۲۹ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۷۹۱۶۹۱
آیت الله کعبی تأکید کرد؛

انفصال بین خط مشی گذاری‌های بر مدار دین و طراحی‌های حکمرانی علاج شود/ ضعف بینشی و ارزشی مسئولان؛ مانع شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی

انفصال بین خط مشی گذاری‌های بر مدار دین و طراحی‌های حکمرانی علاج شود/ ضعف بینشی و ارزشی مسئولان؛ مانع شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که باید در همه عرصه ها با بکارگیری کارشناسان مربوطه و اسلامی، برنامه های حکمرانی، متناسب با الگوهای اسلامی طراحی و اجرایی شود، از انفصال بین خط مشی گذاری های دینی و طراحی های حکمرانی انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی نماینده مجلس خبرگان رهبری در ویژه‌برنامه اعتکاف علمی مجتمع عالی تربیت مجتهد مدیر محمدیه که در اردوگاه بزرگ فرهنگی و علمی امام صادق(ع) شهرستان دماوند برگزار شد با اشاره به ابعاد تحول در دهه پنجم انقلاب اسلامی، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سی‌ویکمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) با عنوان «امام تحول» برش عمیق معرفتی به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، متناسب با دهه پنجم انقلاب اسلامی ارائه دادند که از زوایای گوناگون قابل تبیین و تشریح است.

وی افزود: آنچه باید مورد توجه ما قرار گیرد این است که در سایه مکتب انسان سازِ اسلام و هدایت های ولی فقیه، کارهای بزرگی شکل گرفته است؛ اما باید گفت که کوتاهی هایی هم در این مدت داشتیم که ناشی از ضعف ایمان، القای تردید و اعتماد بر نظریه های غیر دینی بوده است.

ابعاد تحول دهه پنجم انقلاب اسلامی

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: یکی از ابعاد مهم تحول در دهه پنجم انقلاب اسلامی- که باید اتفاق بیفتد- تحول عمیق معرفتی بر پایه شناخت و اجرایی کردن منظومه حیات بخش و تمدن ساز ولی فقیه است که دارای سه ضلع می باشد.

انتقاد آیت الله کعبی از انفصال بین خط مشی گذاری های دینی و طراحی های حکمرانی

وی اجتهاد اصیل را یکی از اضلاع تحول در دهه پنجم انقلاب اسلامی دانست و ابراز کرد: اجتهاد اصیل، متناسب با مقتضیات زمان با حضور مجتهدان مدیر و مدبر در خط مشی گذاری ها و برنامه های پنج ساله و نیز نظارت بر آن برنامه ها و اجرایی شدن برنامه ها در کشور، یکی از ملزوماتی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.

آیت الله کعبی تاکید کرد: باید در همه عرصه ها با بکارگیری کارشناسان مربوطه و اسلامی، برنامه های حکمرانی، متناسب با الگوهای اسلامی و چارچوب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و فرامین اسلام طراحی و اجرایی شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از انفصال بین خط مشی گذاری های بر مدار دین و طراحی های حکمرانی، ابراز کرد: مراکزی همچون مجتمع عالی تربیت مجتهد مدیر محمدیه و حوزه های علمیه باید انفصال میان خط مشی گذاری های بر مدار دین و طراحی های حکمرانی را علاج کنند.

ضرورت تربیت نیروهای متخصص برای استخراج نظامات

وی افزود: مخازن عمیق علمی، نیاز به تربیت نیروهایی است تا نظامات را استخراج کرده و با تربیت نیروهای متخصص و حضور عقل های استراتژیست، نواقص و کمبودهای این عرصه را جبران کنند.

آیت الله کعبی اظهار داشت: ضلع نظریه تمدنی اولین ضلع تمدن نوین اسلامی است و این ضلع، ماموریت حوزه های علمیه بوده و ضلع دوم آن، علم و فناوری است که مربوط به دانشگاه ها می باشد. باید دانست که تاکید امامین انقلاب اسلامی برای پیوند حوزه و دانشگاه برای تحقق حاکمیت اسلام و رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.

انتقاد آیت الله کعبی از انفصال بین خط مشی گذاری های دینی و طراحی های حکمرانی

وی افزود: لازمه پیشرفت در علم و فناوری، بدون ارتباط علم و فناوری محقق نمی شود و برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، پیشرفت در این عرصه نیز امری ضروری و مهم است.

هدف اصلی نهضت اسلامی، ایجاد تمدن نوین اسلامی

نماینده مجلس خبرگان رهبری ضلع سوم را ایجاد بازدارندگی در حوزه دفاعی عنوان و خاطرنشان کرد: اگر در این زمینه اقتدار و قدرت نداشته باشیم، تمدن های دیگر از شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی جلوگیری کرده و با آنان مقابله می کنند.

ضعف بینشی و ارزشی مسئولان و عدم شناخت آنان از نظامات جامعه اسلامی مانع بزرگ شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی

وی افزود: مسئولان انقلاب اسلامی باید باور داشته باشند که هدف اصلی نهضت اسلامی، ایجاد تمدن نوین اسلامی است و ضعف بینشی و ارزشی در میان مسئولان نسبت به آموزه های دینی و عدم شناخت آنان از نظامات جامعه اسلامی، می تواند مانع بزرگی برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی باشد.

انتقاد آیت الله کعبی از انفصال بین خط مشی گذاری های دینی و طراحی های حکمرانی

آیت الله کعبی تاکید کرد: نباید از تربیت نیروهای متخصص و شایسته در شکل گیری تمدن نوین اسلامی، غفلت شده و در این حوزه کوتاهی شود؛ چراکه در حکمرانی اسلامی نیاز مبرمی به نیروهای دغدغه مند و معتقد به انقلاب اسلامی داریم که باید به نیازهای این حوزه، پاسخ داده شود.

ارسال نظرات