۰۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۴:۰۸
کد خبر: ۸۵۱۲۱
آیت الله مصباح یزدی:

تقدم اختیار پیامبر بر بعثت او، تقدم غیب بر شهود است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه تقدم اختیار پیامبر بر بعثت او، تقدم غیب بر شهود است گفت: نور آن حضرت با نور چهارده معصوم متحد است، از این رو نور متعلق به این بزرگان هدف اصلی خلقت است.
آيت الله محمد تقي مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، شنبه شب، در ادامه بحث تفسیر خطبه فدکیه که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، تصریح کرد: خدا قبل از اینکه عالم هستی را خلق کند، ائمه اطهار(ع) و پیامبر گرامی اسلام را خلق کرد تا تقدیرات حتمی او تحقق پیدا کند.

وی ادامه داد: خدا پیامبر(ص) را برگزید و انتخاب کرد در عالمی که هنوز هیچ مخلوقی نبود، چون پایان کارها و جایگاه مقدرات را می دانست.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه با بیان اینکه تقدم اختیار پیامبر(ص) بر بعثت او، تقدم غیب بر شهود است گفت: پیامبر گرامی اسلام، کامل ترین مخلوقی است که در عالم هستی پیدا می شود و او هدف اصلی خلقت می باشد.

وی افزود: خدا وقتی می خواهد جهان هستی را خلق کند و بیافریند، چنین هدفی را مدنظر دارد و آن وجود نازنین و مقدس حضرت محمد(ص) است

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: نور آن حضرت با نور چهارده معصوم(ع) متحد است، از این رو نور متعلق به این بزرگان هدف اصلی خلقت است، بقیه همه طفیلی هستند.

وی جایگاه ائمه اطهار و چهارده معصوم(ع) را بسیار برجسته توصیف کرد و گفت: تمام دنیا به یک ارزن نمی ارزد، بعد از چهارده معصوم که هر تار موی شان به همه عالم می ارزد، افرادی در بین مردم کم و بیش پیدا می شوند و ما باید از خدا بخواهیم که به ما عقل و فهم لازم را عطا کند که این مراتب را با آن سلسله اختلاف آن درک کنیم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: اگر کسانی باشند که آنها را تعلیم دهند و یادآوری کنند، ممکن است رشد و تکامل پیدا کنند و لیاقت بهشت را کسب نمایند، اما اگر پیامبران نباشد، عقل شان برای رسیدن به این نقطه از تعالی کفایت نمی کند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم، گفت: در میان انسان ها افرادی هستند که چنین استعدادی را دارند، فرستادگانی از آن لیاقت دارندگان را انتخاب می کنند و غیب را به آنها می نمایانند و آنها نیز دست ما را می گیرند و ما را هدایت می کنند.

وی با تبیین اهداف و فلسفه بعثت انبیاء الهی اظهار داشت: در طرح اولیه خلقت برای اینکه انسان هایی لیاقت استعداد و دریافت رحمت های الهی را کسب کنند، باید منظور شود که پیامبرانی بیایند و الا نقض غرض می شود و خلاف حکمت است، این مربوط به مقام علم است، در مقام اجرا نیز باید طراحی هایی عملیاتی شود.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فضیلت لیالی قدر تاکید کرد: اصل قدر به معنای اندازه گیری است، تقدیر یعنی مهندسی عالم.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: ما وقتی بخواهیم یک پروژه عظیم را بشناسیم باید بدانیم کاری که می کنیم برای چه اهداف و اغراضی است، این امر معلوماتی می خواهد و اولین قدم برای کسب آن معلومات نیز علم و آگاهی است که باید بدست بیاوریم و بعد بررسی می کنیم که این کار نیازمند چه مقدمات و مؤخراتی است.

وی تاکید کرد: کارهای خداوند تبارک و تعالی برخلاف امور بشری، زمان در آن دخالت ندارد، این ما انسان ها هستیم که نیازمند زمان و مکان هستیم که باید برای یک کار ابتدا فکر کنیم و بعد برنامه ریزی هایی را انجام دهیم، این موضوع نقص ما را نشان می دهد که باید این مراحل عریض و طویل را طی کنیم./924/پ201/ج

ارسال نظرات