۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۷۶۳۴۱۱

رتبه نخست پارک علم و فناوری خراسان رضوی در زمینه اشتغال زایی

رتبه نخست پارک علم و فناوری خراسان رضوی در زمینه اشتغال زایی
پارک علم و فناوری خراسان رضوی به لحاظ جذب 2500 نیروی انسانی نخبه و نیز اشتغال زایی رتبه نخست کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، علی اسماعیلی رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: در سال گذشته میزان صادرات فناوری پارک خراسان ۱۰ میلیون دلار بوده و هدفی که برای امسال در نظر گرفته شده به میزان ۱۰۰ میلیون دلار صادرات است.

وی افزود: پارک علم و فناوری خراسان رضوی یکی از برترین پارک‌های کشور است. از سال ۱۴۰۰ تا به الان، تعداد شرکت‌های پارک دو برابر شده و از ۳۲۰ شرکت ثبت شده به حدود ۶۰۰ شرکت افزایش یافته و از این تعداد ۲۵۰ شرکت دانش‌بنیان هستند.

وی با اشاره به اینکه رشد دو برابری شرکت‌های پارک بر اساس رصد و پایش نیازهای روز جامعه انجام شده، بیان کرد: پارک علم و فناوری استان یکی از مراجع مهم در حوزه انرژی است. بسیاری از شرکت‌های صاحب نام در این حوزه برای افزایش تولیدات نفت، پتروشیمی و ... در پارک فعالیت می‌کنند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: روزانه محصولات متنوعی را این شرکت‌ها تولید می‌کنند و در مورد تولید تجهیزات پزشکی، در این چند سال اخیر اتقاق بسیار خوبی افتاد. پارک علم و فناوری جزو اولین‌هایی بود که در حوزه ساخت تجهیزات مربوط به تشخیص و درمان کرونا ورود پیدا کرد و دستگاهی که زمانی مورد نیاز کشور بود، در پارک علم و فناوری خراسان رضوی تولید شد. هم‌اکنون نیز دستگاه سی‌تی اسکن و دیگر دستگاه‌های پزشکی در حال توسعه و افزایش عمق ساخت است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه پارک در سن ۲۲ سالگی خود است و شرکت‌های ثبت شده از طیف‌های وسیعی هستند، افزود: پارک علم و فناوری خراسان رضوی بر اساس تعداد شرکت ثبت شده، پس از پارک استان اصفهان در رتبه دوم قرار گرفته و از نظر میزان فروش، پس از پردیس علم و فناوری و شهرک صنعتی، در رتبه سوم جای دارد. تعداد نیروهای انسانی در پارک خراسان ۲۵۰۰ نفر بوده که به عنوان اولین پارک کشور با این تعداد از جذب نخبگان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه پارک علم و فناوری خراسان رضوی از نظر اشتغالزایی نیز در رتبه اول قرار دارد، عنوان کرد: ایجاد اشتغال برای یک فرد تحصیل‌کرده، هزینه‌های بسیار بالایی دارد و برای جذب نیرو، پارک علم و فناوری با شهرک صنعتی قابل قیاس نیست، زیرا در پارک‌ها باید از افراد تحصیلکرده و نخبه استفاده شود، در صورتی که در شهرک‌های صنعتی از هر طیفی می‌توان نیروی کار گرفت.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی اضافه کرد: از نظر پراکندگی مراکز و به عبارتی عدالت در حوزه فناوری نیز پارک اول کشور هستیم، به طوری‌که در ۱۵ منطقه مختلف در استان پارک علم وفناوری داریم که شامل نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه،  گناباد، خواف و سایر شهرستان‌های استان می‌شود. این بیانگر بلوغ پارک خراسان است. در تلاش هستیم تا برای اختصاص برخی از تسهیلگری‌ها، ضریب بیشتری را برای شهرستان‌ها نسبت به مشهد در نظر بگیریم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه اولین پردیس خصوصی کشور در استان خراسان رضوی و مشهد تاسیس شد، گفت: اولین مرکز رشد تخصصی داروهای گیاهی با مشارکت بخش خصوصی در پارک خراسان آغاز به کار کرد. پارک علم و فناوری خراسان رضوی در تلاش بوده تا برای توسعه ساختاری خود از ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی استفاده کند، زیرا ما معتقدیم که هر جا بخش خصوصی  و نخبگان حاضر باشند، توسعه بر اساس عرضه و تقاضا رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: در این سه ماهه که مسئولیت مدیریت پارک بر عهده بنده است، برنامه اصلی در جهت تسهیلگری بوده و بسیاری از بروکراسی‌ها که برای ارباب‌رجوع خسته‌کننده است را کوتاه و فرآیندها تسهیل شده تا بتوانیم در کوتاهترین زمان ممکن خدمت‌رسانی را برای عضویت شرکت‌ها در پارک انجام دهیم.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی افزود: صادرات فناوری یکی از اهدافی است که در پارک برای خود تعریف کرده‌ایم، در این حوزه اتفاقات خوبی در پارک در حال رقم خوردن است و از کشورهای مختلف از جمله عراق، ترکمنستان و پاکستان از فناوری‌های پارک بازدید داشته‌اند. برای صادرات فناوری، واحدی را در قالب بخش صادرات فناوری مشخص کرده‌ایم.

