۰۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۹۱۴۵۱
آیت الله علم الهدی:

جهانی شدن اسلام در گرو احیای تفکر غدیر است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد غدیر را یک تفکر و اندیشه دانست و گفت: اگر امروز اسلام بخواهد در دنیا احیا شود تنها در سایه تفکر غدیر ممکن است.
آيت الله علم الهدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد شب گذشته در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی با اشاره به آیه «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم ... فلاتخشوهم و تخشونی..» اظهار داشت: خداوند در این آیه شریفه پس از ابلاغ وصایت حضرت علی(ع) در روز غدیر می فرماید امروز که علی(ع) به عنوان ولی و سرپرست شما تعیین شد کافران از دین شما ناامید شدند پس از آنان نترسید و خشیت شما تنها از من باشد.

تداوم نبوت در خط امامت موجب یاس دشمنان است

وی با بیان این که خشیت و خوف هر دو به معنای ترس هستند، اما خوف کلی و عام است، گفت: خشیت نوع خاصی از ترس است. هنگامی که قدرت و هیبتی در برابر بینش انسان جلوه کند حالت وحشتی به او دست دهد که آن را خشیت گویند پس خشیت ناشی از هیبت صاحب مقام بوده و مانند خوف از روی ترس خطر و ضرر نیست.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: خداوند پس از معرفی حضرت علی(ع) به جانشینی پیامبر(ص) این عبارت ها را می فرماید یعنی پس از این دیگر قدرت کافران در مقابل بینش شما جلوه نکند چرا که قدرتمندتر از هر صاحب قدرتی در رأس حکومت و مدیریت شما قرار گرفته است.

امام جمعه مشهد افزود: در اینجا ممکن است سؤال شود که مگر خداوند بر اساس علم خود نمی دانست که غدیر هفتاد روز بیشتر دوام نخواهد یافت و از مسیر خود منحرف شده و موجب امید کفار در براندازی دین می شود؟ در پاسخ باید گفت مراد خداوند در این آیه اجرای قطعی حاکمیت و مدیریت حضرت علی(ع) نیست که اگر مدتی بعد محقق نشد دیگر غدیر فراموش شود و پیامش از یاد برود؛ غدیر یک جریان اجرایی نیست بلکه یک ساختار فکریست.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: از غدیر دیروز تا غدیر امروز 1400 سال می گذرد اگر غدیر دیروز را بنگریم پیامبر(ص) حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین بلافصل خود معرفی کرده ولی صورت اجرایی نمی پذیرد و بعد از رحلت ایشان مردم با تکیه بر رأی خود بر خلاف امر نبی(ص) غیر علی(ع) را در رأس حکومت قرار می دهند اما اکنون پس از چهارده قرن اینکه ما به نام غدیر دور هم جمع شده و جشن می گیریم و غدیر را اثبات می کنیم برای این نیست که تاریخ به عقب بازگشته و حق به حق دار برسد.

وی ابرازد اشت: سالروز غدیر، یادآوری یک حادثه تاریخی در هزار و 400 سال گذشته نیست بلکه یک تفکر است که امروز در دنیا مطرح است که آیا رهبر امت اسلام باید در تداوم وحی باشد یا خارج از ان و دین پیامبر(ص) نباید در رهبری امت دخالت نداشته باشد؟ اگر ظاهر غدیر را بخواهیم توجه کنیم هیچ عیدی مصیبت بارتر از آن نیست چرا که دو قربانی در پی داشت پس دیگر اصولا غدیر عید نخواهد بود.

جهانی شدن اسلام در گرو احیای تفکر غدیر است

آیت الله علم الهدی ادامه داد: این که غدیر را به عنوان «عیدالله الاکبر» عید می گیریم به خاطر این است که غدیر یک تفکر و اندیشه است که اگر امروز اسلام بخواهد در دنیا احیا شود فقط در سایه تفکر غدیر ممکن است، اگر تفکر اسلام بخواهد جهانی شود تفکر غدیر باید احیا شود چرا که مصداق حرف پیامبر(ص) در غدیر، حکومت امیرالمومنین(ع) بود اما اصل پیام ایشان این بود که ای مردم با مرگ من رهبری از بین نمی رود و پس از من نیز وحی و دین باید مدیریت شما را در دست گیرد.

