۱۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۸۵۷۳۵
عنوان برترین کتاب در حوزه علوم قرآنی؛

بیولوژی نص؛ نشانه‌شناسی و تفسیر قرآن

خبرگزاری رسا ـ در مراسم اختتامیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، کتاب «بیولوژی نص؛ نشانه‌شناسی و تفسیر قرآن» نوشته حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا به عنوان برترین کتاب در حوزه علوم قرآنی دست یافت.
بيولوژي نص


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در مراسم اختتامیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که 12 شهریورماه، پس از نماز مغرب و عشاء در محل محراب شبستان مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد، کتاب «بیولوژی نص؛ نشانه شناسی و تفسیر قرآن» نوشته حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیات علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان برترین کتاب در حوزه علوم قرآنی دست یافت.

کتاب «بیولوژی نص؛ نشانه‌شناسی و تفسیر قرآن» در پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یازده فصل به نگارش درآمده و دارای سه بخش با عنوان ضمیمه است.

در مقدمه این اثر به قلم حجت‌الاسلام قائمی‌نیا می‌خوانیم: «بیولوژی نص نه تحقیقی در باب نشانه‌شناسی و نه تفسیری بر قرآن است، بلکه باید آن را تحقیقی در باب ارتباط نشانه‌شناسی و تفسیر قرآن دانست. از این‌رو، بیولوژی نص تحقیقی بینارشته‌ای است که ارتباط دستاوردهای دو حوزه مختلف، اما مرتبط؛ یعنی دانش نشانه‌شناسی و تفسیر قرآن را بررسی می‌کند و بر اساس دستاوردهای این دانش به تامل در تفسیر قرآن و تاثیر آن در این حوزه می‌پردازد. همچنین، این اثر تلاشی برای یافتن راهی برای فهم این کتاب آسمانی بر اساس روش‌های نوین است.»

این اثر از لحاظ روش‌شناختی در 2 حوزه فعالیت دارد؛ نخست آن که آرا و دیدگاه‌های نشانه‌شناختی را در سیاق و بافتی جامع می‌بیند.

«نشانه شناسی؛ مفاهیم و کلیات»، «ارتباط وحیانی»، «ماهیت و ویژگی نص»، «نص و فعالیت های تفسیری»، «تحلیل ساختار نص»، «معانی و دلالت های نص»، «نص و سیاق»، «ساختار روایی نص»، «تفسیر بینامتنی قرآن»، «بسط معانی بینامتنی» و «پایان ناپذیری معانی نص» عناوین این یازده فصل را تشکیل می‌دهند.

همچنین کتاب «بیولوژی نص» دارای سه ضمیمه است. عنوان ضمیمه اول آن «معناشناسی قرآن، راهی به جهان‌شناسی آن» است که به بررسی دیدگاه معناشناسی قرآن از نگاه ایزوتسو می‌پردازد. ضمیمه دوم کتاب «ارتباط وحیانی و تاریخیت نص» نام دارد که به بررسی تاریخی نص، یعنی دیدگاه نصر حامد ابوزید اختصاص دارد و آخرین ضمیمه نیز «مدل ارتباط متنی اکو» است که این مدل را به اجمال همراه با نمودار نشان می‌دهد.

گفتنی است، کتاب بیولوژی نص؛ نشانه‌شناسی و تفسیر قرآن در شمارگان 2500 نسخه، 640 صفحه و به قیمت هفت هزار و پانصد تومان به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. /920/پ202/ع

ارسال نظرات