۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۷۶۵۰۶۱

تبیین شخصیت آیت الله طالقانی در گفتگو با اعضای شورای فرهنگی خیابان طالقانی تهران

تبیین شخصیت آیت الله طالقانی در گفتگو با اعضای شورای فرهنگی خیابان طالقانی تهران
معاون مراسم و استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور گفت: تشکیل شورای فرهنگی خیابان آیت الله طالقانی، یک ابتکار بدیع و نو است که با استفاده از ظرفیت آن و سایر دستگاه‌های عضو، این امکان را می‌دهد که یک سرمایه اجتماعی، فرهنگی و ادارایِ کلان در سطح شهر، ایجاد شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمود علایی طالقانی، متولد ۱۲۸۹ شمسی، از مبارزان و شخصیت‌های برجسته انقلاب اسلامی ایران و از مفسّرین قرآن و نهج البلاغه بود.

مرحوم آیت الله طالقانی علیرغم روحیه‌ی مبارزاتی خود، بسیار مقیّد به فعالیت‌های فرهنگی - اجتماعی بود؛ لذا همراهی با نهضت آزادی پیش از انقلاب، حمایت از فدائیان اسلام پس از کودتای ۲۸ مرداد، حمایت از نهضت ملی ایران، تأسیس کانون اسلام، تلاش برای وحدت حوزه و دانشگاه، سخنرانی‌های گوناگون در انجمن‌ها و کنفراس‌های مختلف عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و امامت در کسوت اولین امام جمعه تهران، بخشی از فعالیت‌های آن عالم مجاهد در حوزه‌های مختلف، به شما می‌رود.

به بهانه‌ی چهل و پنجمین سالگرد آن ابوذر زمان، به سراغ جمعی از اهالی خیابان آیت الله طالقانی - تهران (تخت جمشید سابق) رفتیم و در خصوص شخصیت آن عالم ربانی و نیز شورای جدیدالتأسیسی که به یاد او نامگذاری شده است، با آنان گفتگو کردیم که نظر شما مخاطبان گرانقدر خواهد گذشت.

حامد مهدی‌زاده رئیس کلانتری ۱۰۷ فلسطین و رئیس دوره‌ای شورای فرهنگی خیابان آیت الله طالقانی ضمن بزرگداشت سالگرد ارتحال این عالم جلیل‌القدر و تمجید از فضائل اخلاقی ایشان و مبارزات سیاسی وی قبل از انقلاب اسلامی، به تبیین بخشی از فعالیت‌های سیاسی وی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: این عالم انقلابی، تمام تلاش خویش را به کار گرفت تا نشان دهد که اسلام عزیز، با دموکراسی هم‌خوانی دارد.

رئیس شورای فرهنگی خیابان آیت الله طالقانی - تهران با تاکید بر اعتماد امام راحل به شخصیت برجسته مرحوم آیت الله طالقانی که او را ابوذر زمان معرفی نمود، به شورای فرهنگی شکل گرفته در خیابان اشاره کرد و گفت: بحمدالله با همّت دوستان، این همدلی در بین اهالی خیابان آیت الله طالقانی ایجاد شد تا به پاس خدمات ایشان به انقلاب اسلامی و با نام او، قدم‌های مثبتی در مسیر احیای شعائر دینی برداشته شود.

حجت‌الاسلام محمد مهدی عرب انصاری، معاون مراسم و استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور با اشاره به روحیه مبارزه‌گری آیت‌الله طالقانی با طاغوت زمان خود، گفت: ایشان یکی از مبارزین بسیار قدیمی و با تجربه در مسیر مبارزه با طاغوت و رژیم فاسد پهلوی و نیز یکی از پنج نفر فرماندهان سیاسی و اجتماعی کشور بود که نقش بسیار مهمّی در انقلاب اسلامی داشت.

وی همراهی آیت‌الله طالقانی با حضرت امام رضوان‌الله‌علیه در راه مبارزه با طاغوت را، همراهی ریشه‌ای و سازنده‌ ارزیابی کرد و اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های بارز مرحوم آیت الله طالقانی، سخنوری و فهیم بودن ایشان بود که با همین خصلت، به مبارزه با طاغوت زمان خود می‌پرداخت.

معاون مراسم و استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور با اشاره به تشکیل شورای فرهنگی خیابان آیت الله طالقانی اظهار داشت: تشکیل این شورا، یک ابتکار بدیع و نو است که با استفاده از ظرفیت آن و سایر دستگاه‌های عضو، این امکان را می‌دهد که یک سرمایه اجتماعی، فرهنگی و ادارایِ کلان در سطح شهر، ایجاد شود.

وی با بیان اینکه هم اهداف این شورا، مورد پسندیده‌ و مورد تایید است و هم عملکرد آن مطلوب بوده است، افزود: حضور افراد باانگیزه‌ای چون حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و همکاران گرانقدر ایشان که دارای روحیه جهادی هستند، باعث گردیده تا این شورا، تبدیل به یک الگو برای سایر مناطق گردد.

سید احمد زرهانی قائم‌ مقام ستاد اقامه نماز کشور نیز با بیان اینکه آیت الله سید محمود طالقانی، یکی از استوانه‌های انقلاب اسلامی و از یاران امام خمینی رضوان‌الله‌علیه بود، گفت: از کارهای بزرگ او، تالیف کتاب «تفسیر پرتوی از قرآن» بود که در دوران مبارزه، نقش مؤثّری در رشد فکری و اعتقادی نسل جوان داشت.

