بیانیه استاد محمدی در محکومیت بیانیه منتسب به الازهر
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، استاد سید صادق محمدی در نامهای به شیخ الازهر، موضعگیری اخیر این نهاد در محکومیت اقدام دفاعی ایران را موجب تعجب دنیای اسلام دانست و با طرح پرسشهایی فقهی و حقوقی، تأکید کرد: چرا شورای فتوای الازهر در برابر استقرار پایگاههای آمریکا که مبدأ حملات و کشتار بیش از ۱۶۰ کودک بیگناه است، سکوت کرده و آیا این رویکرد معلول فشار لابیهای سیاسی است یا منطق وحیانی؟
متن فارسی این بیانیه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتراحمدمحمداحمدالطیب
رئیس محترم دانشگاه الازهر
سلام علیکم ورحمة الله.
موضع گیری شورای فتوای الازهریعنی محکومیت دفاع مشروع ایران دربرابرتهاجم ناجوانمردانه آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی موجب تعجب زائدالوصف هرانسان آزاده ای وناراحتی دنیای اسلام شدو این موضع گیری به عنوان سندی مخالف باعقل ونقل، درتاریخ ثبت شد.
آیامطلع نمی باشیدکه آمریکاواسرائیل برای دومین باردرزمان مذاکره ودرماه مبارک رمضان، جنگی رابه ایران تحمیل کردند و این تهاجم ظالمانه با شهادت رهبرومرجع ومفتی عظیم عالم اسلام و#شهادت بیش از۱۶۰كودك بی گناه، شروع شد و مبدأبسیاری ازحملات دشمن، پایگاههای نظامی آمریکادر کشورهای همسایه ایران بوده و مبدأ تهاجم ازنظرحقوقی وارتکازعرفی وعقلایی خاك کشور مهاجم ،محسوب میگردد گرچه ازنظرجغرافیایی اینگونه نباشد.
جناب آقای دکتراحمداالطیب:
شمابه عنوان رئیس دانشگاه الازهرلازم است پاسخ دهید چرادراین بیانیه هیچگونه محکومیتی درمورد استقرار پایگاههای آمریکا درمنطقه وجودندارد؟ آیا ملاحظه نفرمودی که در فقه اهل سنت حتی خریدوفروشی که موجب سلطه کافربرمسلمان شودجایزنیست و محمد بن ادریس امام شافعی و دیگران دراین خصوص به آیه شریفه(لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا) تمسک نموده اند تاچه رسد به این حد از سلطه پذیری کشور های اسلامی.
جناب ریاست جامع الازهر:
آیا جهاد دفاعی ایران اسلامی ازمبدأشرارت مصداق آیه شریفه(فمن اعتدی علیکم فاعتدواعلیه بمثل مااعتدی علیکم) نیست وآیااگرکشوراسلامی مصرباهمین شرائط موردتهاجم قرارمی گرفت قضاوت شورای فتوای الازهراین چنین بودوآیااگردشمنی ازخانه همسایه شمابه خانه خودشماحمله می کردوشماچاره ای جزدفاع تهاجمی ازمبدأشرارت نداشتی این چنین قضاوت می نمودی وآیامحکومیت دفاع این چنینی ، مصداق( ولاتعاونواعلی الاثم والعدوان) نیست.
جناب آقای دکتراحمدالطیب:
جوازمحکومیت جهاددفاعی ازمبدأتهاجم ازکدام منطق اصولی ومبنای فقهی نشأت گرفته است. آیافقه مقاصدی ومانندآن تااین حدتنزل یافته است که مجوز محكومیت این گونه ازدفاع مشروع می گردد ولی مانع ازنام بردن مسبب کشتاربیش ۱۶۰کودک مظلوم می شودوتنهابه محکومیت کلی هدف قراردادن ساختمان مسکونی ومانندآن بسنده می کندوهمچنین مانع محکومیت قراردادن خاک کشوردراختیارآمریکا برای حمله به ایران می شود وآیا مجموع این بیانیه با آیه شریفه( لتجدن اشدالناس عداوة للذین آمنواالیهود والذین اشرکوا) کوچکترین سازگاری رادارد.
استاد ورئیس محترم جامع الازهرالشریف:
حق هرشخصیت حقیقی وحقوقی است که سؤال کندمبنای فقهی وحقوقی محکومیت ایران درجهاددفاعی ،آن هم یکسویه چیست و آیابراساس یک منطق وحیانی وعقلانی است ویامعلول فشارلابی های سیاسی بوده است والبته تاریخ به درستی قضاوت خواهدکرد وایران اسلامی به وظیفه شرعی خود درمقابل دشمن عمل خواهد کردولی شورای فتوا به عنوان مدعی این قضاوت نادرست بایدپاسخگو باشدچون براساس فرمایش رسول اکرم(ص) کلکم راع وکلکم مسئول عن رعیته.
ومطلب پایانی اینکه آقایان محترم عضوشورای فتوای وبرادران گرامی، بنیان گذارجمهوری اسلامی امام خمینی و رهبرشهید امام خامنه ای وحکومت جمهوری اسلامی ومردم ایران ازابتدای انقلاب بزرگترین منادی وحدت بوده و همواره تاکیدبردوستی واحترام به کشورهای اسلامی به ویژه کشور مصر، پایتخت تلاوت قرآن کریم وزادگاه قراء عظیم الشأن داشته اند ودرواقع رهبرمعظم انقلاب برای اعتلای نام اسلام درسایه اتحاد وبرادری ونبرد با دشمنان اسلام ناجوانمردانه به شهادت رسید لذا انتظار می رود شورای محترم فتوای الازهرالشریف به ویژه رئیس محترم دانشگاه الازهردربیانیه خودبه گونه ای بارنگری نماید که نتیجه آن جلوگیری ازسوء استفاده دشمنان اسلام گردد .
والسلام علی من اتبع الهدی
برادرشماسیدصادق محمدی
استاد خارج فقه واصول ورئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم
اول شوال ١٤٤٧هجری قمری
متن عربی این بیانیه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
سماحة الدكتور أحمد محمد أحمد الطيب
رئيس جامع الأزهر المحترم
السلام عليكم ورحمة الله.
إن موقف شورى إفتاء الأزهر في إدانة دفاع جمهورية إيران الإسلامية المشروع إزاء هجوم أمريكا و الكيان الصهيوني غيرالمروئي بعث الإستغراب الهائل في كل انسان حر و هموم عالم الإسلام و ثبت في التاريخ كوثيق مخالف العقل و النقل.
ألاتعلمون أن أمريكا و إسرائيل هاجموا إيران للمرة الثانية أثناء الحوار و في شهر رمضان المبارك و بدأ هذا التجاوز الظالم باستشهاد القائد و المرجع و المفتي الكبیر فی عالم الإسلام و استشهاد أكثر من مئة و ستين طفل و طفلة الأبرياء و كان مبدأ أكثر هجومات العدو مقرات أمريكا العسكرية في دول جيران إيران و إن مبدأ الهجوم من منظار قانوني و إرتكاز عرفي و عقلائي يحتسب أرض البلد المهاجم، ولو لم يكن هكذا من حيث جغرافي.
فضيلة الدكتور أحمد الطيب
علیکم کرئیس جامع الأزهر أن تعلنوا سبب عدم إدانتكم في البيان لاستقراء المقرات الأمريكية في المنطقة. أ لم تلاحظوا أن لا يجوز في فقه إخواننا أهل السنة البيع و الشراء مع الكافر الموجبان
لتسلطه على المسلم، و تمسك محمد بن إدريس الإمام الشافعي و غيره في هذا الخصوص بالاية الشريفة "لن يجعل الله للكافرين على المؤمنين سبيلا"، فضلا عن هذا الحد من قبول الدول الإسلامية للسلطة.
فضيلة رئيس جامع الأزهر
أ ليس الدفاع الجهادي لإيران الإسلامية مقابل مبدء الشرارة مصداق الاية الشريفة "فمن اعتدى عليكم فاعتدوا عليه بمثل ما اعتدى عليكم" و هل كان حكم شورى إفتاء الأزهر هكذا لو كان البلد الإسلامي مصر يتعرض مع هذه الشرائط و هل كنتم تحكمون هكذا لو كان يهجم على داركم عدو من دار جاركم و كنتم مضطرين للدفاع الهجومي مقابل مبدأ الشرارة و أ ليست إدانة هذا الدفاع مصداق "و لا تعاونوا على الإثم و العدوان"؟!
فضيلة الدكتور أحمد الطيب
من أي منطق أصولي و مبنى فقهي ينشأ جواز إدانة الجهاد الدفاعي؟! هل تنزل شأن فقه المقاصد و أمثاله إلى هذا الحد حيت يجوز إدانة هكذا الدفاع المشروع، لكن يمنع ذكر إسم سبب قتل #أكثر من مئة و ستين طفل و طفلة مظلومين و يكتفي بإدانة عامة لاستهداف البناء السكني و أمثاله و كذا يمنع إدانة عرض و فسح الأرض لأمريكا للهجوم على إيران الإسلامية و هل يتلائم مجموع هذا البیان الصادر مع الاية الشريفة "لتجدن أشد الناس عداوة للذين امنوا اليهود و الذين أشركوا"؟
أيها الأستاذ و الرئيس المحترم لجامع الأزهر الشريف
من حق كل شخصية حقيقية و حقوقية أن يسأل ما هو المبنى الفقهي و القانوني لإدانة إيران الإسلامية في الجهاد الدفاعي الأحادي؟ و هل تكون على أساس منطق وحياني و عقلاني أو هي معلول ضغط لوبي سياسي؟! و قطعا سيحكم التاريخ صحيحا، و تعمل إيران الإسلامية فی قبال العدو بوظيفتها الشرعية، لكن يجب أن لا ينسى شورى الإفتاء مسئوليته كمدعي هذا الحكم، كما قال الرسول الأکرم(ص) "كلكم راع و كلكم مسؤول عن رعيته."
و الكلام الاخر...
أيها الإخوة و الأعضاء المحترمون في شورى الإفتاء
إن مؤسس الجمهورية الإسلامية الإمام الخمیني و نائبه الشهيد الإمام الخامنئي و حكومتنا و شعبنا من بداية الثورة كانوا منادي الوحدة، مؤكدين دائما على الصداقة و الإحترام للدول الإسلامية و خاصة مصر، عاصمة تلاوة القران الكريم و مولد قراء عظماء؛ و في الواقع استشهد قائد الثورة المعظم مظلوما لإعتلاء إسم الإسلام في ظل الإتحاد و الأخوة و محاربة أعداء الإسلام، فيتوقع من شورى افتاء الأزهر المحترم و بخاصة رئيس جامع الأزهر أن يجددوا النظر في بيانهم بحيث ينتج منع أعداء الإسلام من إستغلال الفرصة.
أخوكم السید صادق المحمدی
أستاذ خارج الفقه و الأصول و رئیس لجنة أصول الفقه في الحوزة العلمیة في قم المقدسة
أول شوال ١٤٤٧ الهجري القمري