وی اظهار داشت: ملاک رهبری علی(ع) در خطبه غدیر یک جمله بیان شده است و آن این که پیامبر(ص) فرمودند من هیچ نمی دانستم مگر آنکه به علی(ع) آموختم و غیرعلی(ع) هیچ کس نمی داند پس آنچه باید بر شما حکومت کند دین، علم و وحی پیامبر(ص) است که در دست حضرت علی(ع) است نه غیر او و هر حکومتی غیر از حکومت علی(ع) بر شما حکومت الله نخواهد بود.

بیعت غدیر بیعت با همه ائمه اطهار بود

امام جمعه مشهد با تأکید براین که خطبه غدیر تنها یک کلمه یا جمله نیست ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) بیش از یک ساعت در قالب این خطبه با مردم صحبت کرده و فرمودند حکومت و سیاستی که در آن دین نباشد نمی تواند امت اسلام را اداره کند، ایشان در غدیر تنها از حضرت علی(ع) حرف نزد بلکه در مورد همه ائمه اطهار(ع) صحبت کرده و برای همه آنان از مردم بیعت گرفت.

پیامبر اسلام در غدیر، آمیختگی سیاست امت اسلام با دین را تبیین کردند

وی گفت: اگر امروز کسی سکولار شد و دنبال لیبرال دموکراسی رفت، شیعه و مسلمان نیست چرا که مسلمان به فرموده پیامبر(ص) نمی تواند غیر از حکومت دینی حکومت دیگری را بپذیرد؛ اینکه برخی جریانات سیاسی ژست روشنفکری به خود گرفته و بگویند لیبرال دموکرات اسلامی هستیم مانند این است که بگویند مارکسیست اسلامی هستیم، مضحک و معنایش این است که حاکمیت از آن مردم است، این عین شرک به خداست و مثل اینکه کسی بگوید من مشرک مسلمان هستم.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: ازنکات مهم غدیر این است که سکولارها ازنظر ما نه تنها شیعه بلکه مسلمان نیستند چرا که سکولاریزم ضد غدیر است؛ پیامبر اسلام اعلام کرد سیاست، مدیریت و حکومت امت اسلام فقط باید درسایه وحی باشد و تداوم وحی در رهبری امت فقط از طریق خط ولایت و امامت امکان پذیر است. در طول تاریخ جز چند ماه خلافت حضرت علی(ع) و امام حسن(ع) جامعه اسلامی نداشته ایم و همه جوامع، جامعه شرک و فساد و کفر بوده است، اما پس از انقلاب اسلامی که در اثر تفکر غدیر بود خط امامت و ولایت در جامعه ما حاکم شد.

وی با تأکید براین که پیامبر(ص) در غدیر، مسأله آمیختگی سیاست امت اسلام با دین را تبیین کردند خاطرنشان کرد: مصداق این آمیختگی در آن زمان، حکومت حضرت علی(ع) بود و در زمان ما این مصداق حکومت حضرت مهدی(عج) است. نام مهدی(عج) نخستین بار در روز غدیر از لبان پیامبر اسلام(ص) شنیده شد و فرمود من مظهر خدا هستم و بعد از من علی و نسل او.

منکر ولایت فقیه منکر ولایت امیرالمومنین است

امام جمعه مشهد با بیان این که بیعت مردم در غدیر سال دهم هجرت، بیعت با همه ائمه اطهار(ع) بود یادآور شد: امروز کسی که حضرت مهدی(عج) را انکار کند حضرت علی(ع) را انکار کرده چرا که ولایت و حاکمیت مهدی(عج) ولایت و حاکمیت علی(ع) است و حضرت مهدی(عج) امروز ولایتش را از طریق ولایت فقیه اجرا می کند.

عضو مجلس خبرگان تأکید کرد: به فرموده خود امام زمان(عج)، مجری و ضامن اجرای ولایت ایشان در رهبری، سیاست و مدیریت جامعه اسلامی، مجتهد جامع الشرایط (ولی فقیه) است بنابراین منکر ولایت فقیه، منکر ولایت امام مهدی(عج) و حضرت علی(ع) است./930/پ201/الف
ارسال نظرات