اسماعیلی اضافه کرد: در سال گذشته میزان صادرات فناوری پارک خراسان ۱۰ میلیون دلار بوده و هدفی که برای امسال در نظر گرفته شده، میزان ۱۰۰ میلیون دلار صادرات است که این رقم با عقد قرارداد با چند کشور از جمله ونزوئلا  و عراق برای هوشمندسازی شهرها دست خواهد آمد. طبق برنامه‌ریزی پارک، در سال ۱۴۰۸ میزان صادرات پارک را به یک میلیون دلار خواهیم رساند.

وی بیان کرد: از دیگر مباحثی که در پارک دنبال می‌شود، موضوع عمق ساخت داخل است. فرق عمده  پارک‌ها با شهرک‌های صنعتی، ارزیابی دائمی پارک بر روی شرکت‌های ثبت شده در آن است، در حالی که شهرک‌ها این نظارت و جدیت را در دستور کار خود ندارند. اگر شرکتی در پارک نتواند اهداف مشخصه خود را محقق کند، از ادامه حیات در پارک منع می‌شود. ارزیابی سالانه شرکت‌ها در پارک بر پایه تحقیق و توسعه (R and D) انجام می‌شود و به میزان معافیت‌هایی مالیاتی که شرکت‌ها دریافت می‌کنند، بایستی برای تحقیق و توسعه خود برنامه داشته باشند و حجم حداقلی بودجه تحقیق و توسعه شرکت‌ها، به میزان خدماتی که از پارک می‌گیرند، برمی‌گردد تا بتوانند عمق ساخت تجهیزات داخل را افزایش دهند.  

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی عنوان کرد: هوشمندسازی یا حکمرانی هوشمند برای رضایت بیشتر ارباب رجوع در دستور کار ستاد پارک قرار گرفته و در تلاشیم که حوزه فناوری را در پارک علم و فناوری هوشمند سازیم. یکی از مشکلات اساسی پارک، کمبود فضای کافی و در نتیجه کاهش پذیرش شرکت‌ها است. سالانه حدود هزار درخواست ثبت شرکت داریم که تنها ۲۰ درصد این مقدار در نهایت پذیرش می‌گیرند.

اسماعیلی افزود: برای شناخت فناوری به مردم نیازمند یاری اصحاب رسانه هستیم، به طور مثال حدود ۸ تا ۱۰ هزار مگاوات برق تحت سیستم کنترلی یکی از شرکت‌های پارک تولید شده است که این ظرفیت‌ها و اهمیت‌ آن باید به مردم شناسانده شود، خصوصا که بسیاری از نخبگانی که به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، به دلیل عدم دیده شدن در کشور است.  

