۲۷ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۷۹۱۶۰۳
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تشریح کرد؛

ارکان اصلی نظام سازی منابع انسانی و عناصر موثر در آن

ارکان اصلی نظام سازی منابع انسانی و عناصر موثر در آن
استاد گنجعلی، مباحث نظام مسائل و نظام مفاهیم، روش شناسی و مأخذشناسی را به عنوان ارکان اصلی نظام سازی مورد بررسی قرار داد و تاکید: بدون در نظر گرفتن این عناصر، نظام سازی منابع انسانی شکل نخواهد گرفت.
ویژه‌برنامه اعتکاف علمی مجتمع عالی تربیت مجتهد مدیر محمدیه در اردوگاه بزرگ فرهنگی و علمی امام صادق(ع) شهرستان دماوند برگزار شد.
 
در این ویژه‌برنامه که از دیروز آغاز شده و تا 2 روز آینده ادامه خواهد داشت، پیش نشست های متعددی در نظر گرفته شده است که یکی از این پیش نشست ها، نشست «مباحث نظام سازی منابع انسانی» بود که توسط اسدالله گنجعلی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام ارائه شد.
 
اسدالله گنجعلی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام در گفت وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اظهار داشت در این نشست، مدیریت منابع انسانی را مورد بررسی قرار دادیم و مباحث نظام سازی منابع انسانی را مطرح و مورد بحث قرار دادیم.
 
وی افزود: در این نشست، مهمترین مسئله در مدیریت منابع انسانی در کشور و مراحل مختلف نظام سازی ارائه شد و مباحث نظام مسائل و نظام مفاهیم، روش شناسی و مأخذشناسی را به عنوان ارکان اصلی نظام سازی مورد بررسی قرار دادیم. البته به دلیل محدودیت زمان نشست، تنها بخش مربوط به نظام مسائل را مطرح و مدیریت منابع انسانی در سطح بین المللی، ملی و راهبردی سازمان، مورد بررسی قرار دادیم.
 
وی بیان داشت: در این نشست آشنایی اولیه با مدیریت منابع انسانی رقم خورد و محتوای کامل آن در اختیار دانش پژوهان این عرصه قرار گرفت.
ارکان اصلی نظام سازی منابع انسانی و عناصر موثر در آن
 
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام با اشاره به مباحث مربوط به نظام سازی منابع انسانی ابراز کرد: در این حوزه اینگونه اعتقاد داریم که اگر مدیر موفقی بخواهد در سازمان مورد نظر، تاثیرگذار باشد، نباید برای اجرای امورات سازمان، دغدغه و همّ و غم داشته باشد؛ بلکه اصلی ترین دغدغه او باید ایجاد نظام سازی باشد؛ به گونه ای که وقتی از مجموعه سازمان خود، جدا می شود، خللی در امورات سازمان به وجود نیاید.
 
وی افزود: لازمه نظام سازی موفق، مسئله شناسی درست است و باید مسائل را در قالب نظام مسائل در نظر گرفت. اگر کسی بر این حوزه تسلطی نداشته باشد، طبیعتا توان ایجاد نظام سازی را پیدا نمی کند.
 
گنجعلی خاطرنشان کرد؛ ممکن است که برخی از افراد تسلط خوبی بر نظام مسائل و نظام مفاهیم داشته باشند؛ اما به دلیل این که به روش شناسی این حوزه، تسلط ندارند، نمی توانند نظام سازی کنند. روش شناسی این است که فرد، بتواند با استفاده از روش های علمی و فنی و دقیق از نظام مفاهیم استفاده کند تا نظام مسائل را حل و فصل کند.
 
وی افزود: عنصر چهارمی در این حوزه وجود دارد که با وجود داشتن نظام مفاهیم، نظام مسائل و روش شناسی نیز نمی توان نظام سازی کاملی انجام داد و آن عنصر، موضوع مأخذشناسی است و آن به این معناست که افراد باید با منابع و مراجع اطلاعاتی به صورت دقیق آشنا باشد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام در پایان تاکید کرد: در حوزه نظام سازی موفق باید به این نکات دقت داشته باشیم که برخی از مسائل این عرصه از لایه بین المللی بر ما بار می شود که افراد باید به این لایه ها نیز شناخت کافی داشته باشند.
ارسال نظرات