۰۴ آذر ۱۳۸۹ - ۰۰:۲۳
کد خبر: ۹۱۴۰۵
مدیر گروه فلسفه فرهنگستان علوم قم:

تعبد به وحی در فلسفه اسلامی اصل است

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه فلسفه فرهنگستان علوم قم با اشاره به شاخصه های فلسفه اسلامی، گفت: فلسفه اسلامی مبتنی بر پیش فرض های دینی و مذهبی است و تعبد به وحی در آن اصل کلیدی و مهم به حساب می آید.
همايش روز جهاني فلسفه
حجت‌الاسلام احمد زنگنه مدیر گروه فلسفه فرهنگستان علوم قم، در حاشیه برگزاری هشتمین همایش روز جهانی فلسفه که در سالن همایش های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی در تهران برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهداف حضور فرهنگستان علوم اسلامی دفتر قم در این همایش، گفت: فرهنگستان علوم اسلامی یک فضای آکادمیک در راستای تولید علوم متناسب با توسعه اسلامی است.

وی در ادامه به تبیین تفاوت های فلسفه اسلامی و فلسفه غربی پرداخت و بیان داشت: فلسفه غربی مبتنی بر پیش فرض های مادی و دنیوی است، از این رو نمی تواند کنترل عالم را به دست بگیرد.

مدیر گروه فلسفه فرهنگستان علوم قم تصریح کرد: بر خلاف فلسفه غرب، فلسفه اسلامی مبتنی بر پیش فرض های مذهبی و دینی است و تعبد به وحی در آن اصل می باشد و این عقلانیت مبتنی بر وحی در فلسفه غرب وجود ندارد.

وی با بیان اینکه فلسفه غرب در جهت عمل و نظر ضعف های بسیاری دارد، ابراز داشت: این مساله ناشی از این است که در فلسفه غربی به دلیل اتکای آن به مبانی مادی گرایانه، نسبت بین نظر و عمل به دقت مورد لحاظ قرار نگرفته است.

حجت الاسلام زنگنه با اشاره به انصراف یونسکو از حضور در همایش روز جهانی فلسفه اظهار داشت: انصراف یونسکو از حضور در این همایش به این دلیل است که عجز و ناکارآمدی شان برملا نشود، البته در این بین مسائل سیاسی نیز نقش دارد.

مدیر گروه فلسفه فرهنگستان علوم قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گروه فلسفه فرهنگستان علوم قم با سی اثر علمی و کتب و پژوهش های مبنایی و راهبردی متناسب با موضوع همایش در نمایشگاه عرضه دستاوردهای فلسفی ایران حضور پیدا کرد. /924/پ202/ص
ارسال نظرات