وی اضافه کرد: اخیرا برای افزایش وسعت پارک در بخش خصوصی گشایشی رخ داده و خیرین فضاهایی را در اختیار عرصه فناوری قرار داده‌اند. یکی از خیرین، فضای بزرگی را برای نوآوری در زمینه کودک در اختیار پارک قرار داده که در حال عقد قرارداد این پروژه هستیم. متاسفانه فضای دیگری در بخش دولتی به پارک اضافه نشده است، اما مذاکراتی برای وسعت بخشیدن به فضای پارک داشته‌ایم که به صورت قطعی تا به الان این اتفاق نیفتاده است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در رابطه با ارزآوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی، اظهار کرد: شرکت‌ها با ساخت پمپی خاص  به ارزش حدودی ۱۰۰ میلیون یورو، مانع از خروج ارز از کشور شدند. حدود ۲۰ درصد پروژه‌های ساخت اول کشور در پارک استان خراسان رضوی ثبت می‌شوند. در این پارک، صادرات فناوری به کشورهایی مانند ونزوئلا، سوئیس، ترکیه، عمان،  افغانستان، عراق و روسیه انجام می‌شود.

اسماعیلی در پاسخ به ایسنا در مورد میزان اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان، گفت: این قانون حدود ۲۰ بند دارد و ذیل این قانون حدود ۲۷ آئین‌نامه و دستورالعمل برای دستگاه‌های مختلف در نظر گرفته شده است. تاکنون شاید ۱۰ درصد از این قانون اجرایی شده و متاسفانه بخش اعظمی از این سند اجرای نشده است. اجرایی شدن این قانون بسیار به اشتغال‌آفرینی و صنعت کمک می‌کند. 

وی عنوان کرد: بودجه تخصیص‌یافته به پارک خراسان در سال ۱۴۰۳ حدود ۹۰ میلیارد تومان است که ۴۰ میلیارد تومان درآمد اختصاصی پارک و ۵۰ میلیارد تومان بودجه عمومی پارک علم و فناوری است. البته معمولا درصد تخصیص بودجه پارک  تا به الان ۶۰ درصد بوده است که این مسئله جای سوال دارد. بودجه ۲۰ سال گذشته پارک شاید برابر با بودجه یک سال یک داشنگاه برتر کشور نباشد. پارک علم و فناوری متعهد شده است که ۳۰  درصد از درآمد خود را در قالب  تسهیلات کم‌بهره به شرکت‌های کوچک دهد، در نتیجه هر چه بودجه پارک افزایش یابد، حمایت از شرکت ها افزایش می‌یابد .

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی اضافه کرد: محصولات متنوعی برای عرضه به بازارهای جهانی داریم ولی به درستی این محصولات به دنیا شناخته نشده است که در تلاشیم یکسری بازوهای صادراتی برای خود ایجاد کنیم تا از طریق کارگزاران به بازارهای کشورهای مختلف وصل شویم. رصدخانه علم و فناوری در حال شناسایی ایرانی‌های فعال در حوزه علم و فناوری جهان است تا بتوانیم از این ظرفیت برای صادرات استفاده کنیم.

اسماعیلی افزود: در این سه ماهه که مسئولیت ریاست پارک عهده‌دار شده‌ام، برای اجرایی شدن ۳۰ پروژه تا پایان تابستان برنامه‌ریزی شده است. یکی از مشکلات ۲۰ ساله پارک این است که به دلیل عدم وجود تصویه‌خانه، از طرف محیط زیست پروانه بهره‌برداری به شرکت‌های پارک داده نمی‌شود که البته تا پایان مردادماه تصویه‌خانه‌ای در  پارک احداث خواهد شد.

وی ادامه داد: چندین پروژه دیگر از بعد تسهیل گری انجام شده است. مجوز فناوری به‌روز شده و طبق تاریخ سال جاری و از ابتدای سال به شرکت‌ها تعلق می‌گیرد. برای استقرار در پارک تضامین‌ مختلفی از شرکت‌ها گرفته می‌شد که کاملا حذف شده و ما به جامعه نخبگانی اعتماد کامل داریم. از دیگر اقدامات احداث فضاهایی جدید در شهرستان‌های تربیت حیدریه و تکمیل ساختمان پارک علم و فناوری نیشابور است./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات