۰۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۸۲۰۳۸
حجت‌الاسلام مبلغی:

بالاترین درصد حجاب و عفاف در جامعه مهدوی است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام مبلغی اظهار داشت: حجاب نماد اسلام و مذهب است و نشانه رفتن آن از سوی دشمنان در تهاجم فرهنگی در واقع نشانه رفتن هویت است، این هویت اگر لگدکوب شود خیلی چیز های دیگر بعد از آن فرو می ریزد.
2/ حجت الاسلام احمد مبلغي
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا،  حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مدرس درس خارج فقه و اصول، مسؤول پژوهشکده فقه و حقوق، مدیر مرکز تحقیقات مجمع تقریب و مؤلف بیش از هفتاد مقاله علمی و پژوهشی است. که پایگاه خبری حجاب به بررسی مهدویت و حجاب با توجه ویژه به زنان، نشسته است.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی معتقد است که در جامعه مهدوی هر کسی می تواند در کمترین زمان سوالات خود را از معصومین بپرسد و این نشان می دهد که زنان نیز همانند مردان از امکانات آن دوره استفاده می کنند که این نشانگر جایگاه قوی اجتماعی زنان در عصر ظهور است‌.

نوشتار یاد‌شده حاصل گفت‌‌وگوی خبرنگار پایگاه خبری حجاب با ایشان است که تقدیم علاقه‌مندان عرصه حجاب و عفاف می‌شود.

ـ در ابتدا بفرمایید‌، اعمالی که منتظران در زمان انتظار باید داشته باشند چه چیزهایی است‌؟

انتظار یک مفهوم شناخته شده و کلی است که در زمره مفاهیم شیعی جایگاه بسیار بالایی دارد. انتظار یک عمل است یعنی چیزی که تحت اراده قرار بگیرد و بشود آن را انجام داد یا نداد و تکلیف الهی به آن تعلق پیدا می کند چون می شود انتظار نداشت‌، داشتن انتظار به عنوان یک عمل عمل ارادی تلقی شده و از نگاه دین افضل اعمال تلقی شده است. انتظار یک عمل ساده نیست بلکه در پی آن انعکاس، بازتاب و حقایق بیشماری تحقق می یابد.

از جهت دیگر نیز می توان انتظار را یک کلان عامل به حساب آورد به این دلیل که با انتظار، فرصت ها و زمینه های دیگری نیز در کنارش انجام می شود.

باید گفت که صرف داشتن انتظار تنها، کافی نیست و انتظار باید به تناسب آن منتظران صورت بگیرد‌. جایگاه انتظار دل است و باید از موطنش به زبان جاری ساخت همچنین در رفتار نیز سعی کنیم رفتارمان نشانگر انتظارمان باشد.

ـ با توجه به هجمه های سنگین در جنگ نرم به اعتقادات مردم، راه های مقابله با این جنگ در بخش حجاب را بیان کنید؟

در مقابل حجاب، ظهور قرار ندارد، این فکر غلطی است که حجاب یعنی مخفی کردن، و اگر این طور باشد زن در زمان ظهور هم نقشی ندارد این طرز فکر در زمان ظهور هم معنی ندارد و ظهور امام زمان چون یقینی است و اگر حجاب معنایش این باشد که زن مخفی شود زن در زمان ظهور اصلا حضور ندارد.

زن به عنوان بخشی از جامعه و بخش تاثیرگذار که دارای کارکرد های منحصر به فردی هم هست در عصر ظهور که ظهور مطلق است هم زن و هم مرد بیشترین ظرفیت های خود را اظهار می بخشند. امام زمان (عج) ظهور پیدا می کند و با او تمام جامعه با تمام ظرفیت ظهور پیدا می کند.

حجاب در برابر حضور قرار ندارد، معنی حجاب به حضور زن، زن به عنوان یک کالا می پندارد و به معنی اخفا و پنهان داشتن چیزی که جامعه را به سمت فساد می کشاند که زن را به یک کالا و غیر برخوردار از یک نقش موثر و مثبت تبدیل می کند.

باید بکوشیم زن در عرصه های اجتماعی بیشترین ظهور و بروز را داشته باشد و نیز از تبدیل کردن خود به یک کالا بر حذر باشد‌، حجاب به معنی این‌که زن با یک بضاعتی در جامعه حضور پیدا نکند صحیح نیست،‌ چون اگر زن در خانه باشد که نیازی به حجاب ندارد و اگر در جامعه باشد نیاز به حجاب دارد . پیش فرض حجاب حضور زن در جامعه است.

زنان ائمه اطهار علیهم السلام در عرصه های مختلف شعر، سیاست، ‌فعالیت علمی‌، ‌فرهنگی و دینی بیشترین نقش را به تناسب زمان داشتند.

البته این هم درست است که بی حجابی می تواند یک خاستگاه باشد از طرف کسانی که با جامعه اسلامی دشمنی دارند و این حرکت آنها یک روزنه برای توطئه باشد.

