۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۷۵۹۸۳۹

اختلالات‌روانی مد جدید کاربران فضای مجازی!

اختلالات‌روانی مد جدید کاربران فضای مجازی!
درحالی که بیمارانِ دچار اختلالات‌روانی از شرایط سخت روحی‌ رنج می‌برند در فضای مجازی تب مدعیان مبتلا به این بیماری بسیار داغ شده است.
«چند وقتیه مد شده همه تو فضای مجازی یه اختلال روانی دارن!»، «بخدا adhd و ocd همش اختلال روانیه، ماهایی که باهاشون درگیریم زندگی‌مون مختل شده نمی‌دونم شماها چرا دوست دارید باهاش کلاس بذارید!» این بخشی از پیام‌های کاربران در هفته گذشته در فضای ایکس است.
 
تب بالای خود بیمار انگاری در فضای مجازی این روزها صدای مبتلاهای واقعی به اختلال‌های روانی را درآورده است و می‌گویند که «با مد شدن و سر زبان افتادن اختلال آنها توجه اطرافیان به عمق دردناک بیماری‌شان کم شده است.»
 
پیش‌تر نیز اختلال Phobia فوبیا در بین کاربران فضای مجازی مد شده بود و از هر چیزی که ترس داشتند اختلال فوبیا را به خودشان نسبت می‌دادند درحالی که فوبیا چیزی بسیار فراتر از ترس است.
طبق آمار وزارت بهداشت جمهوری اسلامی حدود 30 درصد جمعیت ایران دچار یکی از اختلالات روانی هستند. یعنی تقریبا 21 میلیون نفر از مردم ممکن است درگیر اختلالاتی چون وسواس فکری، بیش فعالی، اضطراب اجتماعی و... باشند.اما آمارهای غیر رسمی فضای مجازی و تب خود بیمار پنداری در اینستاگرام و توئیتر به گونه‌ای است که گویا اغلب جمعیت کشور با بیماری‌های روانی دست و پنجه نرم می‌کنند.
 
کارشناسان معتقدند این وضعیت حاصل یک تب جهانی است و پزشکی شدن بیش از حد در حوزه روانپزشکی برمی‌گردد. به این صورت که فرد یا روانشناس با دیدن کوچکترین خصوصیات روانی نامطلوب یا عادت‌های آزار دهنده افراد را در دسته اختلال‌های روانی قرار می‌دهد. بخش دیگری از مد شدن بیماری‌های روانی نیز می‌تواند به دلیل جلب توجه در فضای مجازی باشد.
 
عباسعلی الهیاری، روانشناس، معتقد است که اختلالات روانی در جامعه افزایش داشته و «شرایط سخت جامعه کنونی افراد بیشتری را به اختلالات روانی دچار کرده است.» اما روانشناس فرزانه رمضانی معتقد است فضای مجازی معیاری برای سنجش افزایش اختلالات روانی نیست و می‌گوید که «افراد با چسباندن برچسب اختلالات روانی به خودشان توجیهی برای رفتارهای اشتباه‌ امروز و آینده‌شان پیدا می‌کنند.
روان‌شناسان توصیه می‌کنند افراد برای تشخیص اختلالات روانی، روان‌شناسی‌های زرد، محتواهای اینستاگرامی، تست‌های موجود در اینترنت را معیار سنجش قرار ندهند چرا که تنها متخصصان با انجام تست‌های دقیق، چندجانبه و مصاحبه‌های عمقی می‌توانند وجود یک اختلال را تأیید کنند.
منبع: فارس
ارسال نظرات