۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۷۵۲۷۲۴
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

تمام افعال و اعمال انسان آثاری دنیوی و اخروی دارد

تمام افعال و اعمال انسان آثاری دنیوی و اخروی دارد
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه روزه‌داری در ماه شعبان انسان را از شر دشمنان دور و بهشتی می‌سازد، گفت: تمام افعال و اعمال انسان آثاری دنیوی و اخروی دارد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نظری‌منفرد در سخنرانی محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به آغاز دهه سوم ماه مبارک شعبان، با بیان اینکه کم‌کم باید خود را آماده ورود به شهر الله رمضان کنیم، به آثار ذکر «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ» در قنوت نماز اشاره نمود و اظهار داشت: امام صادق علیه‌السلام فرمودند؛ روزه ماه شعبان ذخیره‌ای برای بندگان در روز قیامت است.

وی در ادامه ضمن ارائه مصادیقی از ذخایر عالم خلقت و طبیعت، دنیا را محفل کسب ذخایر معنوی و معرفتی برای روز قیامت توصیف نمود و خاطرنشان کرد: دنیا وادی ذخیره‌سازی عمل صالح و شایسته برای آخرت است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه تمام ذخیره‌های خوب و بد انسان در فردای قیامت نمود خواهد یافت، اظهار داشت: دنیا منزلگاهی است که انسان برای ماندگاری در آن آفریده نشده است؛ خداوند متعال به ما حیات و زندگی داد تا در وادی آزمون الهی با کسب معنویت و عمل صالح نتیجه کارهای خود را در روز قیامت مشاهده نماییم.

وی با بیان اینکه عده‌ای عمر را با سرگرمی و امورات بیهوده هدر می‌دهند، خاطرنشان کرد: قرآن کریم در آیات ۹۹ و ۱۰۰ سوره مؤمنون می‌فرماید؛ افرادی که عمر را به سرگرمی و لهوولعب گذرانده و از عمر خود درست استفاده نکردند، به آخر زندگی خود که می‌رسند، از خدا طلب بازگشت می‌کنند، تا در دنیا عمل صالح انجام دهند؛ حال‌آنکه این اتفاق هرگز نخواهد افتاد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد با بیان اینکه دنیا برای کسی که متوجه شود، محفل ذخیره‌سازی اعمال صالح و کردار نیک است، یادآور شد: روزه ماه شعبان از ذخیره‌های خوب برای قیامت انسان است؛ جدای از ثوابی که دارد انسان را برای روزه ماه مبارک رمضان آماده می‌سازد.

وی در ادامه ضمن اشاره به روایتی از امام صادق علیه‌السلام با بیان اینکه هرکسی در ماه شعبان زیاد روزه بگیرد، خدا امر معیشت او را اصلاح و دنیایی آباد و پرخیروبرکت خواهد داشت، اظهار داشت: تمام افعال و اعمال انسان آثار دنیوی و اخروی دارد و روزه ماه شعبان نیز امر معیشت را اصلاح می‌سازد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه روزه انسان را پاک و طاهر می‌سازد و دعای انسان پاک نیز اجابت می‌گردد، خاطرنشان کرد: بر اساس روایات اسلامی برای اینکه انسان به حاجتش برسد باید روزه بگیرد؛ روزه باعث می‌شود عبد و بنده تقرب به خدا یابد و این تقرب، دعا را مستجاب می‌سازد.

وی دورشدن شر دشمنان را از دیگر آثار روزه ماه مبارک شعبان توصیف نمود و یادآور شد: در روایتی امام صادق علیه‌السلام فرمودند؛ یک روز روزه‌داری در ماه شعبان، انسان را بهشتی می‌سازد؛ در این ایام نباید از مناجات شعبانیه که همواره مورد اهتمام تمام اهل‌بیت علیهم‌السلام بود، غفلت نمود؛ این دعا سرشار از مضامین والاست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد در بخش پایانی سخنان خود بر استفاده بهینه از لحظه لحظه‌های عمر تأکید و خاطرنشان کرد: امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند؛ «أشَدُّ الغُصَصِ فَوتُ الفُرَصِ»، سخت‌ترین اندوه‌های زندگی، ازدست‌رفتن فرصت‌هاست.

ارسال نظرات