ادعاهای عرفان حلقه مسلمات دینی را زیر سؤال میبرد/ دعوت به شورش مصداق بارز افساد فیالارض و محاربه است

حجتالاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به تشریح انحرافات فکری و کلامی عرفان حلقه و محمدعلی طاهری مؤسس این عرفان نوظهر پرداخت و گفت: عرفان حلقه تا آنجایی که بنده مطلع هستم، فرقه انحرافی است، هرچند آنها مدعی دین و اسلام هستند اما خب بعضی از اصول اسلام و مسلّمات دینی را همانند بحث توسل و بحث زیارت زیر سوال میبرند.
عرفان حلقه اصول مسلّم اسلام را به چالش میکشد
وی افزود: در آموزه های عرفان حلقه آمده است که اصلاً چه ضرورتی دارد که ما دین داشته باشیم؟ اساس دین و شریعت را زیر سؤال میبرند که ما نیازی به شریعت نداریم، نیازی به دین نداریم و انسان از طرق دیگر نیز میتواند به خدا برسد و هر دینی میتواند انسان را به خدا برساند، هرچند غیر اسلام باشد و یا اصلاً انسان هیچ مکتبی را، هیچ شریعتی را معتقد نباشد، مشکلی ندارد.
ادعاهای منتسب به این فرقه درباره قرآن
استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به اظهارات منتسب به این جریان درباره قرآن کریم، تصریح کرد: حتی نسبت به قرآن گاهی سخنانی از ایشان نقل شده که ادعای نقصان، ادعای تناقض، ادعای عدم وحی و وحیانی نبودن قرآن و اینکه سخنان یا نوشتههای خود پیغمبر است.
حجت الاسلام والمسلمین مجتهدشبستری بیان کرد: موارد انحراف فرقه عرفان حلقه زیاد است و قطعاً جزء فرقههای منحرف و گمراهکننده است که هم خودشان گمراهند و هم با این افکار و عقایدی که از آنها نقل میشود دیگران را به گمراهی میکشانند.
دعوت به اغتشاش؛ مصداق بارز افساد فیالارض
وی در ادامه با اشاره دعوت رئیس عرفان حلقه از هودارانش به خشونت و شورش علیه نظام گفت: دعوت به اغتشاش و شورش و حرکت مسلحانه، این در حقیقت مصداق بارز افساد فیالارض است.
حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری افزود: البته اگر قیام مسلحانه باشد که عنوان محاربه بر او تطبیق میکند و این افرادی که مسلحانه اسلحه بگیرند و در مقابل مردم و در مقابل مأمورین بخواهند اسلحه بکشند، قطعا عنوان محارب را پیدا میکنند و اگر عنوان محارب هم نباشد، عنوان مفسد فیالارض بر او تطبیق خواهد کرد.
تمایز فقهی محارب و مفسد فیالارض
وی به تشریح دیدگاه فقهی حکم محاربه پرداخت و بیان کرد: البته که حالا در فقه یک بحثی است که باید در خور خودش دنبال شود که محارب و مفسد فیالارض دو عنواناند یا محارب همان مفسد فیالارض است و آیه «یفسدون فی الارض» تعلیل عنوان محاربه است، ولی بسیاری از فقها نظرشان این است که عنوان افساد فیالارض یک عنوان مستقلی از محاربه است و دو عنوان است.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم ابراز داشت: محارب نیز مصداق مفسد فیالارض است، اما فساد فیالارض فقط مختص به محاربه نیست، از این رو کسانی که برخی از گناهان عمومی همانند صدمه زدن اموال عمومی و صدمه زدن به مردم صدمه را انجام دهند مکرراً این گناهان را مرتکب شوند، اینها مصادیق مفسد فیالارض خواهند بود.
همکاری رهبر عرفان حلقه با عوامل استکبار جهانی
حجتالاسلام والملسمین مجتهد شبستری اینگونه حرکات و دعوت به شورش و قیام مسلحانه علیه نظام را فتنهگری و افساد فیالارض دانست و تصریح کرد: این گونه دعوت ها و پیام ها مجازات افساد فیالارض را خواهد داشت که البته باید در محاکم قضایی به پرونده این افراد رسیدگی شود، مخصوصاً افرادی که چنین سابقههایی دارند.
استاد درس خارج حوزه علیمه قم بیان کرد: به طور قطع همکاری با رژیمهایی مثل رژیم جنایتکار اسرائیل در پرونده چنین افرادی وجود دارد و کسانی که امروز دعوت به شورش علیه نظام میکنند، این گونه افراد، فرقه ها و عرفان ها مستقیم یا غیرمستقیم عامل آمریکا و موساد در داخل کشور هستند.