۱۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۸۶۹۵۵
در مشهد؛

سلسله نشست‌های ولایت فقیه مبانی و دیدگاه‌ها آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین نشست از سلسله نشست های «ولایت فقیه؛ مبانی و دیدگاه ها» صبح امروز در مشهد برگزار شد.
ولايت فقيه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نخستین نشست از سلسله نشست های «ولایت فقیه؛ مبانی و دیدگاه ها» صبح امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین مهدی هادوی تهرانی، مدرس سطح عالی حوزه علمیه و عضو هیأت امنای پژوهشگاه علوم اسلامی و مطالعات فرهنگی در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی در این نشست که به بررسی «سیر تاریخی نظریه ولایت فقیه در تفکر فقهای شیعه» پرداخت و گفت: گروهی که نظریه ولایت فقیه را مسأله‌ای ابداعی می‌دانند به این دلیل است که دنبال لفظ و اصطلاح ولایت فقیه در متون و منابع فهقی هستند در حالی که اگر مفاد و محتوای ولایت فقیه را در نظر بگیریم این بحث به هیچ وجه بحث جدیدی نیست؛ بلکه حتی در فقه اهل سنت نیز همین‌طور است.

وی در ادامه ضمن بررسی نظریه ولایت فقیه در آثار شیخ مفید، ابوصلاح الحلبی، شیخ ابن ادریس الحلی و صاحب جواهر یادآور شد: در آثار همه این بزرگان که از قهرمانان عرصه فقه به شمار می روند به صورت محتوایی به ولایت فقیه و شرایط آن اشاره شده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که ولایت مطلقه«‌در مقابل متجزی» مورد توافق بیشتر فقهای شیعه است. تأکید کرد: با بررسی آثار فقهای شیعه مشخص می شود که ولایت فقیه بحثی نیست که از سوی امام خمینی(ره) یا مرحوم نراقی ابداع شده باشد بلکه در نخستین آثار فقهی شیعه وجود داشته و جزء مسلمات شیعه به شمار می رود.

گفتنی است، سلسله نشست های ولایت فقیه؛ مبانی و دیدگاه ها از سوی معاونت فرهنگی و پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با همکاری معاونت پژوهش مرکز آموزش عالی المصطفی به همراه سیرمطالعاتی دانش پژوهان این مراکز در زمینه ولایت فقیه هر ماه با حضور اساتید و علمای برجسته کشور برگزار می شود./930/پ202/س
ارسال نظرات