۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۷۶۳۰۳۹
آیت الله اعرافی در بازدید از خبرگزای رسا:

باید در عرصه رسانه و جهاد تبیین دامنه وسیع و وثیق حوزه را به جهان بشناسانیم

باید در عرصه رسانه و جهاد تبیین دامنه وسیع و وثیق حوزه را به جهان بشناسانیم
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به لزوم صف بندی واحد خبرگزاری های انقلابی و تمرکز بر جبهه مشترک، گفت: ما همواره تجلی تمام حوزه و ذخایر آن در فضای مجازی و رسانه را مورد اهتمام قرار داده ایم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه امروز در جریان بازدید از خبرگزاری رسا، در نشستی صمیمی با عوامل این رسانه حوزوی، با اشاره به روز خبرنگار و فعالیت های آنان در رسالت های اصیل خبررسانی و پایبندی آنان به ارزش های الهی و انسانی، این روز را به همه خبرنگاران تبریک گفت و از فعالیت های خبرنگاران و خبرگزاری های جهان اسلام تشکر کرد.

تبریک روز خبرنگار

وی افزود: ما از همه خبرنگاران و خبرگزاری هایی که به خبررسانی توجه داشته و به تعهدهای اخلاقی و معنوی خود پایبند هستند و در جهت اعتلای انسانیت و ارزش های الهی و آزادی انسان گام بر می دارند تقدیر و تشکر می کنیم.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: باید از همه خبرنگاران که در جهان امروز مقابل اختاپوس اهریمن خبرگزاری های غربی منحط تلاش می کنند تقدیر کرد؛ چراکه در جهان امروز خبرگزاری غیرصادق و وابسته به قدرت‌های زورگو وجود دارند که شبکه ای اختاپوس وار را شکل داده اند و ما برای خبرنگاران و خبرگزاری های همراه مستضعفان عالم ارزش قائل هستیم.

م/

رسالت مشترک خبرگزاری ها و حوزه های علمیه

وی افزود: حوزه‌های علمیه و خبرگزاری‌ها رسالتی دارند که روح آن همان اِنباء و اِخبار از معارف الهی و روشنگری و تبیین راه است و پیامبران الهی نیز نبی هستند و خبررسانی انبیای الهی نیز اِخبار است که البته سطح انباء انبیای الهی در اوج بوده و دریچه هایی از عالم غیب روی بشر می گشایند و حقایق غیر مادی را به انسان در نهایت امانت داری عرضه می کنند.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: باید خبررسانی های امروز را در چارچوب روایتگری و خبررسانی انبیای الهی سنجید و در این چهارچوب حرکت کرد که اگر چنین شود، مقصود حاصل خواهد شد و به رسالت ها جامع عمل پوشانده می شود.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به آیه شریفه «لِّكُلِّ نَبَإ مُّستَقَرّ وَ سَوفَ تَعلَمُونَ» اظهار داشت: همه پیام های پیامبران الهی، دارای حقیقتی در عالم دیگر است که انسان ها در آینده خواهند دید و اگر اخبار این روزها نیز در چارچوب اخبار هدایت گر انبیای الهی قرار گیرد ارزشمند است.

م/

ملزومات انسان روایتگر

وی افزود: در سوره اعلی سه نکته را شاهدیم که اولین وظیفه انبیای الهی به عنوان روایتگر بزرگ این است که توحید و توجه به خدا را در خود تقویت کند و این نکته در این فصل از سوره اعلی، بنیه اصلی انبیای الهی و روایتگران امین است که بنیه روحی و اعتقادی است.

مدیر حوزه های علمیه اضافه کرد: نکته دوم در این سوره این است که انسان روایتگر، دارای ذخیره علمی و دانش قوی باشد و نکته سوم این است که نیاز به توشه «روش» داریم و باید شیوه های حرکت روبه جلو را بدانیم و سوره اعلی ضمن این که الگوی رسالت را تبیین می کند، الگوی مناسبی برای کسانی که در پرتو منذران و مخبران امین هستند، ترسیم می کند که ما امروز به همین سه نکته نیازمند هستیم.

خطوط راهبردی مدیر حوزه های علمیه

آیت الله اعرافی در ادامه سخنان خود در این نشست با اشاره به خطوط راهبردی خود در مدیریت حوزه های علمیه ابراز کرد: یکی از خطوط راهبردی ما در حوزه های علمیه از زمان قبول این مسئولیت که مورد توجه ما بود این است که ما تجلی تمام حوزه و ذخایر آن در فضای مجازی و رسانه را مورد اهتمام قرار می دهیم که البته اندکی هم در این حوزه تلاش شده است چه در نظام ساختاری مدیریت و چه در حوزه های وسیع تر دیگر  و این راهبرد نیاز به برداشتن گام های موثرتر، راهبردی و گام های میدانی در سیاست گذاری، برنامه ریزی، راهبری میدانی و طرح های عملی دارد.

