۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۷۵۳۵۶۰
حجت الاسلام موسوی در گفت‌وگو با رسا تبیین کرد؛

راهبرد دشمن برای ترویج منکرات و قبح شکنی از بی حجابی/لزوم پرداختن به امر به معروف با گفت‌وگوی محترمانه و مستدل

راهبرد دشمن برای ترویج منکرات و قبح شکنی از بی حجابی/لزوم پرداختن به امر به معروف با گفت‌وگوی محترمانه و مستدل
حجت‌الاسلام موسوی ضمن تبیین راهبرد دشمن برای ایجاد تنفر نسبت به روحانیت در جامعه، بر لزوم پرداختن به امر به معروف با گفت‌وگوی محترمانه و مستدل تأکید کرد.

اشاره: انتشار فیلم درگیری خانم مکشفه با یک روحانی در درمانگاه قرآن و عترت قم واکنش گسترده‌ای را در فضای مجازی علیه خانم مکشفه برانگیخته و ایراداتی را نسبت به عملکرد روحانی آمربه معروف و ناهی از منکر نیز از سوی برخی از افراد وارد ساخته است. برخی نیز از تغییر جایگاه روحانیت صحبت کرده و سکوت علما و روحانیون قم در حمایت از روحانی آمر به معروف را رفتاری فاجعه‌بار دانستند.

در همین راستا خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی دبیر شورای مرکزی مجمع هم افزایی جوانان انقلابی و رئیس پژوهشکده باقرالعلوم(ع) به تحلیل این واقعه پرداخته است که در ادامه مشروح این گفت وگو را از منظر خوانندگان عزیز می گذرانیم.

رسا ـ ابتدا تحلیلی کوتاه درباره اتفاق اخیر در یکی از مراکز درمانی قم ارائه بفرمایید؟ انتشار چنین ویدئوهایی در جامعه چه آثاری مخربی می تواند داشته باشد؟

انتشار ویدئوی حادثه درمانگاه قرآن و عترت دارای آثار بدی است که باید به آن توجه داشته باشیم. یکی از آثار انتشار این ویدئو در جامعه، جلوگیری از اجرای قانون عفاف و حجاب در جامعه است.

این ویدئو به دنبال ارائه تصویری از نوعی اعتراض به اجرای قانون عفاف و حجاب در جامعه است؛ آنهم در شهر مقدس قم در مقابل روحانیت؛ اما مسئله مرکزی پروژه دشمنان، نشان دادن چنین شکافی در جامعه است که اساسا واقعیت ندارد؛ چراکه احترام به روحانیت در جامعه اسلامی - خصوصا در شهر مقدس قم - به شدت بالا بوده و امری غیرقابل انکار است.

در این ویدئو نحوه برخورد خانم کشف حجاب کننده با روحانی آمر به معروف و ناهی از منکر نشان داد که وی از سلامت روان مناسبی برخوردار نیست و آدم عادی نبوده و از مشکلات روحی و روانی رنج می برد.

در این ویدئو کاملا مشخص است که رفتار خانم مکشفه، رفتار عادی یک انسان طبیعی نیست و به طور کلی می توان گفت که خانم های غیر محجبه در قم و حتی در شهرهای بزرگ همچون تهران نیز، چنین برخوردی انجام نمی دهند؛ و لذا این پدیده، نمی تواند واقعیت موجود شهر مقدس قم را روایت کند.

رسا ـ با توجه به راهبرد دشمن برای ترویج منکرات و قبح شکنی از بی حجابی در جامعه، بفرمایید پیامد تنازل از این سنگر مهم در عرصه های مختلف چه خواهد بود؟

قطعا هدف دشمنان، ایجاد تنفر نسبت به روحانیت در جامعه است و در این قضیه یک پروژه واقعی وجود دارد که دشمنان درصدد این هستند تا نشان دهند در شهر مقدس قم که پایگاه عمیق انقلاب اسلامی و روحانیت است، نسبت به روحانیت تنفر وجود دارد و مردم قم روحانیت را نمی پسندند تا از این طریق درصدد جدی جلوه دادن تنفر از روحانیت در شهر مقدس قم هستند.

