منصوب شد.

بعد از پایان دوره چهارم مجلس شورای اسلامی به کار اصلی خود در دیوان عالی کشور بازگشته و به عنوان عضو معاون شعبه دوم دیوان عالی مشغول به فعالیت شد.

در شهریور ماه سال 1376 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ایشان در سوریه منصوب شد و سرپرستی دینی کلیه شیعیان آن کشور را به عهده داشت، و تا شهریور ماه سال 1381 در این سمت باقی ماند. از جمله اقدامات ایشان در آن دوران تاسیس بیش از 6 مدرسه علمیه خواهران در شهرهای مختلف سوریه، تعمیر و تکمیل مدرسه پسرانه امام خمینی، تاسیس دانشگاه آزاد برای طلاب و ایجاد اتحاد میان شیعیان و دفاتر علما را می توان نام برد.

 در شهریور ماه سال 1381 با حکم مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ایشان در استان اصفهان و امام جمعه اصفهان منصوب شدند. ایشان در بهمن ماه سال 1383 با حکم آیت الله مظاهری به عنوان مدیر حوزه علمیه اصفهان منصوب شدند.

فهرست سایر مسئولیت ها:

نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری

رئیس کمیسیون برسی راههای پاسداری و حراست از ولایت فقیه

عضو کمیسیون اصل  ۱۰۷ و  ۱۰۹ قانون اساسی مجلس خبرگان

رئیس کمیته همکاریهای استان ستاد همکاری های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه

عضو شورای سیاستگذاری تبلیغ

نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن استان اصفهان

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

ریاست ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان

ریاست بنیاد بین المللی غدیر استان اصفهان

عضو انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان اصفهان

ریاست شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان

ریاست بنیاد فرهنگی المهدی

ریاست ستاد شعبانیه استان اصفهان

ریاست ستاد زکات استان اصفهان

آیت الله عبدالمحمود عبداللهی (زاده ۱۳۲۶ در اصفهان) نماینده مجلس خبرگان رهبری از استان اصفهان است.

آیت الله عبداللهی در نتایج انتخابات مجلس خبرگان رهبری (۱۳۹۴) با گرایش اصولگرایی و با فهرست انتخاباتی جامعتین، در حوزه استان اصفهان با کسب ۴۹۱٬۹۷۴ رای از مجموع ۱٬۹۷۶٬۰۶۱ رای برابر با ۲۴٫۹۰٪ در جایگاه پنجم وارد دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری شد.

پیش از این نیز نماینده دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری و عضو مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان بوده است.

تحقیق، تدریس در حوزه و دانشگاه، تألیف: توحید و توسل‌، اخلاق‌ برای‌ همه، ۲۵ داستان‌، در سال‌های‌ پیش‌ از انقلاب‌، مبانی‌ فقهی‌ اقتصاد اسلامی‌ از جمله سوابق علمی آیت الله عبداللهی است.

سوابق اجرایی وی حاکم‌ شرع‌ دادگاه‌ انقلاب‌ اهواز در سال‌های‌ ۶۰-۵۸ و نیز دادگاه‌ ارتش‌ و سپاه‌ در تهران‌، حاکم‌ شرع‌ دادگاه‌ عالی‌ قم‌، عضویت‌ در شورای‌ سیاستگذاری‌ صدا و سیما، عضویت‌ در شورای‌ مشورتی‌ فقهی‌ شورای‌ نگهبان‌، عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌.

آیت الله مرتضی مقتدایی

آيت‌الله مرتضي مقتدايي در سيزدهم رجب -روز ولادت امام علي(ع)- سال 1314 هجري شمسي، در محله مسجد حكيم اصفهان، چشم به جهان گشود. پدرش مرحوم «آيت‌الله حاج ميرزامحمود مقتدايي»، از بزرگان و دانشمندان مشهور اصفهان بود كه از مرحوم آقا سيدمحمد نجف‌آبادي، اجازه اجتهاد داشت و مدت كوتاهي از محضر مرحوم حاج شيخ عبدالكريم حائري -مؤسس حوزه علميه قم- بهره برده بود و با امام(ره) و مرحوم آيت‌الله محقق داماد و مرحوم آيت‌الله سيداحمد زنجاني، جلسات مشتركي برپا نموده بود.