وی افزود: باید ذخایر فرهنگی، معنوی، فکری و انقلابی حوزه در فضای مجازی و فضای رسانه ای و هنر با عالی ترین و پیشرفته ترین ابزارها جلوه گر شود و باید همه ما در این مسیر تلاش و کوشش کنیم که اگر در این راستا تلاش و کوشش لازم شود، هیچ وقت میان فعالان فضای مجازی و هنرمندان، احساس رقابت پیدا نخواهد شد.

م/

لزوم صف بندی واحد خبرگزاری های انقلابی و تمرکز بر جبهه مشترک

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: رسالت ما این است که ذخایر الهی و معنوی و دینی را در ابعاد بزرگ و وسیع جهانی با طیف وسیعی از ابزارها و فناوری‌ها منعکس و منتشر کنیم و این میدان بزرگی است که هرچه در این راستا تلاش و کوشش کنیم باز هم کم است.

وی تاکید کرد: نباید در این راستا احساس دوگانگی و امثال این بحث ها باشد و باید با سعه صدر، فعالیت ها به پیش برده شود و ما از همه این انتظار را داریم که در این راستا گام برداشته و جبهه ای مشترک و صف واحدی تشکیل دهیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به رویکرد تمدنی انقلاب اسلامی اظهار داشت: روز بعد از عملیات وعده صادق در مراسمی که در فیضیه برگزار شد بیان کردم امام خمینی(ره) ۶۱ سال قبل در همین مکان و سکو سخنرانی کردند و پایه ریزی نگاه تمدنی انقلاب اسلامی را گذاشتند و قرائت فصیح و تمدنی از اسلام را ارائه کرده و موج آفرینی فرمودند که بسیار راه گشا و آیینه زلال اندیشه تمدنی است.

توجه به حوزه تمدن بنیان و تمدن ساز

وی در ادامه تاکید کرد: پایه و اساسی که امام راحل در این سال ها ریختند، گویای قرائت و تفسیر اجتهادی، اصیل و تمدنی از اسلام بود و حوزه های علمیه در رابطه با تمدن سازی، وظایف بسیاری دارند و باید حوزه تمدن بنیان و تمدن ساز را در نظر بگیریم که البته اقتضائات بسیاری در این عرصه وجود دارد که باید مورد ملاحظه قرار گیرد.

م/

باید در عرصه جهاد تبیین و خبرگزاری ها، دامنه وسیع و وثیق حوزه های علمیه را به جهان بشناسانیم

آیت الله اعرافی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حوزه دانش بنیان ابراز کرد: حوزه علمیه نهادی دانش بنیان و معرفتی است و من در همه سفرهایی که به کشورهای خارجی داشته و با صدها هیئت و شخصیت های مختلف دیدار کردم بر این نگاه تاکید می کردم که نهاد حوزه، نهادی دانش بنیان است و نگاه ما این است که حوزه های علمیه اسلام و تشیع، مکتب خانه و تربیت مبلغ عادی و معمولی نیست؛ بلکه نهاد دیرپا و تاریخی و محل دانشِ مبتنی بر علم و دانش است که به صورت دانش بنیان فعالیت می کند.

وی افزود: مکاتب بزرگ فلسفی، کلامی، فقهی و حقوقی که با مکاتب امروز، هماوردی می کنند، به وسیله حوزه های علمیه و شخصیت های اسلامی و برآمده از حوزه های علمیه ایجاد و پایه ریزی شده است که باید در عرصه جهاد تبیین و خبرگزاری ها، دامنه وسیع و وثیق حوزه های علمیه را به جهان بشناسانیم و چهره راقی و مترقی علمی، معنوی و روحی و اخلاقی حوزه های علمیه را به جوامع مختلف نشان داده و ترویج دهیم.

مردمی بودن حوزه های علمیه

مدیر حوزه های علمیه در ادامه به بُعد مردمی، اجتماعی و ذوب در مردم بودن روحانیت و حوزه های علمیه پرداخت و خاطرنشان کرد: مردمی بودن حوزه های علمیه یکی از ابعاد بسیار مهم در هویت حوزه های علمیه و روحانیت است که باید همه تلاش کنیم تا این تاریخ و هویت را در جهان امروز منعکس کرده و در درون خود تقویت کنیم.

