۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۹۲۶۶۶
حجت‌الاسلام مبلغی خبر داد؛

تدوین موسوعه اصولی مقارن به صورت مشترک بین ایران، ترکیه و عمان

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در چارچوب ضرورت ایجاد و توسعه فعالیت های نهادی در جهان اسلام، پیشنهادی مطرح است که سه نهاد مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، وزارت اوقاف کشور عمان و سازمان دیانت ترکیه اقدام به تهیه و تدوین موسوعه اصولی مقارن کنند.
حجت الاسلام و المسلمين احمد مبلغي
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به دیدار روز جمعه هفته گذشته خود با «محمد گورمز» رییس سازمان دیانت ترکیه خاطرنشان کرد: اصل این طرح قبلا با نماینده وزارت اوقاف عمان بررسی شده بود و احتمال توافق بر آن جدی است . وی گفت البته انجام آن نیازمند به کار کارشناسی دقیق می باشد.

وی با اشاره به اهمیت تدوین این موسوعه گفت: دایرة المعارف‌ها به عنوان مرجعی شناخته شده ، مستمر و مهم، نقشی اساسی در استفاده‌های علمی دارند تا آنجا که بسیاری از تحقیقات و مطالعات علمی با توجه به محتوای دایرالمعارف‌ها، شکل، غنا و جهت می گیرند.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  اظهار داشت: جهان اسلام دارای مذاهب مختلف، وهر مذهب دارای دیدگاه‌های خاص در زمینه های فقهی و اصولی است، موسوعه مقارن می کوشد با ارایه و انعکاس آرای مذاهب، و ادله این آراء به مرجعی فعال در عرصه مطالعات اصولی بدل شود.

وی اظهار داشت: در زمینه فقه تا به حال دو موسوعه شکل گرفته اند که یکی موسوعه کویتیه است که به آرای شیعه نپرداخته است و دیگری موسوعه جمال عبدالناصر است که ضعیف پرداخته است. موسوعه جدید اولا در زمینه اصول است و دیگر این که تلاشی است برای پرداختن دقیق به آرای همه مذاهب؛ یعنی شیعه امامیه، اهل سنت ، شیعه زیدیه و مذهب اباضیه، و حتی مذهب ظاهریه. 

حجت‌الاسلام مبلغی گفت: در صورت توفیق در این زمینه، می‌توان موسوعه ای را ارائه کرد که از جاذبه، اهمیت و اطمینان برای عالمان جهان اسلام برخوردار باشد.

وی خاطرنشان کرد: هر کدام از مراکز سه گانه( مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، سازمان دیانت ترکیه و وزارت اوقاف عمان) نویسندگان مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند و این سه با یکدیگر همکاری می کنند.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: سازمان دیانت ترکیه همچنین از ابعاد و اضلاع فعالیت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اطلاع یافت و نسبت به کارهای پردامنه پژوهشی توسط این پژوهشگاه، ابراز خرسندی نمود و برای همکاری دوجانبه اعلام آمادگی کرد.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل نشست‌های علمی مشترک میان علمای دو کشور ایران و ترکیه از موارد همکاری بین این دو مرکز می‌باشد.

لازم به ذکر است رییس سازمان دیانت ترکیه به دعوت اداره همکاری‌های علمی و بین‌الملل همراه یک هیات بلندپایه در دی ماه سال گذشته از دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم بازدید و با مسوولان ارشد دفتر تبلیغات اسلامی نیز دیدار کردند./917/د102/ص
ارسال نظرات