هدایت دینی مردم و پیشبرد اهداف انقلاب از وظایف اصلی حوزه علمیه است
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه در جلسه اساتید مدرسه علمیه امام حسین علیه السلام که روز یکشنبه برگزار شد با تشکر از مدیران، اساتید و عزیزانی که با انگیزه، نظم و همت سال تحصیل ۱۴۰۳ را شروع کردند، اظهار داشت: ماموریت اصلی حوزه علمیه و روحانیت هدایت دینی مردم و پیشبرد انقلاب اسلامی برای تحقق اهداف و آرمانهای انقلاب و تربیت کادر و نیروی تبلیغی در عرصه داخلی و در سطح بین الملل برای نظام اسلامی است.
آیت الله کعبی یکی از راههای مهم تربیت را تربیت فطری دانست و ابراز کرد: محور تربیت فطری بیدار کردن دلها است، باید به فکر بیدارشدن خود باشیم؛ موعظه امام خمینی (ره) در قبل و اوایل انقلاب این بود «قُل إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثنَى وَ فُرَدَى» و فرمودند یگانه راه برای اصلاح جهان قیام برای خداوند است؛ اساس بدبختیهای اسلام و مسلمین بخاطر قیام برای نفس است.
نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید براینکه امام (ره)، چون برای خداوند قیام کردند توانستند دلهای ملت ایران را متحول و یک انقلاب الهی، فطری و جهانی را شکل دهند، تصریح کرد: روحانیت و دانشگاهیان متعهد امام (ره) را همراهی کردند و انقلاب پیروز شد و ادامه دادند و انقلاب حفظ شد و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنهای حفظه الله از این سرچشمه نورانی معرفت و حکمت نوشید و توانست در این ۳۵ سال با حکمت، نورانیت، درایت و شجاعت کشور را به سمت پیشرفت و عدالت پیش برد و پرچم حسینی جهاد فی سبیل الله را برافراشته کند و در مقابل طاغوت اکبر و شیطان بزرگ ایستاده است.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم این مسیر را ادامه دهیم باید به فکر بیداری دل باشیم، گفت: رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۸۹ در جلسه شورای عالی حوزه علمیه فرمودند: این حوزه پنجاه هزار طلبه دارد و اگر بخواهد به جایی برسد باید حداقل سی و پنج هزار نفر آنها نماز شب بخوانند یعنی شوق و ذوق عبادت و معنویت داشته باشند ما نمیتوانیم بدون معنویت، عبادت و قداست اهداف حوزه و روحانیت را محقق کنیم.
نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه حوزهها و روحانیت مرزبانان و دیدهبانان دین و مدیران و مسئولان دین و دنیای مردم هستند، گفت: رسالت روحانیت رسالت انبیاء است و یکی از کارکردهای مهم انبیاء الهی انذار است و حتی در آیه "نفر" که میفرماید «فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ» فلسفه تفقه در دین را انذار دانسته است.
آیت الله کعبی افزود: خدای تبارک و تعالی به پیامبر (ص) میفرماید «قُلْ إِنَّمَا أُنْذِرُکُمْ بِالْوَحْیِ وَلَا یَسْمَعُ الصُّمُّ الدُّعَاءَ إِذَا مَا یُنْذَرُونَ»؛ وحی الهی برای انذار است؛ انذار یعنی بیدار کردن از خواب غفلت، هشدار دادن، بیدار کردن و حقایق عالم را با زبان فطرت به مردم رساندن است؛ انذار الزاماتی دارد و یکی از الزامات انذار معرفت قلبی است و انذار به نیاز به فقه القلوب دارد.
وی الزام دوم انذار را بصیرت خواند و گفت: بصیرت اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی وجود دارد؛ الزام سوم انذار، اشراف و احاطه به ماموریتهای دین، الزام چهارم، شناخت جامعه و مردم، الزام پنجم، تلاش مجاهدانه و با نشاط، الزام ششم، داشتن روحیه تحول و الزام هفتم این است که متکفل الزام باید منذَر باشد و ذهن و دل نورانی داشته باشد و بتواند تحول ایجاد کند.
نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در روایت آمده، سلف صالح هنگامی که همدیگر را میدیدند به سه امر اصلاح باطن، توجه به امر آخرت و اصلاح امورات خود با خداوند توصیه میکردند، تصریح کرد: خدای تبارک و تعالی در چند مطلب به پیامبر (ص) میفرماید بگو که من مامور شدم؛ «إِنَّمَا أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ رَبَّ هَذِهِ الْبَلْدَةِ»، همه معارف بر عبدالله نازل میشود، دوم «أُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَیْنَکُمُ» امر به عدالت شده است، امر سوم الهی امر به نماز است «وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا» و امر چهارم «وَأَنْ أَتْلُوَ الْقُرْآنَ» تلاوت معنوی قرآن است.
نویسنده: مهدی الهی