باید به این مسئله توجه داشته باشیم که ما در حال حاضر با قبح شکنی بی حجابی در قم مواجه نیستیم؛ بلکه مسئله در این شهر، همچنان مسئله هتاکی است و ضمن این که قبح این مسئله وجود دارد، با پدیده دیگری مواجه هستیم که آن، ایجاد ترس و وحشت عمومی در مواجهه انتقادی با افراد بی حجاب در جامعه است و هدف دشمنان این است که افراد، از امر به معروف و نهی از منکر، نوعی ترس و هراس داشته و به این مسئله ورود نداشته باشند.

رسا ـ با توجه به سناریوی دشمنان و رسانه های معاند برای تکرار حوادث سال گذشته در تابستان پیش رو، چه توصیه ای خطاب به مسؤولان، مردم، روحانیت و طلاب و اساتید به منظور جلوگیری از حوادث مشابه دارید؟ چه راهکار جایگزینی را برای مواجهه طلاب و روحانیون دغدغه مند نسبت به بروز حوادث مشابه پیشنهاد می فرمایید.

دشمنان درحال مخابره این گزاره بر جامعه هستند که افرادی که کشف حجاب می کنند، اصولاً افرادی نافرمان هستند که به دلیل عصبانیت شدید این گونه افراد، نه تنها امر به معروف؛ بلکه نصیحت نیز کار ساز نبوده و آنان نخواهند پذیرفت؛ چنانکه در بهمن ماه سال گذشته نیز به دنبال تکرار همین گزاره در کشور بودند.

براساس پیمایشی که مرکز تیام از میان خانم های کشف حجاب در تهران انجام داده است، بالای ۴۰ درصد آنان گفته اند که اگر کسی با احترام به ما تذکر دهد، حجاب خود را رعایت می کنیم و حتی ۲۰ درصدی هم که گفته بودند ما تذکر کسی را قبول نمی کنیم، نگفته بودند که با آمران به معروف پرخاشگری می کنیم و این مسئله نشان می دهد که این تلقی، تلقی اشتباهی است.

هرچند این تلقی اشتباه است اما برای دشمنان ما سودمند می باشد؛ چراکه اکثر مردم به دلیل این که دوست ندارند وارد بی حرمتی ها و بی احترامی ها شوند، از نصیحت و تذکر به دیگران منصرف و دور می شوند و این بزرگترین ضربه ای است که چنین ویدئوهایی بر اذهان مذهبی های جامعه و امران به معروف و ناهیان از منکر وارد می سازد و بخش اعظمی از افراد جامعه اساساً از امربه معروف دوری می گزینند.

در بهمن ماه سال گذشته ویدئویی منشر شد که دخترخانم محجبه و بسیار متینی با محبت با خانم های کشف حجاب کرده در پارکی، با محبت بسیار، تذکر می داد و بعد یک خانمی با دوربین این خانم را دنبال کنه و با پرخاش کند و این دختر خانم هم از پارک فرار کند. چرا باید این ویدئو، شبیه همین ویدئوی درمانگاه قرآن و عترت بین مذهبی ها بچرخد؟

تاثیر اصلی آن این است که ای خانم و آقای مذهبی، حتی نباید به سمتی کشیده شوی که به این افراد تذکر بدهی و با آنان وارد گفت وگو شوی؛ چون آن فرد، احترام وآبروی شما را از بین می برد.

در همین ویدئو درمانگاه قرآن و عترت مشاهده کردیم که بسیاری از افرادحاضر در درمانگاه که خیلی از آنان نیز به شدت محجبه هستند؛ اما وارد صحنه نمی شوند؛ زیرا می ترسند حرمت و آبروی آنان بر باد رود و لذا بخش اعظمی از افراد از تذکر دادن به افراد غیرمحجبه دوری می کنند.

