۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۷۶۵۴۴۴
آیت الله رمضانی:

نمی شود از اربعین سخن گفت اما به غزه نپرداخت

نمی شود از اربعین سخن گفت اما به غزه نپرداخت
رئیس مجمع جهانی اهل بیت در حاشیه تقدیر از فعالان رسانه ای اربعین از ضرورت انعکاس هنری ابعاد مختلف رویداد جهانی اربعین سخن گفت.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله رضا رمضانی رئیس مجمع جهانی اهل بیت در مراسم اختتامیه رویداد رسانه ای «نحن ابناءالحسین» که پیش از ظهر امروز در مجمع جهانی اهل بیت برگزار شد، با تشکر از فعالان اربعینی و خادمان رسانه ای اربعین گفت: از فعالیت های رسانه ای همه عزیزانی که در رویداد اربعین فعالیت های گسترده ای را شکل دادند تشکر می کنم و امیدوارم که خبرگزاری ابنا یک مرجع خبری برای همه رسانه ها در رویدادهای اینچنینی باشد.

وی در ادامه با اشاره به ایام هفته وحدت تأکید کرد: قواعد طلایی در آموزه های پیامبر در خصوص رفتار نیکو به فراوان دیده می شود اما اسلام دین رحمت در کنار مقاومت است. در فضای رسانه ای و سیاسی امروز به نام دفاع از حقوق بشر و با واژه های زیبا شاهد بدترین ظلم ها به کودک، زن و انسان هستیم.

آیت الله رمضانی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم از صفت جلال و جمال برخوردار است، تصریح کرد: جمال نبی اکرم در «رحماء بینهم» و جلال ایشان نیز در «اشداء علی الکفار» خود را نشان می دهد؛ حدود 400 آیه به حوزه مقاومت می پردازد که جلوه ای از جلال دین است و همچنین صفاتی مانند «جبار» و «منتقم» در صفات الهی از جلال دین هستند.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد صلح توسط حضرت مهدی بیان داشت: طبق قاعده قرآنی صلح باید بر محوریت عدل باشد و صلح مطلق که به هر خواسته ای از طرف مقابل تن داده شود مورد تأیید نیست.

رئیس مجمع جهانی اهل بیت با تقسیم بندی اربعین و عاشورا به سه عدد، گفت: یک عاشورا در سال 61؛ یک عاشورا هم در تاریخ؛ در آخر نیز یک عاشورا در دستان ما است؛ برخی عاشورای سال 61 را انکار و نفی کرده و معتقد هستند که یزید توبه کرده و یا اینکه یزید اجتهاد کرده که به خطا رفته است پس شایسته لعن و نفرین نیست.

وی ادامه داد: مانند روایتگری حضرت زینب نمی توان در تاریخ پیدا کرد و پیروزی مجاهدانه ای در این اتفاق رخ داده است؛ با مراجعه به متن تاریخ صحیح و کلمات حضرت زینب شاهد زیباترین کلمات هستیم که به بعد فرهنگی، سیاسی، معنوی و... اشاره می کند. در عاشورا دوگانه های ایمان و کفر و ایمان و نفاق وجود دارد که مورد اشاره حضرت زینب نیز بوده است. اگر با یک نگاه به پدیده تمدنی اربعین نگاه کنیم وظایف اصحاب رسانه و اصحاب هنر قوی می شود.

مهم ترین ابعاد اربعین باید با زبان هنر منتقل شود

آیت الله رمضانی با اشاره به اجتماع 12 ساله هندوها با جمعیت 30 میلیونی تأکید کرد: اجتماعات بزرگ مختلفی در دنیا برگزار می شود اما اجتماع اربعین منحصر به فرد است زیرا بیش از 21 میلیون نفر از 100 ملیت در سرزمین عراق جمع می شوند که یک فرصت بزرگ است و دشمن نیز در مقابله با این ظرفیت تمام تلاش خود را به کار می گیرد. مبلغان، صاحبان رسانه و صاحبان هنر باید با یک تصویرسازی صحیح جلوی تحریف را بگیرند زیرا دشمن در حال تلاش است.

وی در ادامه مقابله با تحریف ها را وظیفه عالمان دانست و با اشاره به ضرورت فعالیت هنرمندان گفت: بیان یکی از دریچه های اعجاز قرآن است که امروز هم همه را به تعدی و هم‌آوردی می طلبد. امروز هم این آیه دیگران را به تعدی می طلبد و اینگونه نیست که فقط تجربه کلان رسول خدا در همان دوران باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مهم ترین ابعاد اربعین باید با زبان هنر منتقل شود، تصریح کرد: عکاسی از مهمانداری عراقی ها یک هنری است که توانسته قلب های زیادی را متحول کند. بعد اخلاقی، سیاسی، فرهنگی و عاطفی اربعین از ابعاد مهمی است که می توان روی آن کار کرد. همه افراد حاضر سعی می کنند که فداکاری کرده با هر چیزی که دارند ایثار کنند و بارها دیدم افرادی که هیچ چیز نداشتند و با یک کارتون، زائران را باد می زدند.

وی در ادامه یکی از ویژگی های تمدن اربعینی را سلوک توحیدی دانست و گفت: اربعین می تواند انسان ها را به حرکت به سمت تحقق عدالت وادارد که باید برای تحقق عدالت هم هزینه بپردازیم؛ نمی شود از اربعین سخن گفت اما به غزه نپرداخت و در برابر ظلم ایستادگی نکرد.

آیت الله رمضانی در پایان وظیفه مهم اصحاب رسانه را تبیین اربعین با محتواهای مختلف دانست و آن را بزرگ ترین خدمت به جامعه اربعینی توصیف کرد.

ارسال نظرات