۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۹۲۵۴۳
عاشورا؛ نبرد فتنه و بصیرت(15)؛‌

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم: هیچ قیامی بدون مکتب حسینی به کمال نمی‌رسد

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که راه امام زمان(عج) تنها از طریق مکتب امام حسین(ع) تعقیب می‌شود، گفت: هیچ قیامی بدون مکتب حسینی به وجود نمی‌آید و به درجه کمال نمی‌رسد.
عزاداري امام حسين ، محرم، عاشورا



آیت‌الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، فرا رسیدن دهه محرم و ایام شهادت امام حسین(ع) و 72 تن از یاران باوفای ایشان را تسلیت گفت و با بیان این‌که همه مؤمنان برای عزاداری ثالار شهیدان محیا می‌شوند، اظهار داشت: زنده نگه‌داشتن عزاداری‌ها‌ برای رسیدن به هدف امام حسین(ع) است.

وی در ادامه عزاداری سیدالشهدا(ع) را در بالاترین درجه خود، همراهی مقاصدی دانست که از طریق پیامبر اکرم(ص) و پس از ایشان به وسیله امام علی(ع) و امام حسن(ع) دنبال شد و پس از آن حضرت نیز به امام حسین(ع) رسید.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که هر یک از پیامبران الهی، وظیفه‌ای را به عهده داشتند که نوعاً در رابطه با توحید، معارف توحیدی و خداشناسی بوده و البته هر کدام از طریق علم و حکمت دنبال می‌شده است، اظهار داشت: مکتب امام حسین(ع) رسالت انبیای الهی را زنده کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسأله ذبح حضرت اسماعیل(ع) از سوی حضرت ابراهیم(ع) به مقایسه آن با حادثه عاشورا پرداخت و عنوان کرد: مسائل مرتبط با ذبح و شهادت بسیار عظیم است؛ چرا که وقتی امر ذبح حضرت اسماعیل(ع) بر حضرت ابراهیم(ع) یقین شد و آن حضرت با اسماعیلش در میان گذاشت، فرزند پذیرفت و از پدر خواست تا به وظیفه خود عمل کند.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی، خاطرنشان کرد: هرچند ذبح اسماعیل(ع) به خواست خدا انجام نشد، اما زمانی که حضرت ابراهیم(ع) در صدد اجرای حکم الهی بود، ذبح اصلی را دید و آن ذبح شده، کسی جز حسین بن علی(ع) نبود.

وی با بیان این‌که ذبح عظیم حضرت اسماعیل(ع) به حضرت ابا‌عبدالله الحسین(ع) و 72 تن از یاران باوفای ایشان در کربلا هدیه شد، ذبح امام حسین(ع) را با ذبح‌های دیگر متفاوت دانست و گفت: ذبح امام حسین(ع) از قفا بود و کسی که سرش از قفا بریده ‌شود تا آخرین لحظه، جان دادن خود را حس می‌کند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به هدف مکتب امام حسین(ع)، آن را گره‌ توحید و خداشناسی به اصل محبت دانست و با بیان این‌که مکتب امام حسین(ع) راه محبت را زنده کرد، ابراز داشت: مکتب امام حسین(ع) مکتبی همه جانبه و کامل بود که هیچ مکتبی نمی‌تواند و نخواهد توانست به مانند آن در عمق جان مردم و روزگاران متمادی نهادینه شود.

وی، فلسفه عاشورا را ارتباط عمیق محبت و علاقه شدید به خاندان عصمت و طهارت(ع) توصیف کرد و گفت: شهادت در راه اسلام و قرآن، عالی‌ترین مقام برای هر انسانی است و ذبح امام حسین(ع) فداکاری و شهادت در راه اسلام و قرآن بود که باید به درستی برای مردم تبیین شود.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی با بیان این‌که حضرت امام حسین(ع) با نهضت عاشورا، عقل، علم و حکمت را با محبت توأم کرد و دین پیامبر اکرم(ص) را زنده نگه داشت، ادامه داد: مکتب امام حسین(ع) متمم تمام تلاش‌هایی بود که انبیا و اوصیای الهی انجام دادند.

وی با اشاره به خصوصیات قیام امام زمان(عج)، آن را قیامی برگرفته از مکتب امام حسین(ع) دانست و با بیان این‌که هرچه هست از وجود امام حسین(ع) شروع شده و به ظهور حضرت حجت(عج) ختم می‌شود، تصریح کرد: راه امام زمان(عج) تنها از طریق مکتب امام حسین(ع) تعقیب می‌شود؛ چرا که هیچ قیامی بدون مکتب حسینی به وجود نمی‌آید و به درجه کمال نمی‌رسد. /920/ت302/س

ارسال نظرات