وی افزود: سیاست ورزی نیز یکی از ابعاد حوزه های علمیه است و حوزه های علمیه، نهادی سیاست ورز در پرتو اندیشه های الهی است و از پرتو این حوزه است که نهضت بیداری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران به بیرون آمده و سبب تحولات بسیاری در نظام اسلامی شده است.

م/

لزوم صیانت از خطوط هویتی حوزه های علمیه

آیت الله اعرافی با اشاره به نهاد مرجعیت و ولایت در حوزه های علمیه بیان داشت: نهاد مرجعیت و ولایت برای حوزه های علمیه از نهادهای مهم است و مرجعیت اصیل برآمده از ذات حوزه و نیز ولایت که برآمده از اندیشه اصیل اسلامی است، از خطوط اصلی در هویت حوزه های علمیه است که باید روزبه روز تقویت شده و در برابر طوفان ها و امواج ها با تکیه بر این خطوط اصلی، خود را صیانت کرده و به پیش رویم.

 وی افزود: امروز مدیریت حوزه بدون این که ادعای گزاف کرده و خود را مصون از نقد و نظر بداند، تلاش کرده است تا در امتداد تلاش های پیشینیان و با اتکا بر اندیشه امام راحل، رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگ و با راهنمایی بزرگان حوزه و شورای عالی، طراحی های نظری و اقدامات بزرگی را پایه ریزی و عملی کند.

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: نکات مورد ذکر درباره هویت حوزوی در طراحی اسناد و طرح و برنامه ریزی ها تاجایی که میسر بوده، مورد توجه قرار گرفته است که ارتقای گفتمان حوزه به گفتمانی که با آن نگاه تمدنی که بین المللی، پاسخگو و کنشگر باشد، از اصول کار ما در ادوار گذشته بوده که باوجود محدودیت ها اما قدم های موثری در این راستا برداشته شده است.

م/

نیاز به تقویت گفتمان حوزه های علمیه در جهان

وی افزود: ما نباید در لاک خود بمانیم که حوزه های علمیه با همین چارچوب و هویت فعلی در جهان شناخته شده است؛ بلکه هرچند اکثریت جهان امروز با برخی از مظاهر برآمده از انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه آشنایی دارند اما این که حوزه های علمیه دارای چه ذخایر و مفاخری است و دستاوردهای او چه می باشد؟ در جهان شناخته شده تر نیست؛ علی رقم این که حوزه، امروز در بیش از 100 کشور دنیا، هویت پیدا کرده و بومی شده است. باید این نهاد ها و اصالت های حوزه های علمیه تبیین شده و بیش از بیش روشنگری شود.

آیت الله اعرافی با اشاره به سفر 6 روزه اخیر خود به کشور روسیه از برگزاری حدود 40 نشست در این سفر خبر داد و با تبیین گوشه ای از دستاوردها و تأثیرات اینگونه سفرها، افزود: باید گفتمان بین المللی و تعامل درست و سنجیده با جهان که بسیار مهم است ترویج شود که البته کاری بسیار مهم، سنگین و ظریف و دقیق است که باید انسان بتواند در این دیدارها جامع صحبت کرده و با حفظ مواضع خود بتواند درست تفهیم کند و باید بگویم که بخش زیادی از طرح های جدید ما بر این اصل استوار است که متاسفانه کمتر فهمیده شده است.

م/

آیت الله اعرافی بیان داشت: در ایام کرونا بیش از 200 یا 300 نامه با رهبران سیاسی و دینی دنیا داشته و مسائل را برای آنان خصوصا درباره مواجهه مسلمانان با حوادث و بلایا تبیین می کردم و امروز وارد فضای گفتمانی با ادیان مختلف شدیم و تقریبا با همه ادیان و مذاهب، پایه گفت وگو و مذاکره را ریخته ایم و توسعه این امر نه تنها جای ایراد و اشکال ندارد؛ بلکه باید پیگیری شود که چرا توسعه داده نمی شود؟

مدیر حوزه های علمیه تقیّد به ارزش های حوزه آزاد و سنت های اصیل حوزه را یکی از اصول راهبردی و مدیریتی خود در طول مدیریت حوزه های علمیه عنوان کرد و بیان داشت: مدیریت حوزه علمیه بر این اصل بیش از گذشته تاکید دارد و تعلیم و تعلم آزاد، دروس آزاد، سنت های عمیق آموزشی و پژوهشی مورد تاکید حوزه بوده و مطلوب ما حوزه عقلانی و انقلابی است.

تعداد بازدید : 1
سعید چراغی
ارسال نظرات