بی حجابی به دلیل این‌که حجاب نماد اسلام و مذهب است به یک معنی نشانه رفتن هویت است، این هویت اگر لگدکوب شود خیلی چیزهای دیگر بعد از آن فرو می ریزد. باید توجه داشت که فرق است بین منکوب شدن یک نماد تا این‌که یک ارزش ساده ابتدایی فرو بریزد براین اساس حجاب جایگاه مهمی دارد و باید مورد توجه قرار گیرد .

ـ ویژگی های زنانی که از 313 یار حضرت هستند را بیان کنید؟ آیا دختران عصر حاضر می توانند شرایط حضور در یاران خاص حضرت داشته باشند.

به شکل مطلق در جامعه مهدوی وضعیت های آرمانی که رخ می دهد را اگر شناسایی کنیم و بعد نسبت زنان را با آن وضعیت لحاظ کنیم یکسری خصوصیات کلی به دست می آید و بانوان می فهمند که زن باید دارای چه خصوصیاتی باشد.

در جامعه مهدوی عدل به صورت مطلق مستولی می شود و عدل چیزی نیست جز قرار گرفتن هرچیزی در جایگاه مناسب خود، بر این اساس زن در این‌که هم خودش در یک جایگاه مناسب قرار گیرد و هم جامعه را به صورت متعادل حرکت دهد، نقش فراوانی دارد. زن نقش مهمی در این‌که جامعه را در مسیر عدالت و اعتدال قرار بدهد دارد بنابر این اولین ویژگی این است که زن باید بکوشد به عدل نزدیک شود و حدود خودش را بشناسد و در عرصه های مختلف عدالت را رعایت کند.

امروزه بحث زن و امنیت بحث مهمی است، بنابر این ما باید جامعه مان برنامه‌ریزی‌اش به این سمتی باشد که در حقیقت زن عاملی برای نا امنی جامعه نباشد و می توان گفت حفظ امنیت اجتماعی جامعه از خصوصیات عمومی آن، زنان است.

سومین خصلت این است که جامعه مهدوی، یک جامعه با عفاف است،‌ چه در زنان و چه در مردان،‌ اما در بحث زنان ، یک خانم باید عفت خود را در کمالش حفظ کند و به سمت عفاف نیز حرکت کند. اگر زن لباس عفت را از تن برکند جامعه رو به اضمحلال و نابودی حرکت می کند.

زنان باید در جهت علم و شکوفایی و رشد و فرهنگ و ویژگی های عامی که هرکسی باید داشته باشد، خود را سرامد کند.

یکسری خصلت ها که مربوط به پیش از ظهور است یعنی در شرایط دوران غیبت مثل داشتن انتظار ،‌ارتباط برقرار کردن به صورت درست یا توسل باید هرمرد و زنی رعایت کند.

ـ زن چه نقشی می‌تواند در پیش از ظهور آن حضرت ایفا کند و این‌که‌ نقش زن در تعجیل فرج حضرت چیست؟

ما نقش زن را از این حیث مهم و مؤثر می دانیم که زن دارای کارکرد‌هایی است که مرد از پس آنها بر نمی آید و انحصاری برای زنان است و اگر زن در جهت صلاح و فلاح قدم برندارد جامعه هرچند هم که کوشش کند نمی تواند فراهم کننده زمینه های ظهور باشد.

اصولا اگر زن به فلاح و صلاح نرسد آن جامعه به این امر دست نمی یابد‌، اگر هم فرض کنیم مردان به فلاح و صلاح برسند باز هم نمی توانند فراهم کننده زمینه باشند چون باید حتما زن خودش را پابه‌پای مرد‌ها در یک جایگاه صلاحیت یافته‌ای برای درک امام عصر‌(عج) نگه دارد به همین خاطر ما نمی‌توانیم عصر قبل از ظهور را منهای زن تصور کنیم.

زن دو کارکرد در عصر ظهور دارد‌، یکی شناخت فعالیت‌های سلبی و دیگری شناخت فعالیت‌های ایجابی است.

شناخت فعالیت های سلبی به این معنی است که شناخت پیدا کنیم نسبت به کارهایی که زن نباید انجام دهد‌. در واقع بی‌عفافی و بی حجابی و هر عمل ناروای دیگری را شامل می شود.

اما فعالیت های ایجابی این است که ما نیاز داریم اول زن را بشناسیم و کارکرد های منحصرش را در نظر بگیریم‌. اما متاسفانه در جوامع علمی و حوزوی ما چنین بحثی هنوز گشوده نشده است. نوعا وقتی بحث فعالیت زن می شود همین را می گوییم که حجاب داشته باشد اما اینجا نگفته ایم که زن چه کارکرد هایی داشته باشد و چه نقش هایی را می تواند در عرصه اجتماع و خانواده ایفا کند. چون ما در این زمینه کار تفصیلی و مفصل و تشریحی و تعبیر شده ای را نداریم؛ پس نمی توانیم به صورت دقیق این وظایف را تبیین و تعریف کنیم که وظایف زن در زمان قبل از ظهور چیست و نقش زن در ایجاد شرایط ظهور چیست.

