۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۸۲۲۸۰
دبیر شورای عالی اطلاع رسانی:

فناوری اطلاعات باید بتواند بازآفرینی دولت را در پی داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی گفت: فناوری اطلاعات باید بتواند این نوع حاکمیت را توسعه دهد که به آن بازآفرینی دولت یا حاکمیت گفته می‌شود و سبب ایجاد دولت دیجیتال خواهد شد.
حجت الاسلام شهرياري


به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از نورسافت، حجت الاسلام شهریاری در دومین جشنواره ارزیابی وب‌گاه‌های دولتی با تاکید بر ارزش‌های ذاتی و کارکردی فناوری‌های نوین اظهار داشت: سنجش ارزش‌های فناوری، مقوله ذاتی آن را در بر می گیرد و جوابی بر این پرسش است که آیا انسان واجد فناوری‌ها و ابزار آلات جدید بهتر است یا انسانی که این ابزار آلات را در اختیار ندارد.

وی با اشاره به وجود سه دیدگاه در مقوله فناوری اطلاعات گفت: نظریه اول معتقد است که فناوری باعث پیچیده شدن زندگی بشر شده و مانعی برای دسترسی به تعالی است. در این نظریه افراد معتقدند که با فناوری‌های نوین انسان به معنویت دست نمی‌یابد.

حجت الاسلام شهریاری ادامه داد: در نظریه دوم، افراد فناوری‌های نوین را فاقد ارزش مثبت و یا منفی می‌دانند و معتقدند که فناوری زمانی شکل خواهد گرفت که کارکرد آن را دریابیم در این صورت اگر هدف مثبت باشد فناوری به سمت کارکردهای مثبت آن سوق داده می شود و چنانچه هدف منفی باشد دچار فناوری سلبی خواهیم شد. در این نظریه فناوری دارای ارزش ایجابی و یا سلبی نیست.

این محقق حوزه و دانشگاه نظریه سوم ارزش‌های فناوری اطلاعات را مربوط به مثبت دانستن و واجد ارزش بودن فناوری در ذات خود عنوان کرد که باعث پیشرفت انسان می شود و گفت: این نظریه فناوری را ذاتا واجد ارزش مثبت تلقی می‌کند که استدلال آن نیز این است که نوآوری که خداوند متعال منشا آن است به نوعی در فناوری وجود دارد.

وی با اشاره به این نکته افزود: فناوری‌های نوین دارای کارکردهای منفی، می‌تواند ابزاری برای افراد شرور قرار گیرد، اما چنانچه کارکردهای آن ارزشمدار باشد، می تواند پیشرفت و عدالت کشور را رقم بزند.

حجت الاسلام شهریاری ارزشمداری فناوری اطلاعات را در 6 طبقه خلاصه کرد و گفت: این شش بخش می‌تواند نقشه ارزشی فناوری اطلاعات در رسیدگی حاکمیتی باشد.
وی به گام اول نقشه ارزشی فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: فناوری اطلاعات کمک می کند تا نیاز ضروری انسان مانند خوراک، مسکن و خانواده برطرف شود. اگر این چنین باشد فناوری در توزیع منابع بسیار موثر واقع شده است.

دبیرشورای عالی اطلاع‌رسانی گام دوم نقشه ارزشی فناوری اطلاعات را مربوط به موضوع سلامت دانست و ادامه داد: انسان از آن جهت که موجودی سالم است نیازمند تامین نیازهای جسمانی و حفظ اوضاع جسمانی، نظافت، سلامت و علاج بیماریها است.

وی اضافه کرد : ما باید واجد بانک‌های اطلاعاتی در بحث خدمت‌رسانی سلامت باشیم که در این بانک‌ها با ارائه کارت ملی سلامت بتوان انسان سالم را از بیمار تشخیص داد و ویژگی‌های سلامتی که در این کارت درج می شود نیازهای جسمانی افراد جامعه را برطرف کند. فناوری اطلاعات اگر بتواند ما را در دستیابی به سلامت کمک کند، ارزش خواهد بود.

حجت الاسلام شهریاری با اشاره به گام سوم نقشه ارزشی فناوری اطلاعات گفت: انسان از آن جهت که موجودی عاقل است نیازمند مجموعه‌ای از اوصاف نفسانی مانند طهارت، علم و حکمت، انضباط و خلاقیت و نوآوری است .

وی خاطرنشان کرد: انسان از آن جهت که یک موجود اجتماعی است، نیازمند ارتباطات سازنده با محیط زیست و با موجودات دیگر و انسان‌های دیگر است و از این جهت نیازمند عدالت، کرامت، مساوات، سازکاری و مدارا است که در این مقوله فناوری اطلاعات می تواند بسیار مفید واقع شود.

رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گام پنجم ابعاد ارزشی فناوری اطلاعات را مربوط به اجرای استقلال، عدالت اجتماعی، امنیت و اقتدار عنوان کرد و گفت: فناوری اطلاعات باید بتواند این نوع حاکمیت را توسعه دهد که به آن بازآفرینی دولت یا حاکمیت گفته می‌شود و سبب ایجاد دولت دیجیتال خواهد شد.

وی گام ششم ارزش های فناوری اطلاعات را بحث توحید و معنویت برشمرد و با تاکید بر اینکه انسان موجودی خداجو است و نیازمند معنویت و ایمان است، گفت: با نظر به دیدگاه اسلام، فناوری اطلاعات باید ما را به این سقف ارزشی برساند.

حجت الاسلام شهریاری با تاکید بر اینکه فناوری اطلاعات اگر بخواهد ما را از خدا دور کند باعث پیشرفت نیست، خاطرنشان کرد: اگر توسعه فناوری اطلاعات ما را از معنویت دور کند، ما نیم درصدش را هم نمی خواهیم .

وی با بیان اینکه ضریب نفوذ 50 درصدی فناوری اطلاعات مشروط بر حفظ ارزش‌ها مقبول است،، گفت: اولین ارزش تقیه به حدود الهی است. فناوری اطلاعات نباید ناقض فرامین الهی باشد.

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی گفت: اگر فناوری اطلاعات باعث توسعه هرزه گری شود و بی بند و باری بیاورد ما آن را نمی خواهیم. در این صورت دیگر ضریب نفوذ 50 درصد هم ارزشی ندارد.

وی در پایان توسعه فناوری اطلاعات را مقید به حدود الهی و الگوی ایرانی اسلامی دانست ./919/د102/ع

ارسال نظرات