۰۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۸۴۵۴۴
امام جمعه مشهد:

آمیخته شدن قرآن خوانی با قرآن دانی به بهربرداری از آن کمک می کند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد اظهار داشت: اگر مسلمانان به درستی به سراغ قرآن بروند و از روی حساب قرآن دان شوند و قرآن خوانی را با قرآن دانی آمیخته کنند بهره برداری آنها از قرآن بسیار زیاد و فوق العاده خواهد شد.
آيت الله علم الهدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس، در جلسه تفسیر قرآن که روز گذشته در مهدیه مشهد برگزار شد، بیان داشت:خداوند در آیه هفت از سوره یوسف می فرماید«لَّقَدْ کَانَ فِی یُوسُفَ وَإِخْوَتِهِ آیَاتٌ لِّلسَّائِلِینَ»، یقیناً پروردگارت دانا و حکیم است، بى تردید [ در داستان ] یوسف و برادرانش نشانه هایى [ از ربوبیّت ، رحمت و لطف خدا ] براى مردم کنجکاو است.

امام جمعه مشهد مقدس گفت: کلمه آیه عبارت است از توجه کردن و قصد جا انداختن؛ هنگامی که انسان تصمیمی می گیرد و می خواهد مطلبی را جا بیاندازد از بیان و شیوه ای خاصی استفاده می کند که به آن بیان آیه می گویند؛ بنابراین اگر بخواهیم برای آیه ترجمه فارسی پیدا کنیم چون ابزار اصل جا انداختن است، بهترین ترجمه برای آن علامت، نشانه، کد و پیام است.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: اینکه در متن آیه به یوسف و برادرانش اشاره شده است دلیل خاصی دارد و دلیل آن این است که داستان یوسف از سوی برادرانش شروع می شود و به برادرانش ختم می شود؛ و در آخر داستان برادرها توبه می کنند و خدا توبه آن ها را می پذیرد و به بندگان صالح خدا تبدیل می شوند.

وی با بیان اینکه کلمه «لِّلسَّائِلِینَ» یعنی بر او(خدا) همه سؤال کنندگان هستند و مخاطب آن عده ای خاص نیستند، اشاره داشت: عده ای از انسان ها به قرآن مراجعه می کنند و سؤال دارند، اما عده ای به قرآن مراجعه می کنند تا سؤال ایجاد کنند و می خواهند قرآن را به استخدام خود درآورند، همانند مستشرقین که از سوی کفار تأمین مالی می شدند تا نسبت به علوم اسلامی آگاهی پیدا کنند و بیاموزند که چطور اسلام را می توان متوقف کرد و امروز این افراد در جامعه وجود دارند.

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: عده ای دیگری به سمت قرآن ودین می آیند تا برای نظریه خود دلیل قرآنی ایجاد کنند وسپس نظریه خود را در جامعه جا بیاندازند، این افراد همانند گروهک منافقین هستند که در اوایل انقلاب چینین کارهای انجام می دادند و آیات را تحریف می کردند تا خود را متشرع جلوه دهند.

امام جمعه مشهد گفت: گروه دیگری که به سوی قرآن می آیند افرادی هستند که در زندگی خود سؤال هدایتی دارند و برای پاسخ گرفتن سؤال خود به سراغ قرآن می ایند؛ زیرا انسان از لحظه ای که متولد می شود تا آخرین نفس هایی که می کشد همواره با سؤالاتی روبه رو می شود؛ و این آیه برای افرادی است که همواره با سؤال چه کنم مواجه می شوند.

وی ادامه داد: افرادی که به سؤال چه کنم مواجه می شوند و همیشه این سؤال را دارند آیه«لَّقَدْ کَانَ فِی یُوسُفَ وَإِخْوَتِهِ آیَاتٌ لِّلسَّائِلِینَ» را بخوانند وبدانند که حلال مشکلات تنها خدا است و مقصود از سائلین خودشان هستند.

آیت الله علم الهدی در پایان اذعان داشت: اگر مسلمانان به درستی به سراغ قرآن بروند و از روی حساب قرآن دان شوند و قرآن خوانی را با قرآن دینی آمیخته کنند بهره برداری آنها از قرآن بسیار زیاد و فوق العاده خواهد شد./968/پ202/ص
ارسال نظرات