بحث زن و تربیت، بسیار حساس و مهم است، بحث زن و آرامش بخشیدن به جامعه است، زن در قرآن عامل طمأنینه و عامل اطمینان و استقرار آرامش در انسان تفسیر شده است و ما باید این را در فضای اجتماعی تبدیل کنیم به یک کارکرد قوی‌تر و برجسته‌تر برای زن‌، زن و امنیت بحث مهمی است‌، امروز مقوله امنیت به اقتصاد و فرهنگ جامعه مربوط است، ما باید کارکردهای مثبت زن در فضای جامعه را برای تأمین امنیت جامعه شناسایی کنیم. خیلی از نا‌امنی‌های بازگشتش به این است که زن کارکرد خودش را هنوز نشناخته است. این مقولات را باید به شکل فنی و علمی بررسی و شناسایی کنیم و ببینیم که زن چه بخش های ویژه‌ای دارد و فضا را هم به زن بدهیم‌،‌ نباید در مورد زن تصور کنیم که زن باید حجاب را رعایت کند آن هم حجابی که به شکل سربسته تعریف شده که در نتیجه این حرکت اشتباه، زن از جامعه کنار گذاشته می‌شود.

ـ آیا با انجام گناه می‌توان ظهور حضرت را جلو انداخت؟

یک تلقی غلطی از این‌که به سمت ظهور می رود و جود دارد و آن این است که جهان پر از ظلم می شود؛ از این رو‌ برخی تصور کرده اند که برای تعجیل در ظهور حضرت باید گناه را زیاد کنند هیچ دلیلی وجود ندارد که بعد از پر شدن جهان از ظلم، انسان های خوب وجود نداشته باشند و مدعی این حرف دو دلیل است.

اول این‌که پر شدن جهان از ظلم به این معنی است که فضا بر انسان ها تنگ شده حتی انسان های شایسته؛ بنابر این سلاح های مدرن و نوع دستگاه ها و نوع امکاناتی که فراهم می شود ممکن است انسان ها هم دارای شایستگی باشند اما پیرامون آنها را ظلم فرا بگیرد چون پرشدن جهان از ظلم مساوی با بدشدن انسان‌ها نیست.

دلیل دوم این است که ما در کنار شرط اولی که باید جهان پر از ظلم شود تا حضرت ظهور کند شرط دیگری هم داریم و آن این‌که انسان‌ها باید متقاضی بقیت الله‌(عج) باشند. معنی این حرف این است که پر شدن جهان از ظلم این نیست که انسان ها ظالم باشند؛ بلکه این است که انسان های شایسته در بدترین شرایطی که جهان پر از ظلم شده و این ظلم از سوی عده ای مشخص است،‌ حتی عده قلیلی هم می توانند جهان را پر از ظلم کنند.

در عصر امام حسین(ع) هم، یزید فضا را پر از ظلم کرد‌،‌ آیا معنایش این بود که امام حسین(ع) هم منحرف شده بود؟ هرگز این طرز فکر صحیح نیست‌. ظهور امام عصر مستلزم جمع کردن بین این دو شرط است که در یک طرف مردم استعداد پیدا کنند و از یک طرف جهان پر از ظلم شود‌. همین است که فضا‌های مدرن آخر‌الزمان ظلم را می‌گستراند و بسط می دهد در عین حال و در آن شرایط انسان‌های شایسته هم حضور دارند‌.

ـ طبق مبانی اسلامی جایگاه زن در حکومت امام زمان(عج) چیست ؟

ما از روایات استفاده می‌کنیم که در زمان حضور حضرت صاحب الزمان‌، بالاترین درجه علم برای جامعه حاصل می شود و وقتی می گویند جامعه منظور مرد تنها نیست؛ بنابر‌این زن یک نقش و حضور علمی جدی قوی و نیرو‌مندی در مدینه فاضله مهدوی دارد اگر بخشی از جامعه که زنان تشکیل دهنده آن هستند، جاهل باشد جامعه به همان اندازه جهل دارد و نمی‌توان گفت تمام جامعه عالم است این در حالی است که در احادیث آمده جامعه به بالاترین سطح علمی می‌رسد‌.

نکته دوم در آن جامعه این است که هیچ گونه فسادی وجود ندارد اگر بخواهیم یک جایگاهی برای زندگی زنان در جامعه مهدوی تصور کنیم زن در یک وضعیت خوشبخت و خوب و برخوردار از بالاترین درصد حجاب و عفاف در آن جامعه است چون اگر این موارد یادشده نباشد، مستلزم فساد در جامعه است‌.

در جامعه مهدوی هر کسی می‌تواند در کمترین زمان سؤالات خود را از معصومین علیهم السلام بپرسد و این نشان می دهد که زن از امکانات آن دوره پا‌به‌پای مردان استفاده می‌کند و این نشانگر جایگاه قوی اجتماعی زنان در عصر ظهور است .

ـ از این که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم./917/د103/ص
ارسال نظرات