جدش مرحوم ملامحمدباقر، از زاهدان و عالمان عصر خود بود كه در امام‌زاده اسحاق -برادر امام رضا(ع)- در پنج كيلومتري اصفهان، مدفون است. هنگامي كه براي تعمير حرم امام‌زاده، قبر او خراب شد، جنازه او در حالي كه كاملاً سالم و تازه بود، نمايان شد! مادر آيت‌الله مقتدايي نيز زني پاك‌دامن و مؤمن و صبيه مرحوم آيت‌الله العظمي حاج ميرزا جمال‌الدين كلباسي بود.

خانواده آيت‌الله مقتدايي، زندگي ساده و بي‌آلايشي داشتند و پدرشان، با اينكه هر ماه، وجوهات بسياري از مردم دريافت مي‌كرد، اين ويژگي را داشت كه هيچ‌گاه از وجوهات شرعي، براي امرار معاش استفاده نمي‌كرد.

دوران تحصيل

كودكي آيت‌الله مقتدايي، با استبداد رضاخان و مسئله كشف حجاب و ممنوعيت پوشيدن لباس روحاني، هم‌زمان بود. البته پدر او، جزء كساني بود كه در امتحانات رسمي آن دوره، شركت كرده بود و اجازه تدريس و بر سر نهادن عمامه داشت؛ اما به دليل ممنوع‌بودن حجاب براي زنان، با خانواده خود به روستاي «خوراسگان» و محله «پزوه» رفت تا ضمن آزادي بيشتر، به رتق و فتق امور مردم بپردازد. آيت‌الله مقتدايي در همان‌جا، تحصيلات ابتدايي را آغاز كرد و پس از به پايان رساندن دوره ابتدايي، نزد پدر بزرگوار خود، شرح نصاب، جامع‌المقدمات، سيوطي، منطق كبري و بخشي از شرح نظام را خواند.

آيت‌الله مقتدايي، در سال 1331 وارد حوزه علميه اصفهان شد و ادامه دروس مقدمات و دوره سطح را نزد بزرگان آن ديار فراگرفت؛ دو سال هم در درس خارج شركت كرد و در سال 1338 به حوزه علميه قم، عزيمت كرد. سبب عزيمت او به قم، اين بود كه در تابستان، چند تن از طلاب فاضل حوزه علميه قم، به اصفهان آمده بودند و در حجره آيت‌الله مقتدايي در مدرسه صدر، سكونت داشتند. آنها پس از آگاهي از وضعيت درس و بحث طلبه جوان، او را به حضور در قم تشويق كردند و ويژگي‌هاي درس امام(ره) را براي او برشمردند و بيان داشتند كه دوره دوم خارج اصول و خارج مكاسب امام(ره) به تازگي آغاز شده است. اين مژده، شور و شوق او را براي حضور در قم، دو چندان ساخت.

آيت‌الله مقتدايي، در قم نيز در درس خارج امام(ره) و ديگر بزرگان، شركت نمود و در اين ميان، از تحصيل علوم عقلي نيز باز نماند. در سال 1340 نيز به كلاسهايي كه شهيد دكتر بهشتي براي آشنايي فضلاي قم با علوم جديد -از جمله فيزيك، شيمي و زبان انگليسي- تشكيل داده بود، راه يافت. اين كلاسها، در شبهاي پنج‌شنبه و جمعه و عصرهاي جمعه برگزار مي‌شد. آيت‌الله مقتدايي در طي اين سالها، از شركت در دروس اخلاق و تهذيب نفس، غافل نمي‌ماند و همواره پندهاي عالمان و استادان خود را به گوش جان مي‌سپرد.

استادان و دوستان

آيت‌الله مرتضي مقتدايي، در ساليان علم‌آموزي، با استادان بسياري انس داشت. او كه بخشي از مقدمات را نزد پدر خود آموخته بود، باقي‌مانده آن و بخشي از دروس سطح را نزد مرحوم حاج شيخ محمدحسن نجف‌آبادي -از شاگردان مرحوم آخوند خراساني- و نيز مرحوم آقاي فياض و شهيد شمس‌آبادي فرا گرفت.

او منظومه را نزد مرحوم حاج ميرزا رضا كلباسي، و تفسير و نهج‌البلاغه و اخلاق را نزد مرحوم حاج ميرزا علي آقاي شيرازي، و خلاصةالحساب و تشريح‌الأفلاك را نزد مجدالعلماء فرزند مرحوم حاج شيخ محمدرضا نجفي مسجدشاهي فرا گرفت. همچنين مكاسب را نزد مرحوم آيت‌الله خادمي آموخت و دو سال نيز در درس خارج آن مرحوم، شركت نمود.