رسا ـ قدری درباره پشت پرده طراحی رخداد اخیر بفرمایید؟ 

چیزی که قطعاً در پشت آن، طراحی دشمنان بود، بازی گرفتن از روحانیت برای هجمه بر طلبه آمر به معروف و ناهی از منکر است که این طراحی با ایجاد موجی از اعتراض ها و تحلیل ها از سوی برخی از افراد حوزوی اجرایی شد.

برخی از افراد و جریان های منفعل در حوزه با این تحلیل که دشمنان دنبال این هستند که روحانیت را از مردم جدا بدانند؛ تحلیل های نادرستی ارائه کردند. از نظر آنان باید طلبه ناهی از منکر را نقد کنیم تا به مردم نشان دهیم که روحانیت از مردم جدا نیست.

از نظر این افراد، برخورد کردن ما با بی حجاب ها و افراد مکشفه، کار بسیار غلطی است که نباید به این افراد تذکر داده شود.

این درحالی است که باید به این امر توجه داشت که مسئله این نیست که باید با فرد بی حجاب برخورد شده و یا هیچ برخوردی نشود؛ بلکه مسئله، تلقی برخی از افراد منفعل در این ماجرا است و تلقی آنان این است که جامعه به سمت کشف حجاب کشیده می شود و چون کسانی که کشف حجاب کردند، نصیحت نمی پذیرند و نیز به دلیل این که احتمال تاثیر در آنان وجود ندارد، باید در مقابل آنان کوتاه آمد؛ درحالی که این تفکر برخی از روحانیون گوشه نشین است؛ چراکه تفکر و دیدگاه غالب روحانیت این است که بخش کثیری از خانم های مکشفه نصیحت پذیر هستند و باید با در نظر گرفتن شرایط، اقدام به نصیحت و امر به معروف و نهی از منکر کرد.

رسا ـ طلاب انقلابی ما که بعضا با انگیزه های انقلابی و خالصانه برخی حرکت های میدانی و خیابانی را طراحی می کنند و کنشگری آنها بعضا با سوء استفاده رسانه های معاند و هزینه سازی برای نظام و حوزه همراه بوده، چطور باید عمل کنند که فعل و کنش آنان کمک به تکمیل پازل دشمنان نباشد؟

به نظر من باید با افراد کشف حجاب گفت‌وگو کرد و نباید نگران بی حرمتی و بی احترامی افراد بی حجاب به آمران و ناهیان بود؛ چراکه ایجاد ذهنیت وحشی بودن اکثریت افراد مکشفه، ذهنیت کاملا غلطی است؛ زیرا می توان با گفت‌وگوی صمیمانه، محترمانه و مستدل به امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و با احترام و منطق و استدلال وارد عرصه اقناع سازی شد. نباید نگران این که بی حرمتی شود، شد. این ویدئو، ویدئو واقعی نبود و این طیف افراد اساسا این گونه نیستند. دراین صورت اکثریت این افراد، همراه هستند و اقلیتی هم که همراهی نمی کنند، اینجوری درگیر نمی شوند؛ یعنی وارد گفت وگو می شود. و لذا این دیدگاه و برخورد که اگر با این افراد گفت وگو شود، طرف مقابل پرخاشگری می کند، پس بی خطرترین راه این است که از این افراد عکس گرفته و به سامانه بفرستیم، درست نیست و این ناشی از یک ذهنیت غلط است.

خانم های مکشفه، خواهران ما هستند و می توان با گفت وگو مشکلات راحل کرده و به توافق رسید. اتفاقا باید امر و نهی و نصیحت کرد و این تلقی غلط را کنار گذاشت.

در پیمایش مرکز تیام از افراد مکشفه که سوال آخر آنان درباره امام زمان(عج) بود، بخش جدی خانم های بی حجاب، وقتی به نقطه می رسیدند، جملاتی که درباره امام زمان(عج) به زبان جاری می کردند، جملاتی واقعا تکان دهنده بود. بنابراین این تلقی که وارد نصیحت و گفت وگو شدن با افراد بی حجاب اشتباه است، تلقی کاملا غلطی است.

سعید چراغی
ارسال نظرات