وی به نامگذاری این شخصیت برجسته به عنوان «ابوذر زمان» توسط امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: امام راحل، این نام را برازنده‌ی آن عالم مبارز می‌دانست؛ از این رو جایگاه امامت جمعه تهران را به ایشان واگذار نمود.

قائم‌ مقام ستاد اقامه نماز کشور، زهد، پارسایی و مناعت طبع را از جمله ویژگی‌های بارز آیت الله طالقانی عنوان کرد و گفت: او هوشمندانه بر سینه‌ی کسانی که قصد بحران‌آفرینی داشتند، دست ردّ می‌زد و با اعلام وفاداری، حمایت خود را از امام راحل اعلام می‌کرد.

وی آیت الله طالقانی را مدافع اتّحاد مسلمین و معتقد به ایجاد امّت واحده معرفی کرد و با اشاره به روحیه‌ی تقریبی او گفت: آیت الله طالقانی قبل از شیخ محمد تقی قمی، از مؤسّسان دارالتقریب بود که از سوی مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در الازهر مصر، با مشایخ و مفتیان مصر ملاقات کرد و برای تقریب مذاهب اسلامی راه نشان داد.

حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نیا مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان داوطلبان هلال‌احمر در این گفت‌و‌گو، با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله طالقانی، به تبیین شخصیت وی پرداخت و گفت: وی همچون جناب اباذر، دارای درک عمیق و عریق و نیز انسانی بسیار زمان‌شناس، صادق، تابع، قانع و امین امام راحل رضوان‌الله‌تعالی‌علیه بود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان داوطلبان هلال‌احمر، به عضویت خود در شورای فرهنگی خیابان آیت الله طالقانی اشاره کرد و گفت: خداوند را شاکرم که در مجموعه شورای فرهنگی خیابان آیت الله طالقانی و در کنار سایر اعضای این شورا، مشغول انجام وظیفه هستم و امیدوارم بتوانیم در قالب این شورای فرهنگی که به نام آن بزرگوار مزیّن است، منویّات امامین انقلاب را در سطح جامعه نشر دهیم.

سید علی مهدیان معاون برنامه‌ریزی نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور نیز، مرحوم آیت الله طالقانی را انسانی دارای ویژگی فكر نو بر محور دین همراه با تمركز بر روی قرآن و نهج‌البلاغه برشمرد و افزود: این عالم ارزشمند، به معنای واقعی کلمه، اهل عمل بود؛ او انسان درد کشیده‌ای بود که می‌خواست با ظلم مبارزه كند؛ لذا تبعات مبارزه را هم قبول كرد و متعدد به زندان افتاد.

همچنین حجت‌الاسلام احمد قادری دبیر شورای فرهنگی خیابان آیت الله طالقانی، ضمن گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد ارتحال این عالم مجاهد، او را انسانی مؤمن به معنای واقعی کلمه دانست و گفت: زیاد شنیده‌ایم که علیرغم جایگاه والای مرحوم آیت‌الله طالقانی، تواضع ایشان در مقابل امام، زبانزد بود.

وی آیت الله طالقانی را انسانی خوش‌مشرب، ذی‌نفوذ و دارای ارتباطات اجتماعی قوی دانست و از قول رهبر معظم انقلاب درباره آن عالم ربانی گفت: «خدای متعال، یک قالب خوبی در آقای طالقانی متجلّی کرده بود؛ یک انسان صریح، باصفا، باصداقت»

دبیر شورای فرهنگی خیابان آیت الله طالقانی - تهران به تبیین رسالت این شورا پرداخت و افزود: همانطور که می‌دانیم، تعداد زیادی از دستگاه‌های مهم دولتی، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی، در محدوده‌ی منطقه ۶ که قلب پایتخت به شمار می‌رود، وجود دارد، اگر این دستگاه‌ها همه با هم متّحد شوند، شاهد اتفاقات بسیار مثبت و تاثیرگذار در عرصه فرهنگی و اجتماعی خواهیم بود.

وی هم‌افزاییِ فرهنگی در عملیات‌هایِ برون سازمانی را مهمترین رسالت شورای فرهنگی خیابان آیت الله طالقانی معرفی نمود و اظهار کرد: تاکنون بیش از ۳۰ دستگاه، نمایندگان خود را جهت حضور و تصمیم‌گیری در جلسات این شورا، معرفی نموده‌اند که این مسیر برای سایر سازمان‌ها و نهادها که عضو این شورا نشده‌اند، همچنان باز است.

گفتنی است شورای فرهنگی خیابان آیت الله طالقانی - تهران، اولین تشکّل فرهنگیِ غیر‌دولتی در کشور است که حدود ۳ است با هدف استفاده از ظرفیت عظیم دستگاه‌های دولتی، اصناف، کسبه و عموم مردم، اقدام به اجرای عملیات‌های مشترک فرهنگی در منطقه ۶ تهران نموده است.

ریاست دوره‌ای این شورا، تا پایان سال ۱۴۰۳ به عهده‌ی حامد مهدی‌زاده، رئیس کلانتری ۱۰۷ فلسطین و دبیری آن برعهده‌ی حجت الاسلام احمد قادری می‌باشد.

ارسال نظرات