با ورود به حوزه علميه قم، به درس خارج امام خميني(ره) شرفياب شد و هم‌زمان در درس آيت‌الله العظمي بروجردي نيز شركت مي‌كرد. همچنين از درسهاي خارج مرحوم محقق داماد و مرحوم گلپايگاني و مرحوم اراكي نيز بهره مي‌برد. در بخش فلسفه نيز به درس اسفار مرحوم علامه طباطبائي مي‌رفت.

آيت‌الله مقتدايي در سالهاي تحصيل خود، با بسياري از فضلا دوست بود و به مباحثه علمي در زمينه‌هاي گوناگون مي‌پرداخت كه از جمله آنان در اصفهان، مي‌توان آقايان حسن امامي، شيخ صفرعلي شريعت‌فلاورجاني، عبوديت و كمال فقيه‌ايماني، و در قم، آقايان فاضل‌هرندي، مؤمن، طاهري خرم‌آبادي، مصلحي و الهي‌قمي را نام برد.

فعاليتهاي علمي و فرهنگي

آيت‌الله مرتضي مقتدايي، تا كنون فعاليتهاي علمي و فرهنگي بسياري را به انجام رسانده است. او از سالهاي آغازين اشتغال به تحصيل در حوزه علميه اصفهان، به تدريس دروس آموخته‌شده، پرداخت و كتب دوره سطح و نيز سطوح عالي را بارها تدريس نمود. وي چند سال به تدريس خارج فقه در مدرسه مروي تهران و پس از آن، در حوزه علميه قم اشتغال داشته كه اين تدريس، تا كنون ادامه دارد و از اين رهگذر، طلاب و فضلاي بسياري، تربيت شده‌اند كه وجودشان، تداوم‌بخش راه اجتهاد در حوزه‌هاي علمي و عملي خواهدبود. وي همچنين، تقريرات درسهاي آيات عظام بروجردي، امام خميني، محقق داماد و گلپايگاني را نگاشته كه تا كنون، به چاپ نرسيده است.

آيت‌الله مقتدايي، پس از فوت پدر، هنگامي كه با اصرار و استقبال اهالي «خوراسگان» مبني بر حضور دائم در آن مكان مواجه شد، با صلاحديد امام(ره) در ايام تعطيلي به آنجا مي‌رفت و به حل مشكلات ديني و دنيوي مردم مي‌پرداخت. تأسيس صندوق قرض‌الحسنه حجت‌بن‌الحسن العسكري(عج) با همت برخي ديگر، تأسيس مدرسه علميه امام صادق(ع) و حوزه علميه خواهران و ايجاد انجمن حمايت از ايتام، از جمله خدمات وي در آنجا بود.

فعاليت هاي سياسي

آيت‌الله مقتدايي، در سنگرهاي سياسي گوناگوني در سالهاي پيش و پس از انقلاب، شركت فعال داشته است. آشنايي و انس او با امام، در زمان تحصيل آغاز شد و هر صبح و عصر، در درس آن مرد بزرگ حاضر مي‌شد و نماز مغرب و عشاء را به امامت او مي‌خواند. عشق و علاقه زائدالوصف او به امام(ره) و راه او، باعث شد همواره اطاعت از او را بر خود واجب بشمارد و هيچ‌گاه از مسير او كه همانا مسير واقعي اسلام است، منحرف نشود.

آيت‌الله مقتدايي در موقعيتهاي گوناگون، به نشر اعلاميه‌ها و رساله عمليه امام(ره) و قدرداني و تجليل از او در سخنراني‌ها مي‌پرداخت و در داستان رفراندوم شاه كه علما -از جمله امام(ره)- آن را تحريم نمودند، پيام امام(ره) را به علماي اصفهان، از جمله آيت‌الله خادمي‌اصفهاني و آقاي ارباب رسانيد كه در پي آن، بازار اصفهان تعطيل شد.

از ديگر فعاليتهاي مهم وي، پيش از انقلاب اسلامي، عضويت در جامعه مدرسين حوزه علميه قم و شركت در جلسات آن بود كه حضور وي در اين عرصه، در آن زمان، شجاعت و اعتقاد راستيني را گواه است. امضاي وي در زير بسياري از اعلاميه‌ها و بيانيه‌هاي مهم آن مركز، به چشم مي‌خورد.

با پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي در بهمن ماه 1357، حضور آيت‌الله مقتدايي در صحنه‌هاي سياسي، كم‌رنگ نشد و وي با صلابت و شجاعت، در عرصه‌هاي گوناگون، به‌ويژه در قوه محترم قضائيه، به فعاليت پرداخت. در اسفند همان سال، يعني كمتر از يك ماه پس از پيروزي انقلاب، با ابلاغ قضايي كه برخي از اعضاي جامعه مدرسين آن را صادر كرده بودند، معظم‌له بر قضاوت در دادگاه‌هاي انقلاب، منصوب شد. در فروردين 1358، امام(ره) او را براي امر قضاء به خرمشهر، آبادان و نيز ملاير و زنجان اعزام كرد. او همچنين در دادگاه‌هاي تهران و قم، به طور موقت، مشغول به كار شد.

برخي از سمت هاي وي پس از انقلاب، به شرح زير است:

  1. قاضي دادگاه‌هاي انقلاب اسلامي
  2. عضو و سخنگوي شوراي عالي قضايي
  3. رياست ديوان عالي كشور
  4. رياست دادسراي ديوان عالي و دادستاني كل كشور
  5. نمايندگي مجلس خبرگان رهبري در دوره دوم و سوم، از استان اصفهان
  6. عضويت در جامعه مدرسين حوزه علميه قم
  7. عضويت در شوراي پيشبرد و ارتقاء حوزه
  8. عضويت در شوراي عالي حوزه‌هاي علميه
  9. مديريت حوزه‌هاي علميه

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در سال ۱۳۴۱ هجری شمسی در شهر مقدس نجف، و در خانواده‌ای از تبار علم و تقوی و پارسایی دیده به جهان گشود. وی درسن چهارده سالگی وارد حوزۀ علمیه شد و در راه تحصیل علوم حوزوی و معارف اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و از همان ابتدا به تدریس دروس مختلف حوزوی اهتمام ورزیده و شاگردان زیادی را تربیت کرده است.

در این بین از رسالت مهم روحانیت، یعنی تبلیغ دین نیز غفلت نورزیده و از همان سال‌های اول طلبگی در دهه‌های تبلیغی، به این مهم همت گماشته است.

بعد از اتمام دروس سطح، ازمحضر بزرگانی همچون مرحوم آیت الله صافی رحمه‌الله و مرحوم آیت الله صادقی رحمه‌الله و حضرت آیت الله العظمی مظاهری دام‌عزه در سطح خارج فقه و اصول توشه برداشت. بالاخره پس از جدیت فراوان در تحصیل علم و موفقیت‌های چشمگیر، بر کرسی تدریس خارج فقه و اصول نشسته و هر روز شاگردان زیادی را بهرمند می‌سازد. اهتمام به تفسیر قرآن نیز از دیگر برنامه‌های منظم ایشان است؛ به طوریکه هفته‌ای سه روز به بیان تفسیر قرآن می‌پردازد.

در کنار تلاش‌های علمی در سطوح عالی حوزه، از کارهای اجتماعی نیز فاصله نگرفته و تصدی‌گری در جایگاه‌هایی را که لازم می‌دانسته پذیرفته است.

برخی از مسئولیت‌های ایشان بدین شرح است:

نمایندۀ مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، امام جمعۀ موقت اصفهان، و در نهایت مسئول دفتر نماینگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان اصفهان.

حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان، متولد ۱۳۵۰ در شهر قم است که به حسن خلق، ساده‌زیستی، سلوک مردمی، فضل علمی، روحیه جهادی، ولایی و انقلابی شناخته می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدسعید حسینی، از تراز تحصیلی در سطح چهار حوزه برخوردار است و مقطع کارشناسی ارشد خود را در رشته معارف اسلامی و فلسفه در مؤسسه امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) به پایان رسانده است و در طول دوران تحصیل، از محضر درس حضرات آیات: موسوی گرگانی، فاضل لنکرانی، جوادی آملی، شب زنده‌دار، محسن اراکی و مصباح یزدی بهره برده است.

وی از مدرسان سطوح عالی حوزوی و فعال در فضای دانشگاهی محسوب می‌شود که با دست مبارک رهبر معظم انقلاب معمم شده و با خطبه عقد معظم له ازدواج کرده است.

گفتنی است که پدر مرحوم ایشان، همدرس رهبر معظم انقلاب در محضر آیت الله میلانی و با حکم امام راحل عظیم‌الشأن، امام جمعه قادرآباد شیراز بوده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعید حسینی که در سن ۱۵ سالگی افتخار حضور در جبهه‌های حق علیه باطل را پیدا کرد، از سابقه امامت جمعه در کشور امارات برخوردار است و در سال ۹۸، در جمع نورانی مدافعان حرم در کشور سوریه حضور یافت.

ارسال نظرات