پژوهشگر حوزوی:
نباید از حقیقت انتظار برداشت انفعالی داشته باشیم
خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه یکی از آسیب های انتظار را برداشت ایستا و انفعالی از حقیقت انتظار عنوان کرد و گفت: برخی انتظار را محبوس کردن خود می دانند تا این که حضرت ظهور کند، امام خمینی(ره) می فرمایند« بعضی انتظار فرج را این می دانند که فقط در مسجد و حسینیه برای ظهور دعا کنند».
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، چهارمین روز از همایش راه وصال با موضوع «وظایف شیعیان در عصر غیبت»، سیام تیر در تالار بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
حجت الاسلام گرجیان، مدرس حوزه علمیه در این همایش گفت: هر شیء گران بهایی همانند اصول و ارزش های انسانی، همیشه در خطر سرقت است. امام زمان و مهدویت برای شیعیان جواهر گران بهایی است وباید از این جواهر با ارزش مراقبت و مواظب شود.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شناخت کامل مهدویت ضروری است، اشاره کرد: در کتاب غیبت نعمانی به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره شده است و حضرت می فرمایند« مهدی(عج) در پیکارهای خود با قضیه ای روبه رو خواهد شد که پیامبر(ص) با آن روبه رو نشده است؛ در زمان حضرت حجت عده ای هستند در لباس مسلمانان که کتاب خدا را تأویل می کنند، برعلیه امام عصر قیام می کنند و در برابر او ایستادگی می کنند».
این مدرس حوزه یکی از آسیب های انتظار را برداشت ایستا و انفعالی از حقیقت انتظار دانست، گفت: برخی انتظار را محبوس کردن خود می دانند تا این که حضرت ظهور کند، امام خمینی می فرمایند«بعضی انتظار فرج را این می دانند که فقط در مسجد و حسینیه برای ظهور دعا کنند».
وی با بیان اینکه در کنز الامال یکی از ویژگی های منتظران حضرت، زمینه سازی برای ظهور حکومت امام زمان(عج) ذکر شده است، اشاره کرد: امام سجاد در مورد ویژگی های منتظران می فرمایند «خداوند عقولشان را توسعه داد، فهم آنان را بیشتر کرده، به گونه ای که غیبت در نزدشان حضور است و گویا امام را می بینند و درست همانند کسی که پای در رکاب رسول خدا از جان خود گذشته است، جان فشانی می کنند».
حجت الاسلام گرجیان با بیان اینکه امام صادق(ع) منشوری از ویژگی های منتظران را معرفی کرده اند، بیان کرد: حضرت می فرمایند« قلبشان همانند پاره های آهن آب دیده است و هیچ دشمنی در آن رسوب نمی کند، شب را تا به صبح نمی خوابند، نماز عاشقانه می خوانند، زمزمه های شبانه دارند، زاهدان شب هستند وشیران روز».
این پژوهشگر حوزه علمیه یکی دیگر از آسیبهای دوران غیبت را استبعاد یعنی دور دانست زمان ظهور دانست، و گفت: بعضی از افراد ظهور حضرت حجت را همانند مسأله معاد بعید میدانند واین باعث ایجاد یأس در تحقق ظهور و ترک دعا می شود.
وی در پایان اظهار داشت: فلسفه غیبت قابل بیان کردن نیست و تنها می توان به حکمت غیبت پرداخت، زیرا اصل فلسفه غیبت، در هنگام ظهور بیان می شود./968/پ202/